Prinsip Smurfette

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Prinsip Smurfette ialah amalan dalam media, seperti filem dan televisyen, untuk memasukkan hanya seorang wanita dalam kalangan lelaki sepenuhnya.[1][2] Ia mewujudkan naratif yang didominasi lelaki, di mana wanita adalah pengecualian dan wujud hanya merujuk kepada lelaki.[3][4]

Penerangan oleh Katha Pollitt[sunting | sunting sumber]

Istilah ini dicipta oleh Katha Pollitt pada tahun 1991 dalam The New York Times:[5]

Rancangan kontemporari sama ada pada dasarnya adalah semua lelaki, seperti "Garfield", atau dianjurkan mengikut prinsip Smurfette: sekumpulan rakan lelaki akan memberi tumpuan kepada perempuan tunggal, yang ditakrifkan secara stereotaip (...) Mesejnya jelas. Lelaki adalah norma, perempuan adalah variasi; kanak-kanak lelaki adalah pusat, kanak-kanak perempuan persisian; lelaki adalah individu, perempuan adalah jenis. Kanak-kanak lelaki mentakrifkan kumpulan, ceritanya dan kod nilainya. Kanak-kanak perempuan hanya wujud dalam hubungan dengan lelaki.

Pollitt memerhati perkara ini sebagai apa yang dia fikirkan dari segi amalan media biasa semasa membeli-belah untuk mainan Krismas anak perempuannya. Penggunaan awal istilah itu adalah berkaitan dengan "budaya prasekolah," yang bagi Pollitt, akan menghalang pemahaman kanak-kanak tentang jantina. Beliau menulis: "Seksisme dalam budaya prasekolah mengubah bentuk lelaki dan perempuan. Gadis-gadis kecil belajar membahagikan kesedaran mereka, menapis impian dan cita-cita mereka melalui watak lelaki sambil mengagumi pakaian puteri."[5]

Watak wanita pada dasarnya mewakili "kewanitaan" dalam kes ini. Dia mungkin memainkan peranan utama atau mungkin tidak dalam cerita, tetapi biasanya "semuanya perempuan." Beberapa contoh yang disebut oleh Pollitt termasuk figura ibu, "ratu glamor", atau sejenis teman sampingan wanita.[5] Akibatnya, karya yang menggunakan trop ini sering gagal dalam ujian Bechdel iaitu penunjuk berat sebelah jantina dalam cereka.

Pemerhatian[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2011 Pollitt membincangkan istilahnya sekali lagi di The Atlantic. Beliau berkata bahawa isu itu masih sangat berleluasa di media semasa. Beliau secara khusus memetik filem cereka, Super 8 (popular pada masa itu), yang hanya mempunyai seorang watak utama wanita (lakonan Elle Fanning). Juga pada masa ini, beliau memperluaskan prinsip untuk memasukkan rangkaian televisyen. Menurut Pollitt, satu-satunya penyambai berita wanita utama dalam barisan MSNBC pada tahun 2011 ialah Rachel Maddow. Beliau mengulas, "Agak luar biasa bahawa hanya ada seorang wanita ini sahaja, dan ia tidak pernah sama."[2]

Istilah ini tidak hilang dengan cara apa pun, membuat banyak kemunculan dalam kesusasteraan dan wacana popular. Wartawan mengadu bahawa pevah panggung utama selalunya termasuk hanya seorang wanita, dan trend ini tidak akan pudar dalam masa terdekat.[6] Ini boleh dilihat dalam poster filem berkumpul, seperti dengan Ocean's Eleven, The Matrix dan Star Wars.[7] Steve Rose melihat situasi Eleven dalam rancangan TV Stranger Things, di mana dia pada dasarnya digantikan (semasa dalam pengembaraan sendiri) oleh Max, seorang lagi gadis muda, yang juga diusik, kemudian "bernafsu," satu lagi reaksi biasa terhadap seorang watak wanita yang bersendirian.[6] "Smurfette," atau satu-satunya pelakon wanita, telah difahamkan biasanya mempunyai peranan stereotaip sebagai pasangan romantik, "perenung terhebat", atau wujud untuk meredakan ketegangan pelakon yang semua lelaki.[8]

Hasil daripada rasa tidak puas hati tentang kekurangan wanita, corak baharu telah muncul, iaitu "penyongsangan jantina", menghasilkan versi francais media sedia ada dengan pelakon utama pelakon wanita eksklusif, seperti Ocean's 8 dan Ghostbusters.[8]

Geena Davis Institute on Gender in Media mendapati bahawa hanya "10% daripada semua filem mempunyai barisan pelakon yang seimbang jantina," dengan itu mengukuhkan kewujudan kekurangan perwakilan wanita yang adil, iaitu Prinsip Smurfette.[9][8]

