Portal:Makanan/Selected article

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ini adalah artikel yang dipaparkan di laman utama portal Makanan.

Jika anda ingin menambah artikel, anda akan dijangka membuat usaha baik untuk menangani bantahan yang dibangkitkan. Kesepakatan perlu dicapai untuk artikel yang akan dipromosikan untuk diberikan status artikel dipilih. Apabila menambah artikel yang layak, ia mesti diklasifikasikan sebagai artikel yang baik atau lebih baik.

Sila ikut arahan penggunaan yang disenaraikan di bawah apabila meletakkan artikel baru di sini,

Kandungan yang dipilih:

Penggunaan

Templat untuk digunakan untuk mengkonfigurasi sub-halaman yang terletak di {{Selected article}}

  1. Tambah artikel baru Dipilih untuk halaman kecil yang paling awal.
  2. Kemaskini "max=" kepada jumlah baru untuk {{Random portal component}} pada halaman utama.
  3. Tag halaman perbincangan artikel dengan templat {{Food portal selected}} untuk menunjukkan bahawa artikel itu telah dipilih sebagai salah satu artikel makanan terbaik di Wikipedia.

Purge server cache

Selected article 1

Portal:Makanan/Selected article/1

Coq au vin, hidangan dalam masakan Perancis
Masakan Perancis ialah gaya memasak yang berasal dari bangsa Perancis. Ia berkembang daripada berabad-abad perubahan sosial dan politik. Zaman Pertengahan membawa bankuet mewah kepada kelas atasan banyak makanan dengan hiasan dan berperisa mewah disediakan oleh chef seperti Guillaume Tirel. Era Revolusi Perancis, bagaimanapun, menyaksikan satu langkah ke arah penggunaan rempah yang lebih dan banyak lagi penggunaan herba secara liberal dan teknik halus. Masakan Perancis telah termaktub dalam abad ke-20 oleh Georges Auguste Escoffier untuk menjadi masakan haute versi moden. Bahan-bahan dan hidangan berbeza mengikut kawasan. Terdapat banyak hidangan serantau yang penting yang telah menjadi kedua-dua hidangan negara dan serantau. Banyak hidangan yang pernah menjadi hidangan serantau, bagaimanapun, dikembangkan secara pesat dalam variasi yang berbeza di seluruh negara pada hari ini. Keju dan wain juga merupakan sebahagian utama masakan, memankan peranan yang berbeza di peringkat serantau dan kebangsaan dengan banyak variasi dan undang-undang Appellation d'origine contrôlée (AOC) (gelaran yang dikawal selia).
Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...


Selected article 2

Portal:Makanan/Selected article/2

Hidangan keju dengan pelbagai jenis keju
Kejuialah makanan diperbuat daripada susu daripada lembu, kambing, biri-biri dan mamalia lain, dengan penggumpalan susu. Ini dapat dicapai dengan pengasidan pertama dengan kultur bakteria dan kemudian menggunakan enzim, rennet (atau pengganti rennet) untuk menggumpal susu menjadi "dadih dan whey." Bakteria tepat dan pemprosesan dadih memainkan peranan dalam menentukan tekstur dan rasa kebanyakan keju. Sesetengah keju juga mempunyai acuan, sama ada kulit di luar atau di sekelilingnya.

Terdapat beratus-ratus jenis keju dihasilkan di seluruh dunia. Gaya dan perisa keju yang berbeza adalah hasil daripada menggunakan susu dari pelbagai mamalia atau dengan kandungan lemak mentega yang berbeza, menggunakan spesies bakteria dan acuan tertentu, dan tempoh pematangan berbeza-beza dan rawatan memproses yang lain. Faktor-faktor lain termasuk diet haiwan dan penambahan agen perisa seperti herba, rempah, atau asap kayu. Sama ada susu dipasteurkan juga boleh mempengaruhi rasa. Pewarna kuning ke merah kebanyakan keju adalah hasil menambah annatto. Keju dimakan begitu sahaja dan dimasak sebagai sebahagian daripada pelbagai hidangan; kebanyakan keju cair apabila dipanaskan.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...


Selected article 3

Portal:Makanan/Selected article/3

Crocus saffron berbunga di taman di Prefektur Osaka, Jepun.
Safron telah digunakan sebagai perasa, wangian, pewarna dan ubat selama lebih daripada 3,000 tahun. Rempah paling mahal di dunia mengikut berat, safron terdiri daripada stigma dipetik dari crocus safron (Crocus sativus). "Benang" kering terhasil dibezakan oleh rasa pahit, wangian jerami seperti, dan sedikit catatan logam. Safron berasal dari Barat daya Asia, tetapi mula ditanam di Yunani. Iran adalah pengeluar safron terbesar di dunia, menyumbang lebih separuh daripada jumlah tuaian dunia.

Dalam kedua-dua zaman dahulu dan zaman moden, sebahagian besar safron dahulu dan sekarang digunakan dalam penyediaan makanan dan minuman: budaya itu tersebar di Afrika, Asia, Eropah, dan Amerika yang menghargai nilai benang merah yang digunakan dalam bahan-bahan seperti bahan-bahan bakar, kari, dan minuman keras. Secara perubatan, safron telah digunakan pada zaman purba untuk merawat pelbagai penyakit, termasuk sakit perut, wabak bubonik, dan cacar; ujian klinikal telah menunjukkan potensi safron sebagai ejen anti-barah dan anti-penuaan. Safron telah digunakan untuk mewarna tekstil dan lain-lain, kebanyakannya yang membawa maksud agama atau hierarki.

Penanaman safron telah lama berpusat pada jalur luas Eurasia disempadani oleh Laut Mediterranean di barat daya ke Kashmir dan China di timur laut. Pengeluar safron utama kuno-Iran, Sepanyol, India dan Yunani—terus menguasai perdagangan dunia. Penanaman safron di Amerika telah dimulakan oleh ahli-ahli Gereja Schwenkfelder di Pennsylvania. Dalam dekad kebelakangan ini penanaman telah merebak ke New Zealand, Tasmania dan California.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...


