Kejadian puting beliung Semenanjung Malaysia 2014

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Puting beliung Malaysia 2014)
Kejadian puting beliung Semenanjung Malaysia 2014
Tarikh14 Oktober – 12 November 2014
PenyebabKejadian puting beliung
KematianTiada

Kejadian puting beliung Semenanjung Malaysia 2014 ialah fenomena semula jadi yang berlaku di negeri Kedah dan Selangor, Malaysia dari 14 Oktober hingga 12 November 2014.

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) mengiktiraf fenomena pembentukan puting beliung yang sering berlaku di Kedah sejak akhir-akhir ini sebagai 'misteri' yang perlu didedahkan, terutamanya dalam mencari punca pembentukan negara.

Bagaimanapun, Pegawai Meteorologi Kanan Pusat Cuaca Kebangsaan MetMalaysia, Dr Mohd Hisham Mohd Anip, tidak menolak kemungkinan pembentukan kekerapan puting beliung di negara ini secara tetap, tiga kes dalam tempoh hampir sebulan lakukan dengan perubahan monsun.

Oleh itu, katanya, ia akan menjalankan kajian mengenai fenomena itu untuk mencari sebab utama mengapa Malaysia kini dilihat sebagai sinonim dengan pembentukan puting beliung yang biasanya membentuk sekitar benua Amerika Syarikat.

"Puting beliung yang pernah mencatatkan melanda beberapa negeri di sekitar Semenanjung pada tahun 2010 dan terletak di Pulau Pinang, Perlis dan Selangor, tetapi kejadian itu tidak berlaku serentak seperti di Kedah sejak kebelakangan ini.

"Apa pun yang akan kita pelajari sebab-sebab fenomena ini boleh dibentuk di Kedah termasuk menilai mengapa ia berlaku dan apa sumber dan kriteria yang menyebabkan puting beliung menjadi yang paling penting... kita ingin tahu mengapa Kedah ke destinasinya," katanya. memberitahu BH.

Pada 14 Oktober, sekurang-kurangnya 10 melibatkan premis kediaman dan sebuah sekolah di sekitar Kampung Alor Besar di Limavady, dilanda puting beliung teruk yang disahkan mengesan jenis belalai tanah, sebelum kejadian serupa berlaku di lima kawasan terutama di Kampung Ulu Ulu, Kampung Sungai Kampung Baru dan Batin, di sini, menyebabkan 72 rumah dan merosakkan klinik desa, Jumaat lalu.

Baru-baru ini, angin kencang seolah-olah puting beliung mengesahkan jenis 'downdraft' juga melanda kawasan Taman Wira Imam, di sini, petang semalam menyebabkan sekitar 13 rumah rosak.

Ditanya mengenai monsun yang paling dikaitkan sebagai punca pembentukan puting beliung di Kedah, Mohd Hisham berkata, ia menyebabkan angin datang dari arah yang berbeza, tetapi atmosfera juga aktif semasa ini membawa kepada pembentukan mudah awan ribut.

"Keadaan ini memudahkan pembentukan puting beliung, tetapi dari segi saintifiknya, kita mendapat pasti kenapa fenomena itu sering berlaku dan ia tertumpu di Kedah sahaja.

"Fakta bahawa sistem ramalan cuaca sama ada di negara ini atau di negara-negara asing, tidak mempunyai keupayaan untuk mengesan pembentukan tornado... yang bermaksud kita tidak tahu di mana ia akan bermula atau terbentuk.

"Malah, saiz puting beliung terlalu kecil yang kurang dari satu kilometer (km) juga menyulitkan usaha untuk mengesan pembentukan. Mari kita mengambil contoh puting beliung yang melanda darat beberapa kawasan di Kedah, ia hanya kira-kira saiz 20 hingga 30 meter dengan 30 pergerakan kilometer sejam (km / h), "katanya.[1]

Peristiwa[sunting | sunting sumber]

Puting beliung yang disahkan oleh penarafan Fujita yang Dipertingkatkan
EFU EF0 EF1 EF2 EF3 EF4 EF5 Jumlah
0 0 5 1 1 0 0 7

Pada 14 Oktober, puting beliung EF1 melanda sebuah kampung di Pendang, Kedah merosakkan sekitar 10 buah rumah termasuk sebuah sekolah.[2]

Pada 21 Oktober, puting beliung EF1 melanda bandar kecil Pandamaran, Klang, Selangor merosakkan lebih daripada 30 buah rumah dan tiada kematian yang dilaporkan.[3]

Pada 31 Oktober, puting beliung EF1-EF2 melanda melalui Kampung Sungai Bharu dan pinggir bandar Mergong, Alor Setar, Kedah merosakkan sekitar 57 buah rumah.[2]

Pada 2 November, puting beliung EF1 menghantam rumah perumahan Taman Wira Mergong, Alor Setar, Kedah merosakkan 13 rumah.[2]

Pada 12 November, puting beliung EF1-EF3 dibuang melalui, Kota Sarang Semut di Kedah kira-kira jam 3:00 petang. Ia merosakkan sekitar 25 rumah termasuk kedai.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ suzalina@bh.com.my. "Misteri puting beliung bersiri di Kedah perlu dirungkai | Semasa | Berita Harian". Bharian.com.my. Dicapai pada 2016-10-13.
  2. ^ a b c d Image: . "tornadosa.jpg | Harian Metro". Hmetro.com.my. Dicapai pada 2016-10-13.CS1 maint: extra punctuation (link)
  3. ^ "Berita Terkini Puting Beliung Melanda Di Pandamaran Klang". melvister.com. 2014-10-21. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-08-10. Dicapai pada 2016-10-13.