Portal:K-pop/Artis pilihan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Halaman ini memuat artis-artis yang menjadi Artis Pilihan Portal K-pop. Setiap pengguna boleh mengajukan artis pilihannya di halaman perbincangan.

Senarai[sunting sumber]

Artis 1 Artis 2
Big Bang dalam satu iklan LG Optimus One

Big Bang (Korea: 빅뱅, makna harfiah: "Letupan Besar", sering digayakan sebagai BIGBANG) merupakan sebuah kumpulan muzik yang berasal dari Korea Selatan. Pembentukan band ini bermula daripada sebuah siri televisyen iaitu "Dokumentari Big Bang" ("Big Bang Documentary") yang disiarkan pada bulan Julai hingga bulan Ogos tahun 2006. Rancangan tersebut juga ditayangkan secara dalam talian di GomTV dan MTV Korea. Pada asalnya terdapat enam orang ahli tetapi salah seorang daripadanya telah tersingkir iaitu Jang Hyun-seung (kini menganggotai kumpulan Beast) dalam tayangan rancangan itu sebelum debut bagi kumpulan muzik itu diadakan secara rasmi.

Terletak dibawah syarikat rakaman YG Entertainment, kumpulan muzik ini pernah memenangi beberapa anugerah diatas kejayaan mereka dalam bidang industri muzik. Antaranya anugerah di Anugerah Muzik Seoul (2008), Festival Muzik KM Mnet serta Anugerah Muzik Eropah MTV (2011).

Portal:K-pop/Artis pilihan/2