Selected article 4

Portal:Makanan/Selected article/4

Lada kering.
Lada hitam (Piper nigrum) adalah tanaman menjalar berbunga dalam keluarga Piperaceae, ditanam bagi mendapatkan buahnya, yang biasanya dikeringkan dan digunakan sebagai rempah dan perasa. Buah yang sama juga digunakan untuk menghasilkan lada putih dan lada hijau. Lada hitam berasal dari India Selatan dan ditanam meluas di sana dan di tempat lain di kawasan tropika. Buah, yang dikenali sebagai lada apabila kering, adalah buah berbiji berdiameter lima milimeter, merah gelap apabila matang sepenuhnya, dan mengandungi biji.

Lada kering kisar adalah salah satu rempah yang paling biasa dalam masakan Eropah dan keturunannya, yang telah terkenal dan dihargai sejak zaman purba kerana rasa dan penggunaannya sebagai ubat. Kepedasan lada hitam adalah disebabkan oleh kimia piperine. Kisaran lada hitam, biasanya dirujuk sebagai "lada", boleh didapati di hampir setiap meja makan di beberapa bahagian dunia, sering bersama garam.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...


Selected article 5

Portal:Makanan/Selected article/5

Sepotong mentega.
Mentega adalah produk tenusu yang dibuat dengan penggodakan segar atau menapai krim atau susu. Ia adalah satu makanan seharian di kebanyakan tempat di dunia. Mentega terdiri daripada lemak mentega mengelilingi titisan amat kecil yang terdiri kebanyakannya daripada air dan protein susu. Mentega daripada susu lembu adalah yang paling biasa, tetapi juga terdapat mentega dibuat daripada susu mamalia lain, termasuk biri-biri, kambing, kerbau dan yak. Garam, perasa atau pengawet kadang-kadang ditambah. Mentega digunakan sebagai perasa dan kegunaan memasak termasuk membakar, membuat sos, dan menggoreng. Mentega boleh dicairkan untuk menghasilkan mentega jernihan atau minyak sapi, yang hampir keseluruhannya lemak mentega. Mentega adalah pepejal teguh apabila disejukkan, melembutkan kepada konsisten sapuan pada suhu bilik. Warna mentega secara umumnya adalah kuning pucat, tetapi boleh berubah dari kuning yang mendalam kepada hampir putih. Warna mentega bergantung kepada makanan haiwan dan kadang-kadang dimanipulasi dengan pewarna makanan, paling biasa annatto atau karotena.
Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...


Selected article 6

Portal:Makanan/Selected article/6

Keseluruhan durian dan yang dibuka.
Durian adalah buah pokok daripada genus Durio yang dimiliki oleh Malvaceae, keluarga yang besar yang termasuk pokok bunga raya, bendi, kapas, mallow dan linden. Dikenali dan dihormati di Asia Tenggara sebagai "Raja Segala Buah", buah-buahan yang tersendiri kerana saiznya yang besar, bau yang unik, dan kulit berduri. Buah durian boleh membesar sehingga 30 sentimeter (12 in) panjang dan berdiameter 15 sentimeter (6 in), dan seberat 1-3 kilogram (2 ke 7 lb). Julat bentuknya dari bujur ke bulat, warna kulitnya hijau ke perang, dan isinya kuning pucat ke merah, bergantung kepada spesies. Kulit luar yang keras ditutup dengan duri tajam manakala isinya boleh dimakan dalam mengeluarkan bau yang tersendiri, yang dianggap sebagai sama ada wangi atau terlampau dan menyakitkan hidung. Bau buah yang sudah masak adalah kuat dan tajam walaupun kulitnya belum terusik. Buah ini boleh dimakan di pelbagai peringkat kematangan dan digunakan sebagai perisa kepada pelbagai jenis makanan berperisa dan manis dalam masakan Asia Tenggara. Biji juga boleh dimakan apabila dimasak. Banyak pelanggan sukakan kultivar tertentu, yang mencapai harga yang lebih tinggi dalam pasaran.
Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...


Selected article 7

Portal:Makanan/Selected article/7

Sepinggan mansaf, hidangan kambing dimasak dalam yogurt dan dihidangkan dengan nasi.
Masakan Palestin terdiri daripada makanan dari atau yang biasa dimakan oleh Arab Palestin — termasuk mereka yang tinggal di wilayah Palestin, Israel, em pelarian di negara-negara berdekatan dan juga oleh rakyat Palestin yang tinggal di luar negara. Masakan ini adalah penyerapan budaya tamadun yang menetap di Palestin, terutama semasa dan selepas era Islam bermula dengan penaklukan Arab Umayyah. Ia adalah sama dengan masakan Levant lain, termasuk masakan Lubnan, masakan Syria, dan masakan Jordan. Makanan biasanya dimakan dalam isi rumah tetapi makan di luar telah menjadi terkenal terutamanya semasa parti di mana makanan ringan seperti salad, pencicah roti dan daging cucuk dihidangkan. Nasi dan variasi kibbeh, sejenis ladu, adalah biasa di Galilee. Tebing Barat melibatkan terutamanya makanan yang lebih berat yang melibatkan penggunaan roti taboon, nasi dan daging. Di Genting Gaza, ikan dan makanan laut yang lain, cili dan dal adalah lebih biasa. Masakan Palestin juga mempunyai banyak pencuci mulut, yang terdiri daripada yang dibuat secara tetap dan yang biasanya dikhaskan untuk musim raya. Kebanyakan manisan Palestin adalah pastri diisi sama ada dengan keju manis, kurma pelbagai kacang seperti badam, walnut atau pistachio.
Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...


