Portal:Pertanian dan Agronomi/Showcase article

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Biri-biri ternakan (Ovis aries) adalah berkaki empat, ruminansia mamalia disimpan sebagai ternak. Seperti semua ruminansia, domba adalah bahkan berujung ungulates, juga biasa disebut terbelah-berkuku haiwan. Walaupun nama "biri-biri" berlaku untuk banyak spesies, dalam penggunaan sehari-hari hampir selalu merujuk pada Ovis Aries. Biri-biri ternakan adalah spesies yang paling banyak terdapat di genus mereka, dan yang paling mungkin diturunkan dari alam mouflon dari Eropah dan Asia.

Salah satu haiwan yang paling awal untuk dijinakkan untuk tujuan pertanian, biri-biri terutama undian untuk mereka bulu biri-biri dan daging. Kain bulu biri-biri seekor biri-biri adalah binatang yang paling banyak digunakan, dan biasanya dituai dengan mengetam bulu. daging yang berhubung dgn domba disebut daging anak biri-biri ketika dari haiwan muda dan daging biri-biri ketika dari yang lebih tua. Mereka tetap penting untuk hari ini wul dan daging, dan juga kadang-kadang dibangkitkan untuk bulu, sebagai susu haiwan, atau sebagai model organisma untuk sains pengetahuan.

Baca lebih lagi...


Lebah madu adalah subset dari lebah, terutama dibezakan oleh pengeluaran dan simpanan madu dan pembangunan abadi, sarang koloni keluar dari lilin. Lebah madu adalah satu-satunya ahli yang masih ada suku Apini, semua dalam genus Apis. Saat ini, hanya ada tujuh spesies lebah madu yang diakui dengan jumlah 44 subspesies (Engel, 1999) walaupun secara sejarah, di mana saja dari enam hingga sebelas jenis telah diakui. Lebah madu hanya mewakili sebahagian kecil daripada 20,000 spesies lebah dikenali. Beberapa jenis lain dari lebah yang berkaitan menghasilkan dan menyimpan madu ahli, tetapi hanya dari genus Apis adalah lebah madu benar.

Lebih lagi...


Butter adalah sebuah susu produk yang dibuat oleh berputar segar atau penapaian krim atau susu . Hal ini umumnya digunakan sebagai sapuan dan perasa, serta penggunaan masakan seperti kuih, membuat sos, dan digoreng. Mentega terdiri dari lemak mentega, air dan protein susu.

Paling sering dibuat dari susu lembu, mentega juga boleh dihasilkan dari susu mamalia lain, termasuk biri-biri, kambing, kerbau, dan yak. Garam, perasa dan pengawet kadang-kadang ditambah ke mentega. Persembahan mentega menghasilkan mentega dijelaskan atau ghee, yang hampir seluruhnya mentega.

Lebih lagi...