Puncak Sumantri Brodjonegoro

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sumantri Brojonegoro
Titik tertinggi
Ketinggian4,870 m (15,980 ka)
Tonjolan200 m (660 ka)
Geografi
LokasiPapua, Indonesia
Induk banjaranBanjaran Sudirman
Pendakian
Pendakian pertamaFebruari 1962
Laluan paling mudahpendakian batu/salji/air batu

Puncak Sumantri Brodjonegoro [1] (jiga dieja Soemantri Brodjonegoro) merupakan puncak tajam sekitar 2 kilometer utara Piramid Carstensz di Papua, ia tersergam 4,870 meter (15,978 kaki.).[2] Bahagian utara puncak dilitupi jurang luas yang membalut keliling bahagian timur dan barat gunung. Sisa apa yang dahulunya Firn Dinding Utara luas masih bertahan di bahagian selatan puncak. Ia tidak mungkin bertahan lebih dari lima belas tahun akan datang.

Sejarah pendakian[sunting | sunting sumber]

Ngga Pulu pertama kali didaki oleh Belanda pada tahun 1930-an, dengan itu kemungkinan mereka pertama sampai kepuncak ini. Jika mereka sebenarnya memanjat puncak timur , dengan itu dakian pertama dilakukan oleh Harrier, Phil Temple, dan Russel Kippax dalam ekspedisi yang sama seperti pendakian Carstensz pada tahun 1962. Ketika itu, akibat air batu Glacier, aturan dan ketinggian puncak adalah berbeza berbanding dengan hari ini.

Geologi[sunting | sunting sumber]

Pergunungan Tengah New Guinea dibentuk akibat perlanggaran Australia dan Psifik, mengakibatkan kedua pembenaman-subduktion dan pelonjakan-uplifting. Batu pada permukaan bagi puncak ini terhasil dari katu kapur, akibatnya, sungguhpun puncak kelihatan menakutkan, ia sebenarnya agak mudah terlerai.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Puncak Sumantri Brodjonegoro merupakan sebuah gunung yang terdapat di pulau Papua Barat, Indonesia. Tingginya 4,870 meter.

Puncak Sumantri Brodjonegoro mempunyai kawasan hutan Dipterokarp Bukit, hutan Dipterokarp Atas, hutan Montane, dan Hutan Ericaceous atau hutan gunung.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.