Psikopat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Psikopat secara harfiah bererti sakit jiwa . Psikopat berasal dari kata psyche yang bererti jiwa dan rasa kesedihan yang bermaksud penyakit . Pengidapnya juga sering disebut sebagai ' sosiopat ' kerana perilakunya yang antisosial dan merugikan orang - orang terdekatnya .

Psikopat tak sama dengan gila ( skizofrenia / psikosis ) kerana seorang psikopat sedar sepenuhnya atas perbuatannya . Gejalanya sendiri sering disebut dengan psikopati , pengidapnya seringkali disebut ' orang gila tanpa gangguan mental ' . Menurut kajian sekitar 1 % dari jumlah penduduk dunia mengidap psikopati . Penghidap ini sukar dikesan kerana sebanyak 80 % lebih banyak yang berkeliaran daripada yang mendekam di penjara atau di rumah sakit jiwa , pengidapnya juga sukar diubati [1] .

Seorang ahli psikopati dunia yang menjadi guru besar di Universiti British Columbia , Vancouver , Kanada bernama Robert D. Hare telah melakukan kajian psikopat sekitar 25 tahun . Ia berpendapat bahawa seorang psikopat selalu membuat penyamaran yang rumit , memainkan balik fakta , menabur fitnah , dan pembohongan untuk mendapatkan kepuasan dan keuntungan dirinya sendiri .

Dalam kes jenayah , sakit jiwa dikenali sebagai pembunuh , perogol , dan koruptor . Namun , ini hanyalah 15-20 peratus dari total psikopat . Selebihnya adalah peribadi yang berpenampilan sempurna , pandai bertutur kata , mempesona , mempunyai daya tarik luar biasa dan menyenangkan [2] .

Psikopat mempunyai 20 ciri - ciri umum . Namun ciri - ciri ini diharapkan tidak membuat orang - orang mudah mengecap seseorang psikopat kerana diagnosis gejala ini memerlukan latihan ketat dan hak menggunakan pedoman penilaian formal , lagipula diperlukan wawancara mendalam dan pemerhatian - pemerhatian lain . Mengecap seseorang dengan psikopat dengan sembarangan berisiko buruk , dan sekurang-kurangnya membuat nama seseorang itu menjadi jelek .

Tujuh tahap diagnosa psikopat[sunting | sunting sumber]

  1. Mencocokkan personaliti pesakit dengan 20 kriteria yang ditetapkan Prof . Hare . Hampir sama ini dilakukan dengan cara mewawancara keluarga dan orang - orang terdekat pesakit , pengaduan korban , atau pengamatan perilaku pesakit dari masa ke masa .
  2. Memeriksa kesihatan otak dan tubuh melalui imbasan menggunakan elektroensefalogram , pengimejan resonans magnet , dan pemeriksaan kesihatan secara menyeluruh . Hal ini dilakukan kerana menurut kajian gambar hasil PET ( positron emission tomography ) perbandingan orang normal , pembunuh spontan , dan pembunuh terancang berdarah sejuk menunjukkan perbezaan aktiviti otak di bahagian prefrontal cortex yang rendah . Bahagian otak lobus frontal dipercayai sebagai bahagian yang membentuk keperibadian [3] [4] .
  3. Wawancara menggunakan kaedah DSM ( Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder ) IV ( The American Psychiatric Association Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder versi IV ) yang dianggap berjaya untuk menentukan personaliti antisosial .
  4. Menyedari gejala personaliti pesakit . Biasanya sejak usia pesakit 15 tahun mula menunjukkan tanda - tanda gangguan kejiwaan .
  5. Melakukan psikotes . Psikopat biasanya mempunyai IQ yang tinggi .
  6. Melakukan ujian pengetahuan . Psikopat biasanya memeliki pengetahuan yang luas .
  7. Jika ada anak berumur 3 tahun yang terlalu genius , dan seharusnya anak tersebut tidak mungkin segenius itu , maka boleh jadi anak tersebut psikopat .

