Portal:Sarawak/Pengenalan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Flag of Sarawak
Flag of Sarawak
Map of Sarawak.
Emblem of Kingdom of Sarawak
Emblem of Kingdom of Sarawak
Kingdom of Sarawak flag
Kingdom of Sarawak flag
Crown Colony of Sarawak flag
Crown Colony of Sarawak flag
Kerajaan Sarawak Jajahan British

Sarawak (/səˈrɑːwɒk/; bahasa Melayu: [saˈrawaʔ]) merupakan sebuah negeri terbesar di Malaysia. Sebelum pembentukan negara Malaysia, Sarawak telah bebas dari kolonial British pada 22 Julai 1963. Pada peringkat awalnya, Sarawak merupakan sebuah wilayah yang bergabung bersama-sama Sabah, Singapura dan Tanah Melayu membentuk negara Malaysia pada 16 September 1963. Akibat masalah ekonomi dan politik, idea penggabungan telah diterima oleh masyarakat Sarawak. Sarawak memiliki kawasan yang terbesar di Malaysia. Sarawak, Labuan dan Sabah dikenali sebagai Malaysia Timur.

Penghunian manusia yang paling awal di Sarawak di Gua Niah bermula pada 40,000 tahun. Satu siri seramik Cina bertarikh dari abad ke-8 hingga ke-13 Masihi telah ditemui di tapak arkeologi Santubong. Wilayah pesisir Sarawak berada di bawah pengaruh Empayar Brunei pada abad ke-16. Pada tahun 1839, James Brooke, seorang penjelajah British, tiba di Sarawak. Beliau dan keturunannya memerintah negeri itu dari 1841 hingga 1946. Semasa Perang Dunia II, ia telah diduduki oleh Jepun selama tiga tahun. Selepas perang, Rajah Putih yang terakhir, Charles Vyner Brooke, menyerahkan Sarawak ke Britain, dan pada tahun 1946 ia menjadi Koloni Mahkota British. Pada 22 Julai 1963, Sarawak telah diberikan kerajaan sendiri oleh British dan kemudiannya menjadi salah seorang anggota pengasas Persekutuan Malaysia, yang ditubuhkan pada 16 September 1963. Namun, persekutuan itu ditentang oleh Indonesia yang membawa kepada konfrontasi selama tiga tahun. Penciptaan Persekutuan juga mengakibatkan pemberontakan komunis yang berlangsung hingga tahun 1990.

Ketua negara adalah Gabenor, juga dikenali sebagai Yang di-Pertua Negeri, manakala ketua kerajaan adalah Ketua Menteri. Sarawak dibahagikan kepada bahagian pentadbiran, dan daerah-daerah, yang dikawal oleh sebuah sistem yang dimodelkan dengan teliti pada sistem parlimen Westminster dan merupakan sistem perundangan negeri terawal di Malaysia.

Kerana sumber semula jadinya, Sarawak mengkhususkan dalam eksport minyak dan gas, kayu dan kelapa sawit, tetapi juga memiliki sektor perkilangan, tenaga dan pelancongan yang kuat. Ia bersifat etnik, budaya, dan linguistik; Kumpulan etnik utama termasuk Iban, Melayu, Cina, Melanau, Bidayuh dan Orang Ulu. Bahasa Melayu dan Inggeris adalah dua bahasa rasmi negeri ini; Tidak ada agama rasmi.