Program angkasa Soviet

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Angkasawan dan juruterbang Soviet Yuri Gagarin, orang pertama yang mengorbit Bumi

Program angkasa Soviet (Rusia: Космическая программа СССР, program Kosmicheskaya SSSR) terdiri daripada beberapa program penerokaan roket dan ruang angkasa yang dijalankan oleh Kesatuan Soviet (USSR) dari tahun 1930-an hingga runtuhnya pada tahun 1991. Dalam sejarah 60 tahunnya, terutamanya ini classified program tentera bertanggungjawab untuk beberapa pencapaian perintis dalam penerbangan angkasa, termasuk yang pertama peluru berpandu antara benua balistik (R-7), satelit pertama (Sputnik 1), haiwan pertama di orbit Bumi (yang anjing Laika pada Sputnik 2), manusia pertama di angkasa dan orbit Bumi ( angkasawan Yuri Gagarin di Vostok 1), wanita pertama di angkasa dan orbit Bumi (angkasawan Valentina Tereshkova pada Vostok 6), laluan luar angkasa pertama (angkasawan Alexei Leonov pada Voskhod 2) pertama Moon kesan (Luna 2), imej pertama seberang Bulan (Luna 3) dan tanpa pemandu pendaratan lunar lembut ( Luna 9 ), pertama rover ruang (Lunokhod 1), sampel pertama tanah lunar secara automatik dikeluarkan dan dibawa ke Bumi (Luna 16), dan stesen angkasa pertama ( Salyut 1 ). Rekod-rekod yang lebih ketara termasuk kuar angkasa pertama: Venera 1 dan Mars 1 untuk terbang oleh Venus dan Mars, masing-masing, Venera 3 dan Mars 2 untuk memberi kesan kepada permukaan planet masing-masing, dan Venera 7 dan Mars 3 untuk membuat landasan lembut pada planet-planet ini.

Program roket dan ruang angkasa USSR, pada mulanya dirangsang oleh bantuan para saintis yang ditangkap daripada program roket Jerman maju,[1][2] dilakukan terutamanya oleh jurutera dan saintis Soviet selepas tahun 1955, dan didasarkan pada beberapa Soviet dan Imperial unik Perkembangan teoretikal Rusia, yang banyak diterbitkan oleh Konstantin Tsiolkovsky, kadang-kadang dikenali sebagai bapa angkasawan teoritis.[3][4] Sergei Korolev (juga diterjemahkan sebagai Korolyov) adalah ketua kumpulan reka bentuk utama; gelaran rasminya adalah "ketua pereka" (tajuk standard untuk jawatan serupa di USSR). Tidak seperti pesaing Amerika dalam" Space Race", yang mempunyai NASA sebagai agensi penyelaras tunggal, program USSR dipecahkan di antara beberapa biro reka bentuk bersaing yang diketuai oleh Korolev, Mikhail Yangel, Valentin Glushko, dan Vladimir Chelomei.

Kerana status diklasifikasikan program, dan untuk nilai propaganda, pengumuman hasil misi telah ditangguhkan sehingga kejayaan tertentu, dan kegagalan kadang kala dirahsiakan. Pada akhirnya, akibat dasar glasnost Mikhail Gorbachev pada tahun 1980-an, banyak fakta tentang program angkasa lepas telah dikurangkan. Kemunculan yang ketara termasuk kematian Korolev, Vladimir Komarov (dalam kemalangan Soyuz 1), dan Yuri Gagarin (pada misi jet pejuang rutin) antara 1966 dan 1968, dan kegagalan pembangunan roket N-1 besar yang bertujuan untuk memberi kuasa lunar berawak pendaratan, yang meletup sejurus selepas mengangkat keluar pada empat ujian tanpa pemandu.

Dengan kejatuhan Kesatuan Soviet, Rusia dan Ukraine mewarisi program ini. Rusia mencipta Agensi Penerbangan dan Angkasa Rusia, yang kini dikenali sebagai Perbadanan Negara Roscosmos,[5] sementara Ukraine mencipta Agensi Angkasa Negara Ukraine (NSAU).

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Gorodomlya Island". Russianspaceweb.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-03. Dicapai pada 2016-01-19. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ "German rocket scientists in Moscow". Russianspaceweb.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-01-04. Dicapai pada 2016-01-19. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ [1]
  4. ^ The early US space program was developed predominantly by scientists and rocket engineers from Nazi Germany who immigrated to the United States after World War II and was based on German technological experience, and the early Soviet program also benefited from Nazi German experience (see Helmut Gröttrup).
  5. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-10-19. Dicapai pada 2019-06-29.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]