Protagonis palsu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Protagonis palsu adalah teknik penceritaan melibatkan watak yang dianggap penonton sebagai protagonis namun dibongkarkan atau dinyatakan sebaliknya beberapa lama kemudian dalam jalan cerita. Pendekatan ini sering digunakan untuk membuat plot lebih mendebarkan atau lebih berkesan dengan mengalihkan sangkaan penonton.

Watak ini sering ditunjukkan pada permulaan karya sebagai watak yang diutamakan perhatiannya namuni kemudian dikeluarkan, selalunya dengan membunuhnya (biasanya kerana nilai kejutan atau sebagai memutarbalikkan plot) atau diubah dari segi peranan mereka dalam cerita (iaitu menjadikan mereka watak yang lebih rendah, watak yang meninggalkan cerita, atau mendedahkan mereka sebagai antagonis).[1]

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Dalam filem, watak boleh dibuat untuk menjadi protagonis utama berdasarkan sejumlah teknik (hanya sekadar memfokuskan plot pada peranan mereka). Kekuatan bintang adalah kaedah yang sangat berkesan; ahli penonton secara amnya menganggap bahawa "nama" terbesar dalam filem akan memainkan peranan penting. Banyaknya syot dekat juga dapat digunakan sebagai kaedah subliminal. Secara amnya, bintang filem akan mendapat jarak dekat yang lebih lama dan lebih kerap daripada watak lain, tetapi perkara ini jarang dilihat oleh penonton semasa filem ini. Sebagai alternatif, protagonis palsu dapat berfungsi sebagai pencerita filem, mendorong penonton untuk menganggap bahawa watak itu bertahan untuk menceritakan kisah mereka kemudian.[2]

Banyak teknik yang sama digunakan dalam filem juga dapat diterapkan di televisyen, tetapi sifat episodik menambah kemungkinan tambahan. Dengan mengakhiri satu atau lebih episod dengan protagonis palsu masih ada, rancangan itu dapat memperkuat kepercayaan penonton terhadap status protagonis watak tersebut. Juga, kerana rancangan TV sering mempunyai perubahan pelakon antara musim, beberapa siri boleh mempunyai protagonis palsu yang tidak disengajakan: watak yang memulakan siri ini sebagai watak utama tetapi kemudian diganti pada awal rancangan dijalankan oleh watak lain sepenuhnya. Apabila siri ini dilihat secara keseluruhan, ini boleh menyebabkan kemunculan protagonis palsu.

Dalam permainan video, protagonis palsu pada mulanya mungkin watak yang boleh dimainkan, hanya untuk dibunuh atau dinyatakan sebagai antagonis. Salah satu cara utama permainan video menggunakan kaedah yang berbeza dengan penggunaan dalam fiksyen bukan interaktif adalah dengan memberi pemain kawalan langsung ke atas protagonis palsu. Oleh kerana kebanyakan permainan video membolehkan pemain mengawal hanya watak utama (dan kejayaan atau kegagalan mereka berdasarkan kemahiran bermain, bukan cerita yang ditentukan sebelumnya), kematian watak yang dikendalikan secara tiba-tiba berfungsi untuk mengejutkan pemain.

Contoh[sunting | sunting sumber]

Sastera[sunting | sunting sumber]

