Pulihora

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian
Pulihora
Pulihara.JPG
Tempat asalIndia
KawasanIndia Selatan
Variasikokum, mangga hijau, tamarind, Lemon, Limau, Citron.
di Wikibuku Buku Masakan: Pulihora  Media berkenaan di Wikimedia Commons Media: Pulihora

Pulihora, juga dikenali sebagai puliyodarai, puliyogare, pulinchuru, kokum rice, atau hanya nasi asam jawa, adalah penyediaan beras yang sangat biasa dan tradisional di India Selatan negeri-negeri Andhra Pradesh, Telangana, Karnataka, [ [Kerala]], dan Tamil Nadu.[1] Puli bermaksud 'tajam' atau 'masam' dalam bahasa India Selatan, merujuk kepada penggunaan ciri kokum atau asam jawa sebagai salah satu ramuan utama.

Persiapan[sunting | sunting sumber]

Pulihora disiapkan dengan kokum, asam jawa, lemon atau mangga hijau sebagai ramuan masam utama, bersama campuran rempah, lentil, kacang tanah dan jaggery yang dimasak dalam minyak dan dicampur dengan nasi yang dimasak bersama dengan daun kari goreng. Ia kekal segar hingga dua hari. Oleh itu, banyak pelancong India Selatan membawa beras asam yang disediakan pada waktu perjalanan yang panjang.

Pulihora gojju (pasta) atau Pulihora podi (serbuk) sering dibuat di rumah di selatan India dan disimpan selama berbulan-bulan. Ia dicampurkan dengan nasi yang dimasak dalam kuali untuk membuat pulihora seketika.

Pulihora biasanya dimasak pada majlis khas dan hari perayaan. Itu dipersembahkan kepada Tuhan sebagai bagian dari doa yang dikenal sebagai prasadam di sebagian besar kuil India Selatan dan juga rumah-rumah India Selatan. Di kuil, pemuja beratur untuk mendapatkannya darśana.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Chitranna (nasi lemon)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Pulihora recipe | How to make pulihora (chintapandu pulihora)". Swasthi's Recipes (dalam bahasa Inggeris). 2014-08-16. Dicapai pada 2021-04-20.


Templat:India-cuisine-stub