Provincia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Empayar Rom di bawah Maharaja Augustus (hanya zaman 31-6 SM).
Kuning: 31 SM.
Hijau tua: 31-19 SM
Hijau muda: 19-9 SM
Hijau pucat: 9-6 SM
Merah pucat: negara-negara pelanggan

Provincia (disebut [pɾoːˈwɪŋ.ki.a], jamak: provinciae) adalah negeri jajahan, yakni daerah berikut penduduknya yang berada di luar tapal batas negeri Italia, tanah air bangsa Romawi tetapi dikuasai oleh negara Republik Rom dan selanjutnya oleh Empayar Rom. Tiap-tiap provincia diperintah oleh seorang wakil negeri berkebangsaan Romawi, yang disebut Rector Provinciae).

Sistem pentadbiran ini menjadi asas kepada pembahagian dalam negara peringkat pertama pada zaman moden di negara tertentu seperti Belanda dan Indonesia yang disebut "provinsi".

Gambaran umum[sunting | sunting sumber]

Sistem ini merupakan pelaksanaan dasar kewilayahan dan ketatausahaan Romawi di luar negeri Italia. Provincia juga merupakan satuan kewilayahan dan ketatausahaan Romawi yang terbesar sampai dengan zaman tetrarki (mulai tahun 293 M)

Pada umumnya ketua pemerintahan provincia adalah politikus dari kalangan senatus, biasanya seorang mantan konsul atau mantan praetor. Salah satu pengecualian adalah Mesir (Provincia Aegypti). Tanah Mesir dijadikan provincia oleh Augustus sepeninggal Ratu Kleopatra. Ketua pemerintahan Provincia Mesir hanya dipilih dari kalangan Eques, mungkin untuk mencegah cita-cita senator berkepentingan tertentu. Pengecualian ini bersifat unik, tetapi tidak bertentangan dengan hukum Romawi, kerana Mesir dianggap sebagai milik pribadi Augustus, seturut adat raja-raja Mesir pada Zaman Keyunanian.

Istilah provincia juga memiliki makna umum, yakni "kewenangan hukum".

Semasa zaman Republik[sunting | sunting sumber]

Kata Latin provincia asalnya bererti tugas atau satu set tanggungjawab yang dilimpahkan oleh Senat kepada seseorang yang memegang imperium ("hak memerintah"; right of command), yang sering kali berupa perintah tentera dengan wilayah operasi yang spesifik.[1] Di bawah Republik Romawi, "Executive Magistrates Republik Romawi" diangkat untuk menjabat selama zaman satu tahun, dan mereka yang di luar kota Roma, misalnya konsul yang bertindak selaku jenderal dalam suatu serangan ketenteraan, ditugaskan pada satu provincia tertentu, dalam suatu batasan otoritas untuk memberikan perintah. Roma mula berkembang ke luar Italia selama Perang Punik Pertama. Provincia tetap yang direbut pertama kali adalah Sicilia pada tahun 241 SM dan Sardinia (Corsica et Sardinia) pada tahun 237 SM. Peluasan kuasa melalui kemaraan tentera Rom terus meningkatkan jumlah kepentadbiran ini sehingga jumlah kakitangan yang berkelayakan tidak lagi mencukupi untuk memenuhi kekosongan jawatan.[2] Masa jabatan wakilnegeri sering harus diperpanjang beberapa tahun (prorogatio), dan kadang kala Senat menganugerahkan imperium juga kepada warga perseorangan (privati), yang terkenal adalah Pompeius Agung.[3] "Prorogatio" mengabaikan Konstitusi Republik Romawi yang prinsipnya memilih magistrat setiap tahun, dan jumlah kekayaan maupun kekuasaan tentera yang tidak seimbang oleh beberapa orang melalui jabatan di tingkat provincia merupakan faktor utama adanya peralihan dari republik menjadi autokrasi imperial.[4]

Berikut merupakan senarai pembahagian terwujud sepanjang zaman ini:

Pada zaman Principatus[sunting | sunting sumber]

Empayar Rom di bawah Maharaja Traianus pada tahun 117 M; Hijau: Provincia Imperial; Merah muda: Provincia Senatorial; Kelabu: negara-negara klien.
Empayar Rom di bawah pemerintahan Maharaja Hadrianus (125 M) menunjukkan pengaturan semua provinciae.