Selected article 8

Portal:Makanan/Selected article/8

Halaman dari Medizinal Pflanzen (Tumbuhan Ubatan Koehler), yang diterbitkan pada tahun 1887 di Gera, Jerman.
Epal adalah buah pomaceous pokok epal, spesies Malus domestica dalam keluarga ros Rosaceae. Ia adalah salah satu pokok buah-buahan yang paling banyak ditanam. Pokoknya adalah kecil dan berdaun luruh, mencapai tinggi 3 hingga 12 m (9.8 hingga 39 ka), dengan puncak pokok yang lebar dan sering beranting padat.

Daunnya adalah bujur ringkas seli diatur dengan 5 hingga 12 sentimeter (2.0 hingga 4.7 in) panjang dan 3 hingga 6 cm (1.2 hingga 2.4 in) lebar pada 2 hingga 5 cm (0.79 hingga 2.0 in) petiol dengan hujung meruncing, margin bergerigi dan bahagian bawah sedikit lembut seperti bulu. Bunga dihasilkan pada musim bunga serentak dengan tunas daun. Bunganya berwarna putih dengan warna merah jambu yang beransur-ansur pudar, lima kelopak, dan berdiameter 2.5 hingga 3.5 cm (0.98 hingga 1.4 in). Buah ini matang pada musim luruh, dan biasanya berdiameter 5 hingga 9 cm (2.0 hingga 3.5 in). Bahagian tengah buah mengandungi lima karpel disusun dalam bintang pecah lima, setiap karpel mengandungi 1 ke 3 biji.

Pokok ini berasal dari Asia Tengah, di mana leluhur yang liar masih ditemui hari ini. Terdapat lebih daripada 7,500 kultivar epal yang diketahui menyebabkan pelbagai ciri-ciri yang dikehendaki. Kultivar menghasilkam hasil tanaman dan saiz mutlak pokok yang berbeza-beza, walaupun ditanam di atas pokok penanti yang sama.

Sekurang-kurangnya 55,000,000 t (61,000,000 short ton) epal ditanam di seluruh dunia pada tahun 2005, dengan nilai kira-kira AS$10 bilion. China menghasilkan kira-kira 35% daripada jumlah ini. Amerika Syarikat merupakan pengeluar kedua terbesar, dengan lebih daripada 7.5% daripada pengeluaran dunia. Turki, Perancis, Itali dan Iran juga merupakan antara pengeksport epal terkemuka.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 9

Portal:Makanan/Selected article/9

Kultivar jagung
Jagung adalah bijirin yang dijinakkan di Mesoamerika dan kemudian tersebar ke seluruh benua Amerika. Jagung tersebar ke seluruh dunia selepas hubungan Eropah dengan Amerika pada abad ke-15-an dan awal abad ke-16. Kacukan jagung lebih disukai oleh petani berbanding jenis konvensional untuk hasil bijirin yang tinggi, kerana heterosis ("cergas kacukan"). Jagung adalah tanaman yang terbesar di seluruh benua Amerika (270 juta tan metrik setiap tahun di Amerika Syarikat sahaja).

Walaupun beberapa jenis jagung tumbuh 7 meter (23 kaki) tinggi di lokasi-lokasi tertentu, jagung komersial telah dibesarkan untuk ketinggian 2.5 meter (8 kaki). Jagung manis biasanya lebih pendek daripada jenis jagung ladang.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 10

Portal:Makanan/Selected article/10

Unit KFC pandu lalu terletak di Australia
KFC (Kentucky Fried Chicken) adalah rantaian restoran makanan segera yang khusus dalam ayam goreng dan beribu pejabat di Louisville, Kentucky. Ia adalah rangkaian restoran kedua terbesar di dunia secara keseluruhan (seperti yang diukur oleh jualan) selepas McDonald, dengan lebih 18,000 cawangan di 120 negara dan wilayah setakat Disember 2012 . Syarikat ini adalah anak syarikat Yum! Brands, syarikat restoran yang juga memiliki rangkaian restoran Pizza Hut dan Taco Bell.

KFC diasaskan oleh Harland Sanders, seorang tokoh yang mula menjual ayam goreng dari restoran di tepi jalan di Corbin, Kentucky, semasa Kemelesetan Besar. Sanders mengenal pasti potensi konsep francais restoran, dan francais pertama "Kentucky Fried Chicken" dibuka di Utah pada tahun 1952. KFC mempopularkan ayam dalam industri makanan segera, mempelbagaikan pasaran dengan mencabar dominasi yang sebelum itu dikuasai oleh hamburger. Dengan melabelkan dirinya sebagai "Kolonel Sanders", Harland menjadi seorang tokoh sejarah budaya Amerika, dan imejnya masih digunakan secara meluas dalam pengiklanan KFC. Walau bagaimanapun, perkembangan pesat syarikat menyaksikan ia menekan Sanders yang semakin tua, dan pada tahun 1964 beliau menjual syarikat itu kepada sekumpulan pelabur yang diketuai oleh John Y. Brown, Jr. dan Jack C. Massey. Pada awal tahun 1970, KFC telah dijual kepada pengedar spirit Heublein, yang telah diambil alih oleh konglomerat makanan dan tembakau, R.J. Reynolds, yang menjual rantaian itu kepada PepsiCo, yang kemudiannya menukar namanya kepada Yum! Brands.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 11

Portal:Makanan/Selected article/11

Dalam taman tema Dae Jang Geum, model dapur diraja di mana gungnyeo (wanita istana) yang sedang bekerja dipaparkan
Masakan diraja Korea (Joseon Wangjo Gungjung yori) merupakan gaya dalam masakan Korea tradisional yang digunakan di istana Dinasti Joseon, yang memerintah Korea dari 1392 hingga 1910. Terdapat kebangkitan semula gaya masakan ini pada abad ke-21. Dikatakan bahawa dua belas hidangan perlu dihidang bersama-sama dengan nasi dan sup, dengan kebanyakan hidangan disaji dalam bangjja (perkakasan gangsa).

