Portal:Jambatan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Portal Jambatan

Sebuah jambatan adalah struktur dibina untuk merentangi, lembah, jalan, landasan kereta api , sungai, tubuh air, atau penghalang fizikal yang lain. Design jambatan akan berubah-ubah bergantung pada fungsi dari jambatan dan sifat dari medan di mana jambatan ini akan dibina.

Jambatan pertama adalah rentangan diperbuat dari kayu balak atau papan dan akhirnya batu, dengan menggunakan sokongan sederhana dan tatacara palang. Sebahagian besar jambatan awal dibina sangat buruk dan jarang dapat menyokong beban berat. Ketidakmampuan inilah yang menyebabkan pembinaan jambatan yang lebih baik. Lengkung pertama kali digunakan oleh Empayar Rom untuk jambatan dan saluran air, beberapa yang masih berdiri saat ini. Jambatan ini didasarkan lengkung dapat berdiri dalam keadaan yang akan merosakkan atau menghancurkan desain lebih primitif.

Contohnya adalah Jambatan Alcantara, dibina di atas sungai Tagus, berhampiran Portugal. Kebanyakan jambatan dahulu akan hanyut oleh arus kuat. Bangsa Rom juga menggunakan simen, yang mengurangkan variasi kekuatan yang ditemui di batu alam. Salah satu jenis simen, disebut pozzolana, terdiri dari air, kapur, pasir, dan batu gunung berapi. Batu-bata dan lepa jambatan dibina selepas era Rom, sebagai teknologi untuk semen hilang kemudian ditemui semula.

Walaupun jambatan China besar ada di pembinaan kayu sejak Negara-Negara Perang kuno, jambatan batu tertua di China adalah Zhaozhou Jambatan, dibina 595-605 M semasa Dinasti Sui. Jambatan ini juga signifikan secara sejarah kerana tertua di dunia gerbang buka jambatan pelengkung segmental batu. Eropah jambatan segmental arch tarikh kembali ke sekurang-kurangnya Alconétar Bridge (sekitar abad ke-2 M), sedangkan Rom besar era Jambatan Trajan (105 M) memaparkan lengkungan segmental terbuka gerbang dalam pembinaan kayu.

Topik

Jambatan

Jenis jambatan: Arch bridge, Aqueduct, Bailey bridge, Bascule bridge, Beam bridge, Box girder bridge, Cable-stayed bridge, Caisson, Cantilever bridge, Cantilever spar cable-stayed bridge, Clapper bridge, Covered bridge, Curling bridge, Drawbridge, Extradosed bridge, Folding bridge, Girder bridge, Inca rope bridge, Jetway, Lattice truss bridge, Log bridge, Mabey Logistic Support Bridge, Moon bridge, Plate girder bridge, Pontoon bridge, Retractable bridge, Self-anchored suspension bridge, Segmental bridge, Side-spar cable-stayed bridge, Simple suspension bridge, Skew arch bridge, Step-stone bridge, Stressed ribbon bridge, Submersible bridge, Suspension bridge, Swing bridge, Tied arch bridge, Tilt bridge, Through arch bridge, Toll bridge, Transporter bridge, Trestle, Truss arch bridge, Truss bridge, Tubular bridge, Vertical lift bridge, Viaduct, Vierendeel bridge, Weigh bridge, Zig-zag bridge

Jambatan individu Jambatan Akashi Kaikyo, Jambatan Delaware Memorial, Jambatan Forth, Jambatan Golden Gate, Jambatan Huey P. Long, Jambatan Humber, Lake Ponchartrain Causeway, Mike O'Callaghan - Pat Tillman Memorial Bridge, Millau Viaduct, Jambatan New River Gorge, Pont de Normandie, Rion-Antirion Bridge, San Francisco - Oakland Bay Bridge, Stonecutters Bridge, Sunshine Skyway Bridge, Tacoma Narrows Bridge, Tsing Ma Bridge, Verrazano-Narrows Bridge (sila kembangkan)

Portal berkaitan

Tugas untuk dilakukan

  • Kembangkan portal ini.
  • Pilih rencana dicirikan dan bagus.


Purge server cache