Pendirian Empayar Rom berdasarkan "Augustan Settlement" pada tahun 27 SM, menyebabkan regulasi pemerintahan provincia. Octavian Caesar, setelah menjadi pemenang tanpa tandingan dari perang saudara Romawi dan menjadi penguasa negara Romawi, secara resmi meletakkan jabatan dan kekuasaanya, dan secara teori memulihkan otoritas Senat Romawi. Octavian sendiri mengambil gelar "Augustus" dan diberikan mandat untuk memerintah, di samping Mesir, juga kawasan-kawasan berstrategi penting iaitu Gaul, Hispania dan Suriah (termasuk Cilicia dan Cyprus). Di bawah pemerintaha Augustus, provincia Romawi diklasifikasikan sebagai "senatorial" atau "imperial", artinya wakilnegerinya ditunjuk oleh Senat atau oleh maharaja (emperor). Umumnya, provincia-provincia yang sudah ada pada zaman Republik merupakan "Provincia Senatorial" diperintah oleh seorang prokonsul lantikan hasil undian antara para senator yang dulunya bekas konsul atau bekas praetor bergantung kepada provincia yang ditugaskan. "Provincia Imperial" utama berada di bawah suatu legatus Augusti pro praetore, juga seorang senator dengan tingkat konsular atau praetor. Mesir dan sejumlah provincia kecil yang tidak memiliki markas legion dipimpin oleh seorang procurator (praefectus atau prefek di Mesir), yang dipilih oleh maharaja dari kalangan bukan-senator, dari tingkatan equestrian. Status suatu provincia dapat berubah sewaktu-waktu.

Pada tahun 68 M, seluruhnya ada 36 provincia, 11 di antaranya adalah senatorial dan 25 imperial. Di antara provincia imperial, 15 dipimpin oleh legati dan 10 diperintah oleh procuratores (prokurator) atau praefecti (prefek).

Berikut merupakan senarai pembahagian terwujud sepanjang zaman ini:

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ John Richardson, "Fines provinciae," in Frontiers in the Roman World. Proceedings of the Ninth Workshop of the International Network Impact of Empire (Durhan, 16–19 April 2009) (Brill, 2011), p. 2ff., and "The Administration of the Empire," in The Cambridge Ancient History (Cambridge University Press, 1994), vol. 9, pp. 564–565, 580.
  2. ^ Andrew Lintott, The Constitution of the Roman Republic (Oxford University Press, 1999), p. 113ff.; T. Corey Brennan, The Praetorship in the Roman Republic (Oxford University Press, 2000), pp. 626–627.
  3. ^ Lintott, Constitution, p. 114; Brennan, Praetorship, p. 636.
  4. ^ Claude Nicolet, Space, Geography, and Politics in the Early Roman Empire (University of Michigan Press, 1991, originally published in French 1988), pp. 1, 15; Olivier Hekster and Ted Kaizer, preface to Frontiers in the Roman World, p. viii; Lintott, Constitution, p. 114; W. Eder, "The Augustan Principate as Binding Link," in Between Republic and Empire (University of California Press, 1993), p. 98.

Sumber utama[sunting | sunting sumber]

Pada permulaan zaman Empayar
Pada penghujung zaman Empayar

Bacaan tambahan[sunting | sunting sumber]

  • Early Imperial Roman provinces, at livius.org
  • Pauly-Wissowa
  • Lintott, Andrew (1993). Imperium Romanum. London: Routledge.
  • Mommsen, Theodor (1909). The Provinces of the Roman Empire. 2 vols. London: Ares Publishers.
  • Scarre, Chris (1995). "The Eastern Provinces," The Penguin Historical Atlas of Ancient Rome. London: Penguin Books, 74–75.
  • Westermann, Großer Atlas zur Weltgeschichte (Jerman)
  • Loewenstein, Karl (1973). The Governance of Rome. Springer. ISBN 90-247-1458-3.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Templat:Late Roman Provinces Templat:Topik Romawi kuno