Turut dikenali sebagai gungjung eumsik pada zaman pra-moden, makanan istana diraja mencerminkan sifat mewah raja-raja masa silam di semenanjung Korea. Sifat mewah raja-raja terbukti dalam contoh-contoh seawal kerajaan Silla, ketika tasik buatan manusia (Tasik Anapji, yang terletak di Gyeongju), telah dicipta dengan pelbagai astaka dan dewan semata-mata bertujuan untuk diadakan bankuet mewah dan saluran makan musim bunga, Poseokjeong, telah diwujudkan dengan tujuan khusus untuk mengapungkan cawan wain semasa penulisan puisi.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 12

Portal:Makanan/Selected article/12

Kari kepala ikan versi India
Kari kepala ikan adalah hidangan dalam masakan Malaysia dan Singapura dengan asal-usul India dan Cina. Kepala ikan merah dimasak dalam kari gaya Kerala dengan sayur-sayuran yang pelbagai seperti bendi dan terung. Ia biasanya dihidangkan dengan sama ada nasi atau roti, atau sebagai hidangan yang dikongsi.

Kari kepala ikan adalah hidangan populariti relatif di kalangan rakyat Malaysia dan Singapura dan pelancong di sana, walaupun ia biasanya tidak dikategorikan sebagai hidangan penjaja yang murah. Kari kepala ikan yang dihidangkan dalam periuk tanah berharga biasanya antara $20-40 (RM 40-100) dan antara yang terbaik boleh didapati di pusat-pusat penjaja dan gerai-gerai makanan di kawasan kejiranan. Asal-usul hidangan moden bermula di Singapura, dengan chef yang mahu makanan gaya India Selatan untuk memenuhi pelanggan yang lebih luas, terutamanya pelanggan Cina yang menganggap kepala ikan mengetuai sebagai makanan istimewa khas. Hari ini, restoran-restoran bukan sahaja India, tetapi Melayu, Cina dan Peranakan menghidangkan variasi hidangan ini.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 13

Portal:Makanan/Selected article/13

Kari makanan laut Thailand
Masakan Thailand adalah masakan kebangsaan Thailand. Masakan Thailand meletakkan emfasis pada hidangan dihidang ringan dengan komponen aromatik kuat. Masakan Thailand dikenali dengan menjadi pedas. Keseimbangan, perincian dan kepelbagain adalah penting dengan masakan Thailand. Masakan Thailand dikenali dengan keseimbangan lima perisa asas dalam setiap hidangan atau makanan keseluruhan: pedas, masan, manis, masin, dan pahit (sebagai pilihan).

Tradisi berkaitan dengan masak-memasak dan masakan jiran-jiran Thailand telah mempengaruhi masakan Thailand untuk beberapa kurun. Kepelbagaian serantau berniat menghubungkaitkan pada negara-negara jiran dan juga cuaca dan geografi. Kari selatan berniat mengandungi santan kelapa dan kunyit segar, sementara hidangan timur laut sering termasuk jus limau. Hidangan Thailand Timur Luat (atau Isan) dipenagruh berat oleh masakan Laos.

Makanan Thai mengikut adat dimakan dengan tangan kanan tetapi ia kini biasanya dimakan dengan garpu dan sudu; ini diperkenalkan sebahagian dari pembaratan sewaktu pemerintahan Raja Mongkut.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 14

Portal:Makanan/Selected article/14

Milet mutiara di ladang
Sekoi atau milet ialah sekumpulan rumput yang mempunyai benih kecil dan ditanam serata dunia sebagai tanaman bijirin atau bijian untuk makanan manusia dan haiwan. Kumpulan ini tidak membentuk kumpulan taksonomi, tetapi lebih kepada kumpulan berfungsi atau agronomi. Sekoi dianggap tanaman penting di kawasan tropika separa gersang di Asia dan Afrika (terutamanya di India, Nigeria, dan Niger), dengan 97 peratus penghasilan sekoi adalah di negara membangun.

Sekoi atau milet yang paling banyak ditanam ialah milet mutiara, iaitu tanaman yang penting di India dan sebahagian Afrika.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 15

Portal:Makanan/Selected article/15

Strucla, Roti manis Eropah
Roti merupakan satu kumpulan makanan ruji yang diperbuat daripada doh tepung dan air yang disediakan selalunya melalui pembakaran. Sepanjang zaman, roti sering kali menjadi makanan yang popular di seluruh dunia dan juga merupakan makanan manusia yang paling lama dan penting semenjak wujudnya pertanian.

Bergantung kepada adat tempatan dan kemudahan, roti boleh dihidangkan melalui beberapa bentuk pada bila-bila masa untuk makan. Roti juga dimakan sebagai makanan ringan, atau sebagai bahan dalam persiapan kulinari yang lain, seperti makanan bergoreng yang disaluti serbuk roti untuk mengelakkan lekitan atau rasa hambar komponen utama agar roti, ataupun bahan isian direka untuk mengisi kaviti atau mengekalkan jus yang mungkin mengalir keluar.

Salah satu sebabnya adalah kerana ilmu kepentingan roti dari dahulu lagi sebagai makanan asas, secara tradisional, amat susah untuk mendapatkan makanan, roti telah mendapat kepentingan sosial dan emosi yang menjangkaui kepentingan nutrisi. Roti memainkan peranan yang penting dalam upacara keagamaan dan budaya sekular.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 16

Portal:Makanan/Selected article/16

Seceper siu mei, termasuk babi panggang (bawah), angsa panggang (atas), ham salai (kiri), ayam hiris putih (kanan), dan obor-obor (tengah)
Masakan Kantonis berasal dari wilayah Guangdong (Kanton) di selatan China dan merupakan salah satu daripada Lapan Tradisi masakan Cina. Masakan Kantonis amat terkenal di luar negara China kerana ramai sekali penghijrah awal yang keluar dari Guangdong. Tukang masak Kantonis amat dicari-cari di seluruh China. Apabila orang Barat menyebut masakan Cina, lazimnya yang dimaksudkan adalah masakan Kantonis.

