Pulasan Lanui

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pulasan Lanui
Pulasan Lanui sumbat di Muzium Sejarah Semulajadi Genoa
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
M. personata
Nama binomial
Melogale personata
Julat Pulasan Lanui


Pulasan Lanui[2] ialah salah satu daripada haiwan yang terdapat di Malaysia. Nama sainsnya Melogale personate.

Malaysia merupakan salah satu daripada 12 negara yang telah diiktiraf sebagai kepelbagaian raya "mega diversity" dari segi bilangan dan kepelbagaian flora dan fauna dengan 15,000 spesies pokok berbunga yang diketahui, 286 spesies mamalia, lebih 1,500 vertebrat darat, lebih 150,000 spesies invertebrat, lebih 1000 spesies rama-rama dan 12,000 spesies kupu-kupu, dan lebih 4,000 spesies ikan laut.

Taburan[sunting | sunting sumber]

Pulasan Lanui boleh didapati di Brunei, Indonesia, Malaysia, dan Thailand.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Pulasan Lanui adalah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrata), kelas Mamalia. Pulasan Lanui adalah haiwan berdarah panas, melahirkan anak, menjaga anak, dan mempunyai bulu di badan.

Jantung Pulasan Lanui terdiri daripada 4 kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atrium, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.

Pulasan Lanui memiliki panjang kepala dan badan 35–40 sentimeter (14–16 in), panjang ekor 15–21 sentimeter (5.9–8.3 in) dan berat badan 1.5–3 kilogram (3.3–6.6 lb). Bulunya dari perang muda sehingga perang tua, dengan jalur belakang putih. Muka bertompok dengan tompokan hitam dan putih, yang unik bagi setiap individual. Bahagian belakang ekor keputihan.[3]

Pembiakan[sunting | sunting sumber]

Sebagai mamalia, Pulasan Lanui berdarah panas, melahirkan anak, menjaga anak, dan mempunyai bulu di badan. Pulasan Tanah akan menjaga anaknya sehingga mampu berdikari.

Pengekalan[sunting | sunting sumber]

Pulasan Lanui merupakan haiwan yang dilindungi dan memerlukan lesen pemburuan.

Subspesies[sunting | sunting sumber]

Tiga subspesies diakui:[3]

  • M. p. personata, timur laut India sehingga selatan Birma dan Thailand
  • M. p. nipalensis, Nepal
  • M. p. pierrei, Kemboja, selatan China, Laos dan Viet Nam.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Duckworth, J.W., Timmins, R.J., Long, B., Yonzon, P., Roberton, S. & Tran Quang Phuong (2008). Melogale personata. Senarai Merah Spesies Terancam IUCN 2008. IUCN 2008. Dicapai pada 21 March 2009. Database entry includes a brief justification of why this species is of data deficient
  2. ^ "JABATAN HIDUPAN LIAR SABAH" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 11 November 2011. Dicapai pada 10 Januari 2013.
  3. ^ a b Lariviére, S. & Jennings, A. P. (2009). Family Mustelidae (Weasels and Relatives). In: Wilson, D. E., Mittermeier, R. A., (Hrsg.). Handbook of the Mammals of the World. Volume 1: Carnivores. Lynx Edicions, 2009. ISBN 978-84-96553-49-1

Pautan luar[sunting | sunting sumber]