Portal:Undang-undang/Pengenalan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Undang-undang adalah satu percubaan untuk menimbangtara antara kehendak orang ramai dalam perhubungan antara mereka. Pengajian undang-undang mencari jawapan kepada beberapa persoalan penting mengenai kesamarataan, keadilan dan kesaksamaan dalam masyarakat.

Undang-undang berkait hampir kesemua arena kehidupan. Terdapatnya undang-undang tentang pekerjaan, undang-undang mengenai sukan, undang-undang yang boleh mengehadkan bagaimana perniagaan diuruskan dan undang-undang yang membolehkan penubuhan syarikat malah juga persatuan. Undang-undang boleh menubuhkan sekolah, mengenakan hukuman terhadap pelaku jenayah, bertindak sebagai jambatan antara budaya-budaya berasingan dan ada juga undang-undang mengenai pilihanraya dalam sesuatu negara. Terdapat juga undang-undang berkenaan bagaimana hendak menggubal undang-undang.

Dalam kebanyakan negara dunia, pengamal undang-undang profesional dilatih untuk memberi orang ramai khidmat dalam pengetahuan dan perlaksanaan hak mereka dalam undang-undang. Hak dan tangunggungjawab dalam undang-undang boleh dan sering menjadi kompleks. Akan tetapi, terdapatnya sejarah yang kaya mengenai undang-undang dengan pelbagai pemikiran falsafah yang berdepankan undang-undang. Pertempuran politik yang hebat sering berlaku untuk membuat undang-undang dan isu-isu ekonomi juga dibangkitkannya. Ini menjadikan bidang undang-undang satu bidang yang penuh dengan kenikmatan meskipun berhadapan dengan pelbagai cabaran. Baca lagi...