Bagi kebanyakan tukang masak Kantonis tradisional, hidangan yang siap mesti seimbang dan tidak berminyak perisanya. Selain itu, rempah-ratus harus digunakan secara sederhana supaya tidak mengatasi perisa ramuan utama yang seharusnya mencapai kemuncak kesegaran dan kualitinya. Herba segar tidak digunakan secara meluas dalam masakan Kantonis, kecuali daun kucai dan ketumbar jika dibandingkan dengan masakan-masakan lain seperti Sichuan, Eropah mahupun Thai. Akan tetapi, ketumbar sekadar dijadikan hisan.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 17

Portal:Makanan/Selected article/17

Pilihan tiga produk tenusu biasa dibuat oleh syarikat tenusu Afrika Selatan: sekotak krim penuh, susu tahan lama, sebotol minuman yogurt strawberi, dan satu karton yogurt buah markisa
Produk tenusu atau produk susu adalah makanan yang dihasilkan daripada susu mamalia. Produk tenusu adalah produk makanan yang biasanya menghasilkan tenaga tinggi. Sebuah kilang pengeluaran untuk pemprosesan susu dipanggil tenusu atau kilang tenusu. Selain daripada bayi yang menyusu susu ibu, penggunaan manusia terhadap produk tenusu diperoleh terutamanya daripada susu lembu, kerbau, kambing, biri-biri, yak, kuda, unta, kerbau tempatan, dan mamalia lain.

Produk tenusu biasanya ditemui dalam masakan Eropah, Timur Tengah, dan India, manakala selain daripada masakan Mongolia. Masakan Tibet menggunakan susu yak yang dimakan sebagai mentega tengik. Produk tenusu amat jarang diketahui muncul dalam masakan Asia Timur tradisional.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 18

Portal:Makanan/Selected article/18

Kacang soya ialah sejenis tumbuhan yang berasal dari Asia Timur. Pokoknya yang tegak dan rimbun berukuran sehingga 70 sentimeter. Bunganya berbentuk gumpalan dan berwarna putih atau unggu.

Kacang soya adalah legume berprotein tinggi (keluarga Fabaceae) yang ditanam sebagai makanan bagi manusia dan ternakan. Perkataan soy diambil daripada perkataan bahasa Jepun shoyu (kicap).

Kacang soya dianggap sebagai sumber protein lengkap, contoh, protein yang mengandungi sejumlah besar kesemua asid amino penting yang diperlukan oleh tubuh manusia kerana ketidakupayaan badan manusia bagi menghasilkannya. Dengan sebab ini, kacang soya amat penting bagi kebanyakan pemakan sayuran atau vegan. Protein kacang soya pada asasnya sama dengan biji legum lain (pulses). Bijiran bukan legum yang lain mempunyai profil yang setanding dengan kacang soya adalah bijiran, oat {Avena sativa} dan kemungkinannya kuinoa.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 19

Portal:Makanan/Selected article/19

Galbi
Barbeku Korea merujuk kepada kaedah pemanggangan Korea bagi daging lembu, babi, ayam, atau jenis daging lain. Hidangan itu sering disediakan di meja makan di atas pemanggang gas atau arang yang dibina di meja itu sendiri. Beberapa restoran Korea yang tidak mempunyai pemanggang yang siap dipasang menyediakan dapur mudah alih untuk pengunjung gunakan di meja mereka.

Bentuk yang paling menggambarkan gogigui adalah bulgogi biasanya diperbuat daripada daging batang pinang lembu dihiris tebal. Satu lagi bentuk popular adalah galbi diperbuat daripada daging tulang rusuk pendek lembu diperap. Walaupun galbi daging lembu adalah bentuk galbi yang paling biasa, ia juga boleh dibuat dari tulang rusuk babi atau ayam.

Walau bagaimanapun, gogigui juga termasuk banyak jenis perapan lain dan hidangan daging yang tidak diperap, dan boleh dibahagikan kepada beberapa kategori. Barbeku Korea bukan sahaja popular di kalangan rakyat Korea, tetapi juga telah memperoleh populariti di peringkat antarabangsa.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 20

Portal:Makanan/Selected article/20

Doh silinder perang panjang terapung dalam menggelegak minyak
Goreng celur (juga dirujuk sebagai goreng jeluk atau goreng rendam) ialah kaedah memasak di mana makanan tenggelam di dalam lemak panas, seperti minyak. Biasanya, penggoreng jeluk atau kuali cip digunakan untuk ini; secara industri, yang penggoreng tekanan atau penggoreng vakum boleh digunakan. gorengan celur juga boleh dilakukan dengan menggunakan minyak yang dipanaskan di dalam periuk. Goreng celur diklasifikasikan sebagai kaedah memasak haba yang kering kerana tiada air yang digunakan. Biasanya, goreng celur memasak makanan dengan cepat: setiap sudut makanan dimasak pada masa yang sama kerana minyak mempunyai kadar pengaliran haba yang tinggi.

Amalan menggoreng celur makanan telah wujud selama lebih daripada 7000 tahun, tetapi banyak makanan goreng celur moden tidak dicipta sehingga abad ke-19.

Gorengan celur adalah popular di seluruh dunia dan menyumbang peratusan besar penggunaan kalori global. Ini antara bahaya yang disebabkan oleh goreng celur terhadap tukang masak, kepada alam sekitar, dan peningkatan risiko serangan jantung dan obesiti yang dikaiktan dengan pengambilan makanan yang digoreng.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 21

Portal:Makanan/Selected article/21

Bawang putih (Allium sativum) merupakan sejenis tumbuhan dari keluarga Alliaceae sama seperti lain-lain jenis bawang iaitu bawang besar, bawang merah, lik , dan kucai. Bawang putih telah ditanam dan digunakan manusia semenjak beribu tahun dulu dalam perubatan dan masakan. Bawang putih seperti juga bawang merah dan bawang besar mempunyai daun dan bebawang yang berada dalam tanah yang cetek sahaja. Berbeza dengan bawang besar yang mempunyai satu bebawang, bawang putih dibentuk dari pelbagai bebawang yang mebentuk satu rumpun bebawang.

