Richard B. Bennett

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari R. B. Bennett)
Richard Bedford Bennett
Perdana Menteri Kanada Ke-11
Dalam jawatan
7 Ogos 1930 – 23 Oktober 1935
RajaGeorge V
Viscount Willingdon
Earl of Bessborough
Didahului olehW.L. Mackenzie King
Digantikan olehW.L. Mackenzie King
Butiran peribadi
LahirRichard Bedford Bennett
(1870-07-03)3 Julai 1870
Hopewell Hill, New Brunswick
Meninggal duniaJun 26, 1947(1947-06-26) (umur 76)
Mickleham, England
Parti politikKonservatif
PasanganBujang; Tidak berkahwin
Alma materUniversiti Dalhousie
ProfesionPeguam
Tandatangan

Richard Bedford Bennett, Viscount Bennett Pertama, (3 Julai 1870 - 26 Jun 1947) adalah peguam, ahli perniagaan, politik, dan dermawan dari Kanada. Beliau berkhidmat sebagai Perdana Menteri Kanada Ke-11 dari 7 Ogos 1930, hingga 23 Oktober 1935. Ketika zaman pemerintahnya, Kanada mengalami Zaman Meleset yang besar. Berikutan kekalahan beliau sebagai Perdana Menteri, Bennett berpindah ke England, dan telah dinaikkan kaum bangsawan sebagai Viscount Bennett.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Dilahirkan di Hopewell Hill di New Brunswick, dan mendapat pendidikan di Universiti Dalhousie, yang berakhir pada 1893 dengan ijazah dalam undang-undang. Bennett adalah seorang guru, pengetua sekolah, peguam dan ahli perniagaan sebelum memasuki politik tempatan. Sebelum berpindah ke Alberta, beliau merupakan rakan kongsi di sebuah firma undang-undang untuk Chatham, New Brunswick. Max Aitken (kemudiannya dikenali sebagai Lord Beaverbrook) masih kecil pejabatnya. Beliau juga digelar Alderman Bandar Chatham untuk seketika. Beliau dipunyai oleh Freemason dari 1896 [1].

Kerjaya politik[sunting | sunting sumber]

Pada 1905, Bennett adalah pemimpin pertama yang Parti Konservatif Alberta dan 1909, memenangi kerusi di perhimpunan sebelum memasuki politik persekutuan. Beliau telah dipilih kepada Dewan Rakyat Kanada pada 1911, yang dilantik Menteri Kewangan 1926 dan menjadi pemimpin Konservatif pada 1927 pada kongres pertama kepimpinan parti.

Perdana Menteri[sunting | sunting sumber]

Beliau telah dipilih menjadi Perdana Menteri Kanada pada 1930, mengalahkan William Lyon Mackenzie King. Ini berlaku pada masa yang sama seperti kemelesetan ekonomi yang paling teruk abad melanda negara itu. Bennett cuba untuk memerangi kemurungan dengan meningkatkan perdagangan dengan Empayar British dan mengenakan tarif ke atas import produk bukan-imperialis, berjanji bahawa langkah-langkah ini akan menggerakkan produk Kanada ke pasaran global. Walau bagaimanapun, ia mempunyai kejayaan yang terhad, dan gaya peribadi kekayaan dan reputasi membantu beliau untuk merenggangkan banyak Kanada bergelut dengan kemiskinan.

Apabila dasar keutamaan empayar tidak memberikan hasil yang diharapkan, kerajaan Bennett tidak mempunyai pelan alternatif. Kecenderungan pro-perniagaan mereka, pro-bank dicipta tiada pelepasan untuk berjuta-juta yang menganggur yang putus asa dan pergolakan telah berkembang. Parti Konservatif seolah-olah ragu-ragu dan tidak dapat melarikan diri, dan cepat hilang keyakinan daripada Kanada, bukan menjadi objek kebencian, cemuhan dan penghinaan. Pemandu yang tidak dapat membayar petrol mereka terpaksa menarik kereta mereka dengan kuda memberikan kenderaan ini mempunyai nama bugi Bennett.

Bennett telah menghadapi tekanan banyak di dalam dan di luar parti:

  • Koperasi Persekutuan Komanwel, yang diasaskan pada 1932, bersedia untuk bermain peranan pilihan raya pertama pada landasan sosialis.
  • Pergerakan sokongan Kredit Sosial telah menarik dalam barat dan gelombang kejutan menggegarkan seluruh negara apabila memenangi pilihan raya wilayah Alberta dan membentuk kerajaan pada September 1935.
  • Kerajaan beliau sendiri mengalami pembelotan Menteri Perdagangan, Henry Herbert Stevens, yang meninggalkan untuk mengasaskan Parti Konservatif Kanada pembinaan semula apabila Bennett enggan melaksanakan Stevens merancang untuk reformasi ekonomi drastik dan campur tangan ekonomi kerajaan untuk menguruskan krisis.

Sebagai reaksi terhadap kebimbangan subversif komunis, Bennett digunakan seksyen kontroversi 98 Kanun Jenayah Kanada. Seksyen ini membenarkan penahanan mana-mana anggota sebuah organisasi yang secara rasmi bertujuan untuk menggulingkan kerajaan dengan kekerasan, walaupun orang yang berkenaan tidak pernah melakukan apa-apa tindakan ganas di mana tidak secara peribadi menyokong tindakan tersebut. Dengan undang-undang ini, para pemimpin Parti Komunis Kanada, termasuk Tim Buck, telah ditangkap dan dipenjarakan kerana menghasut. Walau bagaimanapun, strategi ini terbukti sangat memalukan bagi kerajaan apabila Buck adalah mangsa percubaan pembunuhan jelas apabila, semasa rusuhan penjara, mereka ditembak suaminya walaupun dia tidak terlibat dalam apa-apa cara dalam rusuhan. Kerajaan Bennett telah dipaksa mengaku bahