Puy

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Puy de Montjuger dan Puy de Pourcharet, Puy-de-Dôme, Perancis.

Puy (Sebutan bahasa Perancis: [pɥi]) ialah sepatah istilah geologi yang digunakan secara setempat di Auvergne, Perancis untuk bukit berapi. Perkataan ini diturunkan daripada puech bahasa Perancis-Provence, bererti bukit terpencil, daripada podium bahasa Latin, yang juga telah memberikan puig dalam bahasa Catalonia dan poggio dalam bahasa Itali.

Kebanyakan puy di Perancis tengah merupakan kon sinder kecil, dengan atau tanpa lava berkaitan, sementara yang lain merupakan kubah batu trakit, seperti domit dari Puy-de-Dôme. Puy boleh tertabur sebagai bukit terpencil, atau, yang lebih biasa, bergugus bersama, kadang-kadang berbaris. Rantai puy di Perancis tengah barang kali mati pada zaman prasejarah hujung.

Bukit berapi lain lebih kurang seperti yang di Auvergne juga dikenali oleh ahli geologi puy; contoh boleh dijumpai di Eifel dan di kon kecil di Teluk Napoli, sementara relik puy tergondol oleh penghakisan adalah banyak di Alp Swabia di Württemberg, seperti dinyatakan oleh W. Branco. Sir A. Geikie telah menunjukkan bahawa jenis letusan puy adalah umum di kawasan Britain pada Usia Karbon dan Usia Perm, seperti teruji melimpah-ruah di Scotland tengah dengan tinggalan gunung berapi purba, kini pada amnya dikurangkan dengan penggondolan sehingga hanya leher, atau lohong gunung berapi, berisi dengan tuf dan aglomerat, atau berpalam dengan lava.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Public Domain Rencana ini menggabungkan dan menterjemah teks dari penerbitan sekarang di domain awamChisholm, Hugh, penyunting (1911). Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-11). Cambridge University Press. Missing or empty |title= (bantuan)
  • Sir A. Geikie, Ancient Volcanoes of Great Britain (1897).