Portal:Teknologi nuklear

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Portal Teknologi nuklear

Simbol antarabangsa bagi sumber keradioaktifan
Simbol antarabangsa bagi sumber keradioaktifan

Teknologi nuklear adalah teknologi yang melibatkan nukleus atom. Ini telah menemui aplikasi dari pengesan asap dan perubatan Radioterapi hingga ke reaktor nuklear serta senjata nuklear.

Tenaga nuklear ialah penjanaan tenaga elektrik dari pembelahan dan pelakuran nuklear di Loji kuasa nuklear.

Rencana pilihan

Reaktor nuklear merupakan sebuah alat yang digunakan untuk memulakan dan mengawal tindak balas rantai nuklear serta tindak balas pelakuran nuklear. Reaktor nuklear digunakan di loji kuasa nuklear untuk menjana tenaga elektrik dan juga untuk menggerakkan kapal dan juga turut sebagai sejenis tenaga kuasa bagi menjana kuasa enjin kapal (pendorongan marin nuklear) Haba dari pembelahan nuklear disalurkan kepada bendalir (biasanya air atau gas), dan seterusnya digunakkan untuk menggerakkan turbin stim. Turbin akan sama ada menggerakkan bebaling kapal atau memutarkan penjana elektrik. Stim janaan nuklear secara prinsipnya boleh digunakan untuk kegunaan pemprosesan industri atau pemanasan kawasan. Sesetengah reaktor digunakan untuk menghasilkan isotop bagi tujuan perubatan dan industri, atau penghasilan plutonium gred senjata. (Selanjutnya...)

Gambar pilihan

Advanced Test Reactor

Cahaya biru yang menyinar dari teras Advanced Test Reactor (ATR), sebuah reaktor kolam merupakan Sinaran Cherenkov

Tahukah anda...

...bahawa nuklear reaktor pertama di dunia, Chicago Pile-1, dibina di bawah pentas barat yang tergendala stadium Alonza Stagg Field di kampus University of Chicago?

Tugas anda dapat lakukan

Kategori


Biografi pilihan

Marie Curie adalah salah satu peneliti yang paling ketara dari radiasi pengion dan kesannya.
Marie Curie adalah salah satu peneliti yang paling ketara dari radiasi pengion dan kesannya.

Marie Curie (Poland Maria Skłodowska-Curie, November 7, 1867 - 4 Julai 1934) adalah seorang ahli kimia, pelopor Poland dalam bidang radiologi awal dan dua kali pemenang Nobel. Dia juga menjadi wanita pertama yang dilantik untuk mengajar di Sorbonne. Beliau dilahirkan di Warsaw, Poland dan menghabiskan tahun-tahun awal di sana, tapi dalam 1891 pada usia 24 pindah ke Perancis untuk belajar sains di Paris. Dia mendapatkan semua darjat nya lebih tinggi dan melakukan kerjaya ilmiah di sana dan memperwarganegarakan Warga Negara Perancis. Dia mendirikan Curie Institute di Paris dan dalam Warsaw.

Curie dan suaminya, Pierre Curie, mempelajari radioaktif bahan, terutama bijih uranium, yang mempunyai hotel penasaran menjadi lebih radioaktif dari uranium diekstraksi dari itu. Oleh 1898 mereka menyimpulkan penjelasan logik: bahawa bijih-bijih uranium mengandungi jejak-jejak dari beberapa komponen radioaktif yang tidak diketahui jauh lebih radioaktif dari uranium, dengan demikian pada Disember 26 Marie Curie mengumumkan kewujudan zat baru. (Selanjutnya...)

Berita Teknologi nuklear

Gempa bumi dan tsunami 11 Mac 2011 mencetus kemalangan nuklear Fukushima I.

Petikan

- Albert Einstein selepas bom atom di Hiroshima dan Nagasaki, melihat apa suratnya tentang pembangunan senjata nuklear telah menyebabkan.

Portal berkaitan



Wikimedia Berkaitan

Wikibuku  Wikikamus  Wikiberita  Wikipetikan  Wikisumber  Wikiversity  Wikimedia Commons  Wikivoyage  Wikidata 
Buku Kamus Berita Petikan Teks Sumber pelajaran Imej dan media Panduan kembara Pangkalan data

Purge server cache