Pulau Merambong

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Pulau Merambung)
Pulau Merambong, Johor
ڤولاو مرمبوڠ، جوهر
Geografi
StatusPulau
Negara Malaysia
Negeri Johor
DaerahPontian
  • Koordinat: 1°18'55"N 103°36'36"E

Pulau Merambong merupakan sebuah pulau yang tidak berpenghuni terletak di perairan Selat Tebrau, sebelah Pelabuhan Tanjung Pelepas, Pontian, Johor, Malaysia yang hanya memisahkan Sempadan Malaysia-Singapura dari arah barat. Pulau Merambong dipenuhi dengan tumbuhan paya bakau.

Pulau Merambong juga dikatakan antara lokasi yang amat strategik kerana ia terletak di tengah-tengah laluan perkapalan yang sibuk untuk ke Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP), loji janakuasa Tanjung Bin dan Asia Petroleum Hub serta laluan ke kawasan industri Tuas di Singapura.

Pulau Merambong yang tidak berpenghuni itu terletak berhampiran sempadan maritim Malaysia dan Singapura. Ia hanya terletak kira-kira 10 minit perjalanan menggunakan bot dari Tuas, Singapura berbanding 30-45 minit dari Gelang Patah dengan 35 peratus kawasan pulau sahaja terdiri dari kawasan peruburan lama.[1]

Sekitaran pulau ini juga terkenal sebagai kawasan rumput laut yang sesuai untuk makanan dan habitat dugong dan kuda laut, menjadikan terus kawasan ini sesuai dibangunkan sebagai tarikan pelancongan unik dinegara ini.

Sememangnya kawasan ini terkenal dengan lokasi memancing kerana banyaknya ikan-ikan yang tinggi nilainya.

Pemuliharaan[sunting | sunting sumber]

Kawasan Pulau Merambong terletak dalam lingkungan bujang terbesar di dasar negara ini. Takat dasar daripada milik pulau sehingga muara Sungai Pulai di Johor. [2] Dugung dan kuda laut yang memakan rumpai laut membuat rumah mereka berhampiran kawasan batu karang. Pakar alam sekitar menyatakan bahawa pembangunan Pelabuhan Tanjung Pelepas akan mengancam kawasan dan kehidupan kuda laut serta dugung dan penyu. Pulau Merambong telah dikaji untuk diwartakan sebagai satu taman alam sekitar berdasarkan pembiayaan pihak NGO.[3]

Kedaulatan[sunting | sunting sumber]

Setelah Mahkamah Keadilan Antarabangsa memutuskan bahawa Pulau Batu Puteh (Pedra Branca) diserahkan kedaulatannya kepada Singapura, menyebabkan kedaulatan Malaysia ke atas Pulau Merambong membimbangkan. Untuk menyelesaikan pertikaian, Straits Settlement and Johore Territorial Waters Agreement of 1927 diikuti untuk menjelaskan pemilik sebenar bagi pulau tersebut. [4]

Insiden warganegara Singapura[sunting | sunting sumber]

Pada 13 April 2007, dua inspektor ditugaskan bagi serangan hendap berhampiran Tuas di sekitar Jeti Tuas, apabila sebuah bot laju bersama enam orang pendatang tanpa izin datang mengganggu Perairan Singapura. Pada kira-kira 9.30 malam, bot laju beredar dengan laju apabila didekati pihak polis, mengakibatkan kejadian kejar-mengejar berakhir dengan satu pelanggaran antara bot laju berdekatan di Pulau Merambong. PK 50 terbalik, manakala bot laju telah mencetuskan sepenuhnya. Dua orang pegawai telah diselamatkan di tempat kejadian selepas beberapa minit serta terdapat kecederaan kecil manakala dua lagi telah ditemui terkorban. [5][6] Tiga orang penumpang yang menaiki kapal berjaya diselamatkan sementara empat penumpang terkorban. Terdapat segelintir penumpang yang hilang. [7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Cabaran Malaysia di Pulau Merambong & Pulau Nanas
  2. ^ Chai, Mei Ling (10-03-2008). "Save our seahorses". New Straits Times. Check date values in: |date= (bantuan)
  3. ^ Thing, Siew Shuen (21-11-2007). "Save mangroves in Sungai Pulai". The Star. Check date values in: |date= (bantuan)
  4. ^ "Pulau Pisang won't be another Batu Puteh Branca". New Straits Times. 27-05-2008. Check date values in: |date= (bantuan)
  5. ^ Julia Ng (14 April 2007). "2 Police Coast Guard officers killed in sea collision". Channel NewsAsia. Check date values in: |date= (bantuan)
  6. ^ "Two PCG Crewmen Killed in the Line of Duty" (Siaran akhbar). Singapore Police Force. 14 April 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-05-04. Dicapai pada 2007-04-14. Check date values in: |date= (bantuan)
  7. ^ Julia Ng (14 April 2007). "2 Police Coast Guard officers killed in sea collision (updated)". Channel NewsAsia. Check date values in: |date= (bantuan)