ProJET

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Stesen minyak ProJET di Lebuhraya Cheras-Kajang.

ProJET ialah rantaian stesen minyak di Malaysia yang disebut-sebut sebagai "superstesen" yang pertama di negara ini, menawarkan perkhidmatan mengisi bahan api yang menerima kedua-dua kad kredit dan pembayaran tunai, serta kemudahan tambahan. Rantaian ini, yang dibentuk pada tahun 1999, akhirnya diserap ke rantaian stesen Shell negara pada tahun 2007.

ProJET juga mengendalikan kedai serbaneka di bawah nama "Destina". Nama rantaian ini diperoleh dari perkataan 'projek'.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1999, Dialog Group Bhd menandatangani Memorandum Persefahaman dengan ProJET Malaysia Sdn Bhd sebagai Pemasar Jenama Bertauliah untuk membina, memiliki dan mengendalikan sehingga 150 "superstesen" ProJET, runcit petrol dan kedai serbaneka.[1] Pada tahun 2005, ProJET menyewakan kedai serbaneka ke Convenience Shopping Sdn Bhd untuk mengendalikan kedai 24-jam 7-Eleven, untuk meningkatkan penawarannya kepada pelanggan.

Sewaktu pembukaan besar-besaran stesen, ProJET hanya memperoleh lebih daripada lima tahun pengalaman dalam perniagaan petroleum sejak diperkenalkan oleh ConocoPhillips, bekerjasama dengan Sime Darby Bhd. ProJET ialah syarikat asing pertama dalam tempoh 30 tahun untuk dianugerahkan lesen untuk mengendalikan stesen minyak di Malaysia.[2]

Walaupun pelancaran yang agak lancar, ProJET tidak dapat menembusi pasaran runcit petroleum di negara ini pada tahun-tahun berikutnya. Pada tahun 2003, ProJET dilaporkan mengawal kira-kira 1% daripada pasaran petroleum tempatan.

Pada Ogos 2007, Royal Dutch Shell PLC[3] menerima kelulusan Malaysia untuk memperoleh 100% anak syarikat milik penuh Conoco Jet (Malaysia) Sdn. Bhd. ConocoPhillips yang pada masa itu mengendalikan aset pemasaran runcit ProJET di Malaysia. Akibatnya, semua stesen ProJET telah diubah suai ke stesen Shell pada akhir tahun 2007. Nama ProJET masih digunakan secara bebas.

Stesen[sunting | sunting sumber]

ProJET dilaporkan mempunyai 40 stesen, terutamanya di bahagian Lembah Klang, melibatkan Selangor dan Kuala Lumpur, dan kawasan berikutnya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Alexander's Gas & Oil Connections: Article Releases July 2001 Projet (Malaysia) to open 150 gasoline stations across country
  2. ^ ConocoPhillips selling Malaysia, Thai stations
  3. ^ Oil & Gas Journal: Article Releases August 2007 Shell approved for ProJet acquisition in Malaysia markets

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Laman sesawang rasmi[sunting | sunting sumber]

Lain-lain[sunting | sunting sumber]