Bawang putih dipercayai berasal dari tengah pergunungan Asia iaitu di Tajikstan, Turkmenia, Uzbekistan dan utara Iran, Afghanistan dan Pakistan. Ia dari tumbuhan liar yang kemudian dibuat pembiakbakaan tumbuhan sejak dulu kala. Tanaman ini merupakan tanaman yang mendapat penekanan di negara oirental seperti di China dan Korea.

Belum ada maklumat mengenai tanaman bawang putih dibuat di Malaysia kerana tanaman ini kurang sesuai di Malaysia yang mempunyai iklim lembab dan banyak hujan memudahkan serangan penyakit bawang putih. Negara pengeluar utama bawang putih didunia ialah China dengan 10.5 juta metrik tan setahun atau kira-kira 77% penghasilan dunia. Ini diikuti dengan India (4%), Korea (2%), Rusia (1.6%) dan Amerika Syarikat (1.4%). Malaysia merupakan negara pengimpot bersih utama bawang putih.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 22

Portal:Makanan/Selected article/22

Ayam ternak lepas diberi makan
Ayam kampung adalah istilah yang diberikan kepada ayam yang dipelihara secara lepas atau bebas. Kebiasaanya ayam ini dipelihara di kawasan luar bandar atau di kawasan perkampungan. Nama saintifik bagi ayam kampung ini ialah Gallus domesticus adalah dari keturunan ayam hutan merah (Gallus gallus) manakala di sebelah Negara Barat mereka memanggilnya dengan gelaran ayam ternak lepas (free range chicken) atau ayam organik (organic chicken).

Pada asalnya ayam kampung ini telah lama diternak di Malaysia dan negara-negara dunia ketiga lain. Dengan kemasukan pedagang-pedagang luar suatu masa dahulu khususnya pedagang dari Negara China ini yang membawa baka ayam yang dinamakan Canton telah dikacukkan dengan ayam di sini maka lahirlah generasi kedua ayam kampung ini. Pada zaman penjajahan Inggeris di tanah Melayu pula mereka membawa baka dari negara Eropah maka dikacukkan dengan ayam-ayam yang terdapat di sini.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 23

Portal:Makanan/Selected article/23

Coca-Cola ialah minuman Kola berkarbonat yang dikeluarkan oleh Syarikat Coca-Cola (The Coca-Cola Company; NYSE:KO) dari Atlanta, Georgia, Amerika Syarikat. Minuman ini merupakan salah satu daripada jenama komersil yang terkenal di dunia dengan jualan sejagat yang amat meluas. Setelah menerima nama samaran Coke yang digunakan secara meluas, Syarikat Coca-Cola kemudian telah mendaftar nama ini sebagai cap dagangannya.

Dicipta sebagai ubat paten pada hujung abad ke-19, Coca-Cola telah diperoleh oleh usahawan Asa Griggs Candler, dan melalui taktik pemasarannya yang amat bijaksana, Coke berjaya mendominasi pasaran minuman bergas di seluruh dunia pada abad ke-20. Walaupun dikritik kerana kesannya kepada kesihatan dan dituduh kerana perlakuan kesalahan oleh syarikat itu, Coca-Cola masih merupakan minuman bergas yang amat popular di seluruh dunia.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 24

Portal:Makanan/Selected article/24

Kopi adalah minuman yang dicampurkan dengan air panas yang disedia daripada benih panggang, biasanya dipanggil biji kopi, bagi tumbuhan kopi. Disebabkan kandungan kafeinnya, kopi mempunyai kesan perangsang pada manusia. Hari ini, kopi adalah satu daripada minuman paling disukai itu di seluruh dunia

Kopi adalah pertama diminum dalam abad kesembilan, apabila ia telah ditemui di tanah tinggi Etiopia. Dari situ, ia merebak ke Mesir dan Yemen, dan pada abad ke-15, telah sampai Armenia, Farsi, Turki, dan di utara Afrika. Dari dunia Islam, penyebaran kopi ke Itali, dan seluruh Eropah, dan ke Amerika.

Salah satu variati robusta yang mahal dan luar biasa adalah Kopi Luwak, Indonesia. Biji kopi ini dikutip dari najis (Common Palm Civet), yang proses penghadamannya memberikan rasa berlainan.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 25

Portal:Makanan/Selected article/25

Sos ikan adalah cecair berwarna kuning gelap yang diekstrak daripada pemeraman ikan dengan garam laut. Ia digunakan sebagai perasa dalam pelbagai masakan. Sos ikan adalah bahan ruji dalam banyak budaya di Asia Tenggara dan kawasan pantai Asia Timur, dan digunakan dengan meluas dalam masakan Kemboja, Filipina, Thailand, Laos and Vietnam.

Selain ditambah kepada hidangan semasa proses memasak, sos ikan juga digunakan sebagai asas untuk perasa kuah celup, disediakan dalam pelbagai cara di setiap negara, bagi ikan, udang, babi dan ayam. Di bahagian selatan China, ia digunakan sebagai bahan untuk sup dan kaserol. Sos ikan, dan terbitannya, memberikan rasa umami kepada makanan kerana kandungan glutamatnya.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 26

Portal:Makanan/Selected article/26

Masakan Jepun (Jepun: 日本料理, Hepburn: nihon ryōri, nippon ryōri) adalah makanan yang dimasak dengan cara memasak yang dimajukan secara unik di Jepun dan menggunakan bahan-bahan makanan yang diambil dari wilayah Jepun dan sekitarnya. Dalam bahasa Jepun, makanan Jepun disebut nihonshoku atau washoku.

Masakan dan makanan Jepun tidak sentiasa berupa "makanan yang dimakan orang Jepun secara turun temurun." Makanan orang Jepun berbeza-beza mengikut zaman, tingkat sosial, dan kawasan tempat tinggal. Cara memasak masakan Jepun banyak meminjam cara memasak dari negara-negara Asia Timur dan negara-negara Barat. Di zaman sekarang, takrif makanan Jepun adalah semua makanan yang dimakan orang Jepun dan makanan tersebut bukan merupakan masakan asal negara lain.

