Portal:Keseksualan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.






Portal keseksualan manusia

Keseksualan manusia terdiri dari range pelbagai kelakuan dan proses, termasuk aspek seks pada berpisiologi, berpsikologi, kemasyarakatan, kebudayaan, berpolitik, berfalsafah, beretik, berakhlak, berteologi, hukum dan rohaniah atau keagamaan dan kelakuan manusia.

Keseksualan berlainan besar mengikut budaya, daerah, dan jangka bersejarah, tetapi dalam banyak masyarakat dan individu telah mempunyai pengaruh yang besar pada kelakuan manusia. Dalam banyak zaman besejarah atau budaya, kesenian, termasuk kesusasteraan dan seni tampak, dan juga budaya masyhur, memberi gambaran suatu teguh pada pemandang masyarakat pada keseksualan. Dalam kebanyakan masyarakat dan kuasa hukum pada kelakuan seksual apa yang dibenarkan.


Rencana pilihan

Hammam (bahasa Arab ḥammām حمّام, bahasa Turki hamam) atau mandi Turki adalah kelainan Timur Tengah pada sejenis mandi stim, yang dapat dikategorikan sebagai berkaitan sauna basah. Mereka telah memainkan peranan penting bagi budaya-budaya Timur Tengah, berkhidmat sebagai tempat-tempat pengumpulan masyarakat, penyucian upacara amal, dan sebagai struktur seni bina, institusi, dan (kemudian) elemen-elemen dengan adat istimewa bercantum pada mereka. Orang Eropah mempelajari mengenai Hammam melalui perhubungan dengan ahli Uthmaniyyah, oleh itu "Turki" menjadi sebahagian namanya.

Di Eropah Barat, mandi Turki sebagai cara menyucikan badan dan bersantai adalah terutamanyua masyhur sewaktu zaman Victoria. Proses ini termasuk mengambil mandi Turki yang mirip dengan sauna, tetapi lebih berkaitan dekat dengan amalan mandi orang Rom.

Seorang mengambil mandi Turki pertama harus bersantai di sebuah bilik (dikenali sebagai bilik agak panas) yang dipanaskan oleh aliran angin agak panas dan kering yang membenarkan pemandi untuk mudah peluh. Pemandi boleh kemudian berpindah ke bilik yang lebih panas (dikenali sebagai bilik panas) sebelum bedebur diri mereka dengan air sejuk. Selepas melakukan pembasuhan penuh badan dan menerima urutan, pemandi akhirnya berundur ke bilik sejuk untuk waktu persantaian.

Pada asalnya, tukang urut di tempat mandi, tellak dalam bahasa Turki, yang adalah budak lelaki muda, menolong membasuh pelanggan dengan menyabun dan menyental badan mereka. Mereka juga bekerja sebagai pekerja seks. Kita tahu hari ini, dengan teks yang ditinggalkan oleh para penulis Empayar Uthmaniyyah, siapakah mereka, harga mereka, berapa banyak kali mereka dapat membawa para pelanggan mereka ke puncak syahwat, dan perincian amalan seksual mereka. (Dari Dellâkname-i Dilküşâ, karya abad kelapanbelas oleh Darwis, Ismail Agha; arkib Uthmaniyyah, Süleymaniye, Istanbul). Mereka diambil kerja dari di antara darjat negara taklukan bukan-Muslim dari empayar Turki, seperti orang Greece, Armenia, Yahudi, Albania, Bulgaria, Lebanon, Roma dan sebagainya.

Selepas kekalahan dan pembahagian empayar Uthmaniyyah, dengan secara cepatnya membaratkan republik Turki lelaki muda tallak ini hilang aspek seksual mereka, dan sekarang peranan tallak dipenuhi oleh penghadir dewasa yang mengkhususkan pada bentuk-bentuk lebih prosaik penyentulan dan urutan. Akan tetapi dalam bahasa Turki istilah hamam oğlanı 'budak lelaki mandi' masih digunakan sebagai eufemisme untuk seorang homoseksual.

Gambar pilihan

"Kondom"
"Kondom"

"Kondom" yang diletakkan pada batu obelisk di pusat bandar Buenos Aires sebagai sebahagian kempen kesedaran AIDS. Kondom merujuk kepada alat mencegah kehamilan dan penyakit kelamin (STD) seperti gonorea, siflis and AIDS. Alat ini berfungsi untuk membendung sperma (air mani) daripada memasuki faraj. Pada masa sekarang, hampir semua kondom diperbuat daripada lateks.

Berita

Kategori

Portal berkaitan

Tahukah anda

Parafilia

Kesusasteraan klinik membicarakan lapan parafilia individu utama; menurut Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, aktiviti seharusnya sendiri bermakna gratfikasi untuk jangka (6) enam bulan, dan sama ada menyebabkan "clinically significant distress or impairment in kemasyarakatan, pekerjaan, dan bahagian-bahagian lain berfungsi" atau melibatkan pelanggaran keizinan didiagnos sebagai suatu parafilia.

  • Kepameran: kedesakan berulang-ulang atau perbuatan yang mendedahkan kemaluan seseorang ke seorang yang tidak menyangka.
  • Fetishisme: kegunaan bukan-seksual atau benda bukan hidup atau sebahagian dari badan seorang untuk mendapatkan keterangsangan seksual. Partialisme merujukkan pada fetish terutamanya melibatkan bahagian-bahagian bukan seksual pada badan.
  • Frotteurism: kedesakan berulang-ulang atau perbuatan menyentuh atau meraba seorang tanpa izin.
  • Pedofilia: tarikan seksual pada kanak-kanak prabaligh atau peripubescent.
  • Masokisme seksual: kedesakan berulang-ulang atau perbuatan memahukan dimalukan, dipukul, bound, atau otherwise made to suffer.
  • Sexual Sadism: kedesakan berulang-ulang atau perbuatan melibatkan tindakan yang menyakitan atau memalukan mangsa adalah berterangsang seksual.
  • Fetishisme transvestik: tarikan seksual terhadap pakaian jantina yang lain.
  • Voyerisme: kedesakan berulang-ulang atau perbuatan untuk memperhatikan seorang tidak meyangka yang telanjang, menanggalkan baju atau terlibat dalam aktiviti seks, atau mungkin tidak sifat seksual sama sekali.
  • Parafilia yang lebih jarang lain dikelompokkan di bawah parafilia Lain yang sebaliknya bukan ditetapkan (bersamaan "Sexual Disorder NOS" ICD-9-CM) dan termasuk skatalogia telefon (panggilan telefon obscene), necrophilia (mayat), partialisme (fokus eksklusif pada sebahagian dari badan), zoofilia (haiwan), coprofilia (tahi), klismafilia (enema), urofilia (kencing).

(Lihat parafilia).

Purge server cache