Gejala - gejala sakit jiwa[sunting | sunting sumber]

  1. Sering berbohong , fasih , dan dangkal .
  2. Egosentris dan menganggap dirinya hebat .
  3. Tidak punya rasa sesal dan rasa bersalah . Kadang - kadang sakit jiwa mengakui perbuatannya , namun ia sangat meremehkan atau menafikan akibat tindakannya dan tidak mempunyai alasan untuk peduli .
  4. Senang melakukan kesalahan di waktu kecil .
  5. Sikap acuh tak acuh terhadap masyarakat .
  6. Kurang empati . Bagi psikopat , memotong kepala ayam dan memotong kepala orang tidak ada bezanya .
  7. Psikopat juga teguh dalam bertindak agresif , mencabar keberanian dan pergaduhan , jam tidur larut dan sering keluar rumah .
  8. Impulsif dan sukar mengawal diri . Tidak ada masa bagi seorang psikopat untuk menimbang baik - buruknya tindakan yang akan mereka lakukan dan mereka tidak peduli pada apa yang telah diperbuatnya atau memikirkan tentang masa depan . Penghidap juga mudah terpicu amarahnya akan hal - hal kecil , mudah bertindak balas terhadap kekecewaan , kegagalan , kritik dan mudah menyerang orang hanya kerana hal remeh .
  9. Tidak mampu bertanggungjawab dan melakukan hal - hal demi kesenangan belaka .
  10. Manipulatif dan curang . Psikopat juga sering menunjukkan emosi dramatik walaupun sebenarnya mereka tidak sungguh - sungguh . Mereka juga tidak mempunyai tanggapan fisiologi yang secara normal dikaitkan dengan rasa takut seperti tangan berpeluh , jantung berdebar , mulut kering , tegang , ataupun gementar . Penghidap sakit jiwa tidak mempunyai perasaan tersebut , kerana itu psikopat seringkali disebut dengan istilah " sejuk " .
  11. Hidup sebagai parasit kerana memanfaatkan orang lain untuk kesenangan dan kepuasan dirinya .
  12. Biasanya sangat bijak dan mungkin paling bijak apabila dibandingkan dengan anak - anak yang lain .
  13. Biasanya banyak mengetahui sesuatu yang tidak diketahuinya dan marah jika orang lain menyalahkannya . Merasa paling benar , dan biasanya anggapannya itu memang benar .
  14. Mengetahui sesuatu yang tidak diketahui . Biasanya banyak yang benar dan sangat sedikit sekali yang salah .
  15. Memiliki anggaran dengan ketepatan yang tinggi ( anggaran jarang salah dan kebanyakan adalah benar atau benar semuanya ) .

Film-film yang bertemakan psikopat[sunting | sunting sumber]

Berikut ini beberapa judul film yang mengisahkan cerita tentang psikopat:

Sepuluh psikopat tersadis di dunia[sunting | sunting sumber]

Berikut ini adalah para psikopat tersadis di dunia:

  • Ted Bundy (Theodore Robert Bundy)
  • Richard "The IceMan" Kuklinski
  • Harrold Shipman
  • David Richard Berkowitz
  • Jack The Ripper
  • Jefery Dahmer
  • Luis Alfredo Garavito Cubillos
  • Robert William "Willie" Pickton
  • Elizabeth Bathory
  • Gilles De Rais

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ (Indonesia) Majalah Gatra edisi Februari 2006 . Laporan Utama . Orang Gila Tanpa Gangguan Mental
  2. ^ (Indonesia) Majalah Gatra edisi Februari 2006 . Bagaimana Menghadapi Psikopat . Laman 22
  3. ^ (Indonesia) Majalah Gatra Februari 2006 . Logik Jahat Benak Rosak . Laman 30-31
  4. ^ (Inggeris) [ http://cerebromente.org.br Brain & Mind ] .

Pautan luar[sunting | sunting sumber]