Sushi, tempura, shabu-shabu, dan sukiyaki adalah makanan Jepun yang popular di luar Jepun, termasuk di Malaysia.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 27

Portal:Makanan/Selected article/27

Ayam goreng ialah daging ayam yang dicelup atau disapu salutan, kemudian digoreng. Salutan tersebut mengekalkan air daging sambil menyerap lemak ayam. Daging ayam itu boleh ditanggalkan tulangnya dan/atau dikupas kulitnya, atau sebaliknya.

Ayam goreng paling banyak dimasak menggunakan penggoreng tekanan, kerana inilah kaedah penyediaan yang paling cepat. Air dalam daging ayam mengewap lalu keluar melalui minyak dalam kebuk yang tertutup, sekaligus menambahkan tekanan dan merendahkan suhu memasak yang diperlukan. Wap tersebut juga memasakkan daging ayam sambil memastikan isinya lembap dan lembut di dalam sadur rangup.

Goreng sadur wujud di Eropah sejak zaman pertengahan lagi. Orang Scotland, dan kemudian pendatang Scotland di selatan Amerika Syarikat mempunyai tradisi menggoreng ayam di dalam lemak, berbeza dengan mreka yang dari England yang lebih gemarkan ayam bakar atau rebus.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 28

Portal:Makanan/Selected article/28

Shawarma atau Shawurma ialah penyediaan daging Arab Levant, di mana daging kambing, ayam, ayam belanda, lembu, anak lembu, atau campuran daging diletakkan pada pencucuk (biasanya pencucuk menegak dalam restoran), dan mungkin dibakar selama sehari. Sedikit cebisan daging kemudian dipotong daripada blok daging untuk hidangan, dan baki blok dibiarkan sambil dipanaskan pada pencucuknya. Shawarma boleh dihidangkan di atas pinggan (biasanya dengan iringan), atau sebagai sandwic atau balut. Shawarma biasanya dimakan dengan tabbouleh, fattoush, roti taboon, tomato, dan timun. Hiasan termasuk tahini, hummus, jeruk lobak, dan amba.

Hidangan yang sama dalam rantaunya termasuk döner kebab Turki dan gyro Yunani.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 29

Portal:Makanan/Selected article/29

Madu ialah sejenis manisan dihasilkan oleh lebah menggunakan nektar bunga. Kepelbagaian madu terhasil daripada lebah madu (genus Apis) ialah yang paling selalu menjadi rujukan dan jenis madu yang dipungut oleh penternak madu serta kegunaan oleh manusia. Madu yang dihasilkan oleh lebah dan serangga lain mempunyai sifat berlainan.

Madu mendapat rasa manis daripada fruktosa monosakarida dan glukosa. Ia mempunyai rasa manis hampir sama dengan gula kasar. Ia mempunyai sifat kimia yang menarik sesuai untuk pembuatan roti, dan satu rasa tersendiri yang membuatkan sesetengah orang menyukainya berbanding gula dan pemanis yang lain. Kebanyakan mikroorganisma tidak hidup dan membesar dalam madu kerana kurangnya aktiviti air iaitu 0.6 dalamnya. Namun, madu kadang-kala terkandung endospora dorman bakteria Clostridium botulinum, iaitu berbahaya kepada bayi, kerana endospora itu boleh menukarkan bakteria penghasil racun dalam perut bayi tersebut, seterusnya menyebabkan sakit dan mungkin membawa kepada kematian.

Penggunaan madu dalam sejarah manusia sudah berlaku sejak dahulu kala lagi. Ia digunakan dalam pelbagai jenis makanan dan minuman sebagai pemanis dan (bahan) perisa. Ia juga tersebut dalam kitab al-Quran, kitab suci agama Islam, dan sebagai simbol kepada sesetengah masyarakat.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 30

Portal:Makanan/Selected article/30

Sholezard (dengan kaligrafi "Ramadhan"), roti Sangak dan roti lain untuk iftar
Masakan Parsi atau masakan Iran adalah pelbagai, dengan setiap wilayah mencirikan hidangan, tradisi dan gaya masak-memasak yang berlainan mengikut rantau mereka.

Ia termasuk suatu kepelbagaian luas makanan berlingkungan dari chelow kabab (barg, koobideh, joojeh, shishleek, soltani, chenjeh), khoresht (sup yang dihidang dengan nasi Basmati putih atau nasi Iran: ghormeh sabzi, gheimeh, dan yang lain), aash (suatu sup pekat: sebagai contohnya Ash-e anar), kookoo (souffle sayuran), pollo (nasi putih sahaja atau dengan tambahan daging dan/atau sayur-sayuran dan herba, termasuk loobia pollo, albaloo pollo, Sabzi pollo, zereshk pollo, Baghali Polo dan lain-lain), dan kelainan meluas salad, pastri, dan minuman khusus ke bahagian tertentu di Iran. Senarai resipi, pembuka selera dan pencuci mulut Parsi adalah luas.

Herba sering digunakan bersama dengan buah-buahan seperti plum, delima, safarjal, prun, aprikot dan kismis. Masakan Parsi utama merupakan gabungan nasi dengan daging, daging bebiri, ayam, atau ikan dan sedikit bawang, sayuran, kacang dan herba. Untuk mencapai rasa seimbang, perasa ciri Parsi seperti safron, limau nipis kering, kulit kayu manis dan pasli dicampur halus dan digunakan dalam hidangan istimewa.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 31

Portal:Makanan/Selected article/31

Barli (Hordeum vulgare) merupakan makanan manusia dan makanan ternakan yang penting, tergolong dalam keluarga rumput Poaceae. Barli merupakan tanaman bijirin yang kelima terbesar ditanam di dunia (530,000 km² atau 132 milion ekar). Tempoh percambahannya antara 1-3 hari.

