Prada Samlawi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Prada Samlawi
Fail:Prada Samlawi.jpg
Prada Samlawi, Pejuang asli Rumpin
KelahiranRumpin, Bogor, Jawa Barat
Meninggal dunia1948
WarganegaraIndonesia Indonesia
Terkenal keranaPejuang Kemerdekaan Indonesia

Prada Samlawi (lahir di Rumpin, Bogor, Jawa Barat) adalah salah satu pejuang kemerdekaan Indonesia dan merupakan pejuang asli wilayah Rumpin. Namanya diabadikan sebagai nama jalan utama di Kecamatan Rumpin.[1]

Perjuangan[sunting | sunting sumber]

Prada Samlawi sendiri adalah anak lelaki asal Rumpin, Kabupaten Bogor. Semasa hidupnya, dia terlibat dalam mengusir penjajah Belanda dari tanah airnya, terutama di kawasan Bumi Tegar Beriman (Bogor).[2] Sosoknya dikira cukup untuk tidak disukai oleh penjajah. Prada Samlawi terkenal sebagai orang yang tidak takut mengusir penjajah. Keberaniannya cukup teringat, terutama rakan-rakannya yang berpelukan, di mana pada masa itu Prada Samlawi berada di unit Bahagian III, yang dipimpin oleh Sgt Sairin.

Prada Samlawi harus meninggal dunia pada usia yang sangat muda sekitar 35 tahun. Dia wafat ketika terlibat dalam pertempuran di kawasan Kampung Sentuk, Desa Bangunjaya, Kecamatan Cigudeg pada tahun 1948.[3] Sebelumnya, Samlawi sebelum pergi, meminta untuk membuat pepes ikan, tetapi ketika dimasak, dia tidak sempat makan pepes ikan.

“Saya mendapat maklumat daripada orang yang melihat secara langsung di kampong Sentuk. Setelah solat Djohor, Prada Samlawi diseret dan diikat, kemudian dibakar, setelah itu dia dihujani peluru. Mendengar berita itu, saya segera menitiskan air mata,”ucap Ozos.

Prada Samlawi bukan sahaja askar yang taat kepada atasannya. Tetapi dia selalu rajin ibadah, walaupun ketika itu dia berada di kawasan yang sangat tidak menentu. Abah Ugan, rakan Prada Samlawi pada masa itu, melihat secara langsung ketika dia dihukum mati.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Hari Pahlawan Prada Samlawi, Pejuang Yang Terlupakan". ceklissatu.com.
  2. ^ "Samlawi Berjuang Usir Belanda hingga Tewas Dibakar". www.metropolitan.id.
  3. ^ "Hari Pahlawan 2020 : Prada Samlawi, Pejuang Asal Rumpin yang Terlupakan". www.radarbogor.id.