Portal de l'Àngel

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Portal de l'Àngel

Portal de l'Àngel (sebutan Catalan: [purˈtaɫ də ˈɫaɲʒəɫ]) adalah jalan pejalan kaki di daerah Ciutat Vella Barcelona oleh Placa Catalunya, dan sebahagian daripada kawasan membeli-belah besar yang menjangkau dari Avinguda Diagonal ke barri Gòtic. Ia adalah salah satu daripada jalan-jalan di bandar ini yang paling kerap dilawati dan sentiasa penuh sesak dengan pelancong pada bila-bila masa tahun ini.

Ia adalah juga bernilai mengingatkan Portal de l'Angel salah satu kawasan Barcelona yang paling mahal, dengan sewa sebagai tinggi sebagai harga purata €180 satu meter persegi di 2005, yang membuatnya jalan yang paling mahal kedua Sepanyol hanya selepas Calle Preciados di Madrid. Ibu pejabat syarikat gas Barcelona Gas Natural baru-baru ini berpindah dari Portal de l'Angel kepada pencakar langit yang baru dibina di Carrer de Salvat Papasseit dalam La Barceloneta.

Ada yang besar El Corte Inglés department store di jalan ini, hanya bertentangan dengan bangunan yang mempunyai sebuah termometer gergasi di muka hadapannya. Ia juga rumah kepada jenama membeli-belah antarabangsa yang lain, seperti Zara, Massimo Dutti, dan Benetton.

Angkutan[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]