Di Malaysia, bijirin yang dikenali umum sebagai "barli" sebenarnya merujuk kepada satu tanaman lain yang panggil "air mata Nabi Ayub" dalam bahasa Inggeris (Job's Tears, coix lacryma-jobi). Tumbuhan ini sebenarnya berlainan genus dengan barli asli, namun ia seringkali dijual di pasaran dengan nama "barli" atau "barli mutiara Cina".

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 32

Portal:Makanan/Selected article/32

Hors-d'oeuvre (/ɔːr ˈdɜːrv, ˈdɜːrvrə/; Perancis: hors-d'œuvre [ɔʁ dœvʁ]  ( dengar), harfiah "selain daripada kerja-kerja [utama]") – juga dikenali sebagai pembuka selera atau hidangan pemula – ialah makanan yang dihidangkan sebelum juadah sajian utama. Biasanya lebih kecil daripada hidangan utama, ia sering dicipta untuk dimakan dengan tangan (dengan penggunaan minimum kutleri).

Jika terdapat tempoh yang panjang antara waktu ketibaan tetamu dan hidangan dimakan (contohnya semasa waktu koktel), ini mungkin menjadi tujuan mengekalkan tetamu semasa menunggu, dengan cara yang sama yang apéritif dihidangkan sebagai minuman sebelum makan. Hors d'oeuvres kadang kala dihidangkan dengan tiada santapan selepas itu. Hal ini berlaku dengan banyak parti kenduri dan parti koktel bagi sesuatu keramaian.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 33

Portal:Makanan/Selected article/33

Dim sum merupakan sejenis masakan Cina yang merupakan hidangan ringan lingkungan luas yang dihidang bersama teh Cina. Yum cha (yang secara harfiah "meminum teh") adalah istilah yang digunakan untuk menjelaskan pengalaman makanan keseluruhan, khususnya dalam Kantonis sezaman. Ia juga dihidangkan pada waktu pagi hingga tengah hari di kedai makan Cina dan di kedai makan dim sum khas di mana hidangan lazim disediakan sepanjang hari. Hidangan disediakan dalam bahagian kecil dan termasuk daging, makanan laut, dan sayur-sayuran, dan juga pencuci mulut dan buah-buahan. Hidangan ini biasanya dihidang dalam bakul pengukus kecil atau di atas pinggan kecil. Sesetengah keluarga Cina suka berkumpul untuk hidangan dim sum pada perayaan khas seperti Hari Ibu atau Tahun Baru Cina. Juga, ibu bapa Cina suka membawa anak mereka di sana hari Ahad untuk bertemu dan berbual dengan datuk nenek mereka. Sesetengah orang membawa surat khabar dengan mereka dan membincang berita dengan keluarga mereka.

Dim Sum biasanya berkaitan dengan tradisi lebih lama Yum Cha (meminum teh), yang mempunyai sejarahnya pada para pengembara di Laluan Sutera kuno yang memerlukan suatu tempat untuk berehat.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 34

Portal:Makanan/Selected article/34

Bibimbap (비빔밥, sebutan bahasa Korea: [bibimbap], kadang kala dirumikan menjadi bi bim bap atau bi bim bop) ialah satu daripada hidangan istimewa Korea. Perkataannya seara harfiah bermaksud "nasi campur". Bibimbap disajikan dalam mangkuk yang berisi nasi panas yang ditutupi dengan namul (sayur tumis dan diperisa) dan gochujang (pes cili), kicap, atau doenjang, pes kacang soya masin. Telur mentah atau goreng dan hirisan daging (lazimnya daging lembu) adalah kebiasaan lauknya. Makanan ersebut kemudiannya dikacau panas-panas sebelum dimakan.

Di Korea Selatan, Jeonju, Jinju, dan Tongyeong amat terkenal dengan bibimbap versi mereka sendiri. Pada 2011, ia berada pada kedudukan ke-40 dalam 50 makanan paling lazat di dunia melalui undian pembvaca yang dikumpulkan oleh CNN Travel.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 35

Portal:Makanan/Selected article/35

Perbadanan McDonald's (NYSE: MCD) merupakan rangkaian restoran makanan segera yang terbesar di dunia, melayan hampir 47 juta pelanggan setiap hari. Syarikat ini dimulakan pada tahun 1940 dengan sebuah restoran yang dibuka oleh adik-beradik Dick dan Mac McDonald, tetapi adalah pengenalan "Sistem Perkhidmatan Speedee" mereka pada tahun 1948 yang mengasaskan prinsip-prinsip restoran makanan segera ini. Bagaimanapun, McDonald's pada masa ini mengisytiharkan tarikh "penubuhannya" sebagai tarikh pembukaan restoran francais pertama oleh Ketua Pegawai Eksekutif Ray Kroc pada tahun 1955. Sebenarnya, restoran Ray Kroc ini merupakan restoran yang kesembilan bagi McDonald's.

Saluran McDonald's bukannya sebuah restoran, tetapi merupakan gerai hamburger. Francais McDonald's yang awal dibina mengikut reka bentuk yang piawai tetapi membekalkan tempat duduk; sebahagian daripada alasannya adalah untuk mengelakkan pelanggan berdiri-diri. Bagaimanapun, keperluan untuk tempat duduk adalah jelas sejak mula-mulanya, dan syarikat menggantikan reka bentuknya kepada corak restoran bertempat duduk pada tahun 1967. Pada hari ini, restoran yang berasingan masih berdasarkan reka bentuk ini. Selepas pesaing Wendy's memperkenalkan konsep Pandu Lalu, McDonald's berbuat demikian juga pada tahun 1975, dan secara pantas, menambahkan kemudahan ini kepada semua saluran keluarnya yang boleh dilaksana.

Lebih banyak rencana terpilih... Baca lebih lanjut...

Selected article 36

Selected article 37

Selected article 38

Selected article 39

Selected article 40

Selected article 41

Selected article 42

Selected article 43

Selected article 44

Selected article 45

Selected article 46

Selected article 47

Selected article 48

Selected article 49

Selected article 50


Purge server cache