Projek Ujian Apollo-Soyuz

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Projek Ujian Apollo-Soyuz (AST ) ( Rusia: Экспериментальный полёт «Аполлон» – «Союз» (ЭПАС) , Experimentalniy polyot Apollon-Soyuz, lit. "Penerbangan eksperimen Apollo-Soyuz", yang lazim dirujuk oleh Soviet sebagai Soyuz-Apollo), yang dijalankan pada bulan Julai 1975, merupakan penerbangan angkasa pertama AS- Soviet bersama, sebagai lambang dasar détente bahawa dua kuasa besar sedang mengejar masa. Ia melibatkan pendaratan Modul Perintah/Perkhidmatan Apollo dan kapsul Soviet Soyuz 19. Kenderaan Apollo yang tidak bernombor adalah lebihan daripada program Apollo yang ditamatkan dan yang terakhir untuk terbang. Misi ini secara meriah menandakan berakhirnya Perlumbaan Angkasa yang telah bermula pada tahun 1957 dengan pelancaran Sputnik.[1]

Misi ini termasuk eksperimen saintifik bersama dan terpisah (termasuk gerhana matahari yang direka oleh Apollo untuk membolehkan Soyuz mengambil gambar korona suria), dan menyediakan pengalaman kejuruteraan yang berguna untuk masa depan bersama ruang angkasa AS-Rusia, seperti Program Shuttle-Mir dan Stesen Angkasa Antarabangsa. ASTP adalah kru misi angkasa lepas AS sehingga penerbangan bolak-balik angkasa pertama pada April 1981.[2][3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

 Rencana ini menggabungkan bahan domain awam daripada laman web atau dokumen bagi Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Kebangsaan.

  1. ^ Samuels, Richard J., penyunting (December 21, 2005). Encyclopedia of United States National Security (ed. 1st). SAGE Publications. m/s. 669. ISBN 978-0-7619-2927-7. Most observers felt that the U.S. moon landing ended the space race with a decisive American victory. […] The formal end of the space race occurred with the 1975 joint Apollo-Soyuz mission, in which U.S. and Soviet spacecraft docked, or joined, in orbit while their crews visited one another's craft and performed joint scientific experiments.
  2. ^ "The First Dryden-Blagonravov Agreement - 1962". NASA History Series. NASA. Dicapai pada 14 March 2019.
  3. ^ Ezell, Edward; Ezell, Linda (1978). "Foreword". The Partnership: A History of the Apollo-Soyuz Test Project. Washington, D.C.: NASA.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]