Pulau Lalang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pulau Lalang merupakan salah satu pulau yang membentuk Pulau Sembilan yang terletak di dalam Taman Negeri Pulau Sembilan, dan merupakan tumpuan para pelancong dan juga taman negeri di Daerah Bagan Datuk, Perak, Malaysia. Gugusan pulau Sembilan ini terkenal dengan fenomena “blue drop” yang mengkagumkan pelancong yang melawatinya.

Pulau Lalang terletak dalam jajahan negeri Perak Darul Ridzuan. Pulau Lalang yang membentuk gugusan pulau Sembilan ini terletak sejauh 10 batu nautika dari Pulau Pangkor[1] bersama-sama pulau yang lain seperti Pulau Agas, Pulau Payong, Pulau Nipis, Pulau Rumbia, Pulau Saga, Pulau Buluh, Black Rock dan White Rock.

Pulau Lalang menjadi destinasi tarikan kaki pancing banyak terdapat banyak ikan dan hidupan laut lain yang hidup di perairan disekitar pulau tersebut. Selain itu terdapat juga aktiviti menyelam dan snorkeling, terutamanya di kawasan pertengahan di antara Pulau Rumbia dengan Pulau Lalang kerana ia hanyalan sedalam 15 meter dan dipenuhi dengan batu karang. Kawasan batu karang ini menarik perhatian beribu-ribu spesis hidupan laut terutamanya ikan merah dan ikan barakus untuk berlindung dan untuk mencari makanan.

Daya tarikan pulau ini bukan sahaja terletak pada kegiatan menyelam dan memancing, tetapi adalah disebabakan keindahan panorama semulajadi yang menarik. Satu daya tarikan pantai di Pulau Sembilan ini adalah ianya bercahaya apabila waktu malam tiba yang digelar “Blue Tear” atau “Blue Sand”. Fenomena ini adalah hasil daripada organisma laut yang banyak di kawasan persisiran pantai Pulau Sembilan, iaitu Ostracod Crustaceans atau Phytoplankton. [2]

Akibat kedatangan pelancong yang terlalu ramai, Taman Negeri Pulau Sembilan telah ditutup buat sementara waktu bagi memulihkan persekitaran Pulau Sembilan yang tercemar ekoran aktiviti komersial melampau dan individu yang tidak ada rasa tanggung-jawab. Ini adalah bagi mengekalkan keindahan pulau tersebut kini terancam.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]