Portal:Israel/Pengenalan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jata Negeri Israel
Jata Negeri Israel
Bendera Negeri Israel
Lokasi pada peta dunia

Israel (Ibrani: Mengenai audio iniמְדִינַת יִשְׂרָאֵל ; Medinat Yisra'el; Arab: دَوْلَةْ إِسْرَائِيل, Dawlat Isrā'īl), rasminya Negeri Israel, ialah negara kecil di Barat Asia pada pinggir tenggara dari Laut Mediterranean. Ia disempadankan oleh Lubnan ke utara, Syria dan Jordan ke timur, dan Mesir ke barat daya dan mempunyai populasi lebih dari tujuh juta orang. Ibu kota Israel ialah Baitulmuqaddis.

Tanahair Israel merupakan kelahiran agama Yahudi pada abad ke-10 SME atau lebih awal dan Kristianiti pada permulaan dari abad ke-1 EL. Negeri Israel moden telah diasaskan pada 1948.

Kini, Israel merupakan satu-satunya dunia negeri Yahudi walaupun populasinya amat berbagai, termasuk warganegara dari pelbagai latar belakang etnik dan agama. Israel ialah sebuah parlimentari demokrasi dengan sistem multi-parti dan pemisahan kuasa, ditaksirkan sebagai "Bebas" oleh Rumah Kebebasan. Pada 2006 Wartawan Tanpa Sempadan dikedudukan ke-50 dari 168 negara dalam kebebasan sidang, yang tertinggi dari sebarang negara di Timur Tengah. Israel mempunyai sebuah ekonomi berteknologi tinggi baik juga sebuah kehidupan kebudayaan yang bergetar. Ibukota kebudayaan Israel ialah Tel Aviv, dan negara ini amat meluas dianggap sebagai paling terbuka di rantau tersebut. Israel dikedudukan ke-23 dari 177 negara pada 2005 Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu Indeks Perkembangan Manusia, kedudukan tertinggi di Timur Tengah dan ke-3 tertinggi pada seluruh Asia.

Lebih mengenai Israel ...