Portal:London/Intro

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

London adalah ibu kota England dan United Kingdom, dan penduduk bandar paling ramai dalam Kesatuan Eropah.

London adalah salah satu pusat bisnes, politik dan budaya utama di dunia. Ia adalah sebuah ketua dalam kewangan, politik, komunikasi, hiburan, fesyen dan seni antarabangsa dan dianggap mempunyai pengaruh agak besar sedunia. Ia secara lebsar dianggap sebagai salah satu bandar global utama di dunia, dan telah menjadi sebuah penelokaan penting untuk 2000 tahun.

London mempunyai suatu anggaran penduduk 7.6 juta (pada 2005) dan sebuah penduduk kawasan metropolitan di antara 12 dan 14 juta. London mempunyai suatu penduduk kosmopolitan yang terpenting, disebabkan dari sejulat pelbagai bangsa, budaya dan agama, menutur 300 lebih bahasa berlainan. Penetap London dirujuk sebagai Londoners atau orang London.

Bandar ini adalah sebuah hub angkutan antarabangsa dan suatu destinasi pelancong utama, termasuk landmark ikonik seperti Dewan Parlimen, Jambatan Menara dan Istana Buckingham di kalangan banyak tarikannya, bersama dengan institusi-institusi masyhur seperti Muzium British dan Galeri Kebangsaan.

London mempunyai tiga daerah pusat bisnes utama: City of London, West End di Westminster dan Canary Wharf di Docklands. City of London mempunyai daerah kewangan dan bisnes terbesar di Eropah.