Puding sagu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Puding sagu
Puding sagu
Nama alternatifMidam Sunting ini di Wikidata
JenisPuding
Bahan utamaSagu, air atau susu, gula
Keragaman/variasiSagu gula melaka
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Puding sagu ialah puding manis yang dibuat dengan mendidih sagu dengan air atau susu dan menambah gula dan kadang-kadang perasa tambahan. Ia dibuat dalam pelbagai budaya dengan pelbagai gaya, dan boleh dihasilkan dalam pelbagai cara.

Di Malaysia, sagu gula melaka ialah puding sagu yang dibuat dengan sagu dididih di dalam air dan dihidangkannya dengan sirap gula melaka dan santan.[1]

Di UK, "puding sagu" biasanya dibuat dengan sagu yang dididih dan gula dalam susu sehingga biji sagu menjadi jernih warnanya, dan dipekatkan dengan telur atau tepung jagung. Bergantung kepada perkadaran yang digunakan, ia boleh berkisar dari kepekatan yang agak pekat, dan boleh sama dengan puding ubi kayu atau puding beras.

Dalam UK "sago pudding" sering disebut sebagai "telur katak" kerana ia dibuat menggunakan sagu mutiara. Puding ubi kayu adalah sama dengannya juga boleh dibuat menggunakan bebola ubi mutiara- ia juga boleh dipanggil "telur katak" tetapi biasanya dibuat menggunakan ubi kayu di utara yang menghasilkan tekstur yang lebih halus, lebih kasar, atau konsisten.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Sago Pudding with Palm Sugar (Sago Gula Melaka)". mycookinghut.com. Dicapai pada 9 March 2011.

Templat:Puddings