Promenade des Berges de la Seine

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Salah satu taman terapung di sepanjang Promenade des Berges de la Seine di arrondissement ke-7
Tipis terletak di sepanjang Promenade des Berges de la Seine. Mereka boleh ditempah untuk mesyuarat atau perayaan.

Promenade des Berges de la Seine ialah taman awam dan persiaran yang terletak di sepanjang tebing kiri sungai Seine di arrondissement ke-7 Paris, antara Pont de l 'Alma dan Musée d'Orsay. Persiaran, yang dicipta di bekas lebuh raya yang berjalan di sepanjang tebing kiri, termasuk lima taman terapung, ditanam di atas tongkang, serta kawasan pameran, ruang persembahan dan bilik darjah, taman permainan, kemudahan sukan dan kafe. Dimulakan pada 2008, ia telah dibuka oleh Datuk Bandar Bertrand Delanoë pada 19 Jun 2013. Segala-galanya di taman boleh dibongkar dan dialihkan dalam masa 24 jam jika air sungai naik terlalu tinggi.[1]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Dermaga pertama di sepanjang Seine, Quai des Grand-Augustins, dibina pada awal abad ke-16. Menjelang awal abad ke-19, tebing sungai telah diturap dan dibangunkan sepenuhnya; tapak taman moden itu diduduki oleh depoh untuk membina batu, dok, dan beberapa kafe tepi laut. Pada awal abad ke-20 ia adalah rumah bagi kolam renang terapung. Antara 1961 dan 1967, sebuah lebuh raya dibina di sepanjang sungai untuk mengurangkan lalu lintas di tengah bandar. Pada tahun 1991, tebing Sungai Seine telah diisytiharkan sebagai tapak kebudayaan UNESCO, dan usaha mula mengubah kawasan pantai menjadi taman. Bermula pada tahun 2001, lebuh raya itu ditutup kepada lalu lintas pada hari Ahad dan digunakan oleh pelari dan pejalan kaki. Pada tahun 2008, di bawah Datuk Bandar Bertrand Delanoe, satu projek telah diluluskan untuk menukar bahagian lebuh raya dari Musee D'Orsay ke Pont de l'Alma menjadi persiaran awam tetap.

Persiaran ini direka oleh arkitek Franklin Azzi, manakala salah satu ciri baharu yang paling menonjol, satu siri lima taman terapung, dicipta oleh Jean Christophe Chobet. Projek itu menelan kos sejumlah 35 juta euro, dan telah didedikasikan oleh Datuk Bandar Delanoe pada 19 Jun 2013.

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Persiaran ini sepanjang 2.3 kilometer, dan menduduki kawasan seluas 4.5 hektar. Ia boleh diakses oleh bekas onramp dan offramp yang pernah berkhidmat di lebuh raya.

Ciri paling luar biasa taman ini ialah taman terapung, terdiri daripada lima "pulau", atau tongkang yang ditambat secara kekal ke tebing sungai di pelabuhan du Gros Caillou, berhampiran Pont de l'Alma. "Pulau" telah ditanam dengan kira-kira enam puluh pokok, 280 semak, dan tiga ribu tumbuhan lain, dan menyediakan bangku dan kerusi untuk berehat di tepi sungai. Mereka berlabuh dengan selamat ke dasar sungai, dan direka untuk menahan banjir yang lebih tinggi daripada banjir besar Paris pada tahun 1910.

Satu lagi ciri luar biasa persiaran adalah kumpulan tipis yang boleh diupah, dan koleksi kontena kargo dengan tingkap kaca besar yang telah dijadikan bilik mesyuarat yang boleh disewa untuk kegunaan parti, jamuan atau mesyuarat.

Persiaran ini mempunyai beberapa taman permainan, serta tembok pendakian dan kursus untuk gimnastik dan senaman. Ia juga mempunyai ruang pertemuan untuk kelas tarian dan sukan, ruang persembahan dan bilik darjah terbuka, dan kawasan untuk pameran foto luaran. Terdapat beberapa kafe luar berhampiran jambatan di sepanjang persiaran.

Memandangkan taman itu terletak betul-betul di atas paras sungai, dan jauh di bawah paras jalan Paris, semua peralatan dan struktur di taman itu direka bentuk untuk mudah alih. Dengan notis dua puluh empat jam, semua yang boleh dialihkan di taman boleh dibawa ke tempat yang lebih tinggi sekiranya tapak itu dinaiki air.[1]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Le Moniteur, 19 Jun 2013

Pautan luar[sunting | sunting sumber]