Kitab Samuel bermula dengan Samuel sebagai seorang anak muda. Dia menjadi tumpuan utama dalam beberapa bab pertama hingga akhirnya menjadi watak kecil .
  • Kitab Samuel dimulai dengan kelahiran Samuel dan panggilan Tuhan kepadanya ketika dia masih kecil. Pada ketika ini, para pembaca dipaksa untuk mempercayai bahawa Samuel adalah tokoh utama dalam buku ini. Menjelang bab keenam belas, buku ini mula tertumpu pada David.[3]
  • Kisah Aladdin dalam Hikayat Seribu Satu Malam bermula dengan seorang ahli sihir yang melakukan perjalanan yang sukar sepanjang perjalanan dari Maghribi ke China, dalam usaha mencari lampu sihir yang luar biasa - memberikan kesan jelas bahawa dia adalah protagonis. Walaupun dia bertemu dengan budak lelaki bernama Aladdin, dan berpura-pura menjadi pak ciknya yang telah lama hilang, ini masih diberitahu dari sudut pandangan ahli sihir. Hanya setelah ahli sihir bertengkar dengan Aladdin dan membiarkannya terperangkap di dalam gua gelap, pandangan beralih ke Aladdin dan menjadi jelas bahawa dia adalah protagonis sebenar dan bahawa ahli sihir itu adalah watak antagonis.
  • Kisah Robert A. Heinlein dalam The Roads Must Roll dimulakan dengan pertemuan kelam kabut di Guild Hall para juruteknik yang menyelia "jalan raya" (roadtowns) yang hebat (platform penumpang bergerak pantas yang merupakan alat pengangkutan utama di AS). "Shorty" Van Kleeck, seorang jurutera kanan muncul, menyatakan rasa simpati dengan keluhan para juruteknik dan dalam ucapan yang menjengkelkan, menyerukan tindakan mogok segera. Sebagai permulaan, dia nampaknya menjadi protagonis. Namun, penyerang kemudian menghentikan jalan dengan kejam tanpa memberi amaran, tanpa menghiraukan banyak penumpang terbunuh dan cedera. Kemudian, Van Kleeck mengancam akan meletupkan jalan, yang boleh mengakibatkan kematian berjuta-juta orang. Menjadi jelas bahawa dia adalah antagonis, psikopat gila kuasa. Sudut pandang cerita beralih kepada Ketua Jurutera Larry Gaines, yang dengan tegas terus menjatuhkan juruteknik pemberontak, dan jelas merupakan protagonis sebenar - dengan Van Kleeck yang akhirnya ditundukkan ditunjukkan sebagai pengakhiran yang bahagia.
  • Novel George RR Martin iaitu A Game of Thrones, entri pertama dalam siri fantasi epik A Song of Ice and Fire, memaparkan bab-bab yang diceritakan dari sudut pandangan banyak watak, tetapi yang paling menonjol adalah Ned Stark, yang merupakan sudut pandang watak untuk sebilangan besar bab; dalam adaptasi televisyen Game of Thrones dia dilakonkan oleh Sean Bean, pelakon terkenal dalam barisan pelakon. Dia nampaknya menjadi protagonis utama novel ini hingga bab-bab terakhir, di mana dia dipancung tanpa diduga.[4][5]

Filem[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Christopher W. Tindale (2007). Fallacies and Argument Appraisal. Cambridge University Press. m/s. 28–33. ISBN 978-0-521-84208-2.
  2. ^ Jonason, Peter K.; Webster, Gregory D.; Schmitt, David P.; Li, Norman P.; Crysel, Laura. "The antihero in popular culture: Life history theory and the dark triad personality traits". Review of General Psychology. 16 (2): 192–199. doi:10.1037/a0027914.
  3. ^ Gordon 1986.
  4. ^ Hibberd, James (June 12, 2011). "Game of Thrones recap: The Killing". Entertainment Weekly. m/s. 1. Dicapai pada August 17, 2014.
  5. ^ Poniewozik, James (June 13, 2011). "Game of Thrones Watch: The Unkindest Cut". Time. Dicapai pada August 13, 2014.
  6. ^ Leigh, Janet (1995). Psycho: Behind the Scenes of the Classic Thriller. Harmony Press. ISBN 0-517-70112-X.
  7. ^ Byron, Glennis; Townshend, Dale (October 8, 2013). The Gothic World. Google Books: Routledge. ISBN 978-0-415-63744-2.
  8. ^ Hutson, Thommy (2016). Never Sleep Again: The Elm Street Legacy: The Making of Wes Craven's A Nightmare on Elm Street.
  9. ^ Shimabukuro, Karra (2016). "I Framed Freddy: Functional Aesthetics in the A Nightmare on Elm Street series". Dalam Clayton, Wickham (penyunting). Style and Form in the Hollywood Slasher Film. Palgrave Macmillan. m/s. 56. ISBN 978-1-137-49647-8.
  10. ^ Nat Brehmer (August 6, 2019). ""Tell 'Em Freddy Sent Ya:" Why 'Dream Master' is the Distilled Essence of Freddy Mania". That's Not Current. Dicapai pada December 31, 2019.
  11. ^ Jacobs, Matthew (December 20, 2016). "Drew Barrymore Looks Back At The Shocking Opening Scene Of 'Scream'". HuffPost. Dicapai pada May 30, 2019.

Templat:Fiction writing