Dalam artikel dan video untuk Majalah Bitch, Anita Sarkeesian menegaskan bahawa kecenderungan media dari tahun 1980-an dan 1990-an-yang biasanya mematuhi prinsip ini-yang dibuat semula secara berterusan mengakibatkan isu ini berulang, mewujudkan kitaran yang berterusan. Dia juga menyeru industri filem untuk memasukkan lebih banyak watak wanita, atau malah pelakon yang didominasi wanita, dan lulus ujian Bechdel, dengan menyatakan bahawa selepas ini diingat dan benar-benar dicapai, kepelbagaian yang bermakna akan dapat dicapai.[10]

Kegunaan dalam biasiswa[sunting | sunting sumber]

Rickie Solinger, dalam ulasan beberapa karya utama Pollitt sehingga 1993, menulis bahawa prinsip Smurfette terpakai kepada kanak-kanak prasekolah dan orang dewasa.[11]

Jan Susina, seorang sarjana dan penyelidik kesusasteraan kanak-kanak dan remaja, menggunakan istilah itu dalam jurnal edisi tahun 1995, The Lion and the Unicorn, untuk menyokong dakwaannya bahawa kesusasteraan kanak-kanak sedang "diperbodohkan" sebagai gejala masalah budaya yang lebih besar, terutamanya hiburan seperti "makanan ringan", atau tidak memberi ganjaran kepada penonton. Dia menggunakan istilah Pollitt sebagai bukti bahawa kekurangan wanita menyumbang kepada media berkualiti rendah untuk kanak-kanak dan juga bahawa media popular telah mengambil isu ini dalam penerbitan utama.[12]

Contoh[sunting | sunting sumber]

Dinamakan sempena Smurfette, satu-satunya wanita di kalangan Smurf (sekumpulan makhluk buku komik), prinsip itu telah diperhatikan dalam karya berikut antara lain:

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lori Day; Charlotte Kugler (1 Mei 2014). Her Next Chapter: How Mother-Daughter Book Clubs Can Help Girls Navigate Malicious Media, Risky Relationships, Girl Gossip, and So Much More. Chicago Review Press. m/s. 203–. ISBN 978-1-61374-859-6.
  2. ^ a b Richards, Jason (28 Julai 2011). "The Problem With Smurfette". The Atlantic (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 23 Julai 2018.
  3. ^ Chemaly, Soraya (19 Oktober 2011). "Is Smurfette Giving It Away? What the Smurfette Principle Teaches Your Kids About Girls".
  4. ^ a b Sharon Gmelch; Marcie Heffernan Stoffer; Jody Lynn Yetzer (1998). Gender on Campus: Issues for College Women. Rutgers University Press. m/s. 224–. ISBN 978-0-8135-2522-8.
  5. ^ a b c d e f Hers; The Smurfette Principle. The New York Times, 7 April 1991
  6. ^ a b "The Smurfette Principle: why can't Hollywood accept gender equality?". MSN.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 23 Julai 2018.
  7. ^ "This Is the Disturbing Movie Poster 'Smurfette Principle'". Time (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 23 Julai 2018.
  8. ^ a b c "The Smurfette Principle". TN2 Magazine (dalam bahasa Inggeris). Trinity College. 25 Ogos 2017. Dicapai pada 23 Julai 2018 – melalui tn2magazine.ie.
  9. ^ "Gender Bias Without Borders". SeeJane.org (dalam bahasa Inggeris). Geena Davis Institute on Gender in Media. Dicapai pada 23 Julai 2018.
  10. ^ a b c d "Tropes vs. Women: #3 The Smurfette Principle". Feminist Frequency (dalam bahasa Inggeris). 21 April 2011. Dicapai pada 23 Julai 2018.
  11. ^ Solinger, Rickie (1995). Pollitt, Katha (penyunting). "First-Class Citizen". The Women's Review of Books. 12 (7): 1–3. doi:10.2307/4022132. JSTOR 4022132.
  12. ^ Susina, Jan (1993). "Editor's Note: Kiddie Lit(e): The Dumbing Down of Children's Literature". The Lion and the Unicorn (dalam bahasa Inggeris). 17 (1): v–ix. doi:10.1353/uni.0.0256. ISSN 1080-6563.
  13. ^ Cultural Hegemony in the United States. SAGE Publications. 2000. m/s. 210. ISBN 9781452221960. seinfeld smurfette principle.
  14. ^ a b "Marvel To Include More Female Representation In Upcoming Films". Odysseyonline.com. 13 Oktober 2015. Dicapai pada 30 Januari 2016.
  15. ^ Miller, Liz Shannon (31 Oktober 2017). "'Stranger Things 2' Reinforced a Sexist and Ubiquitous Trope, But Season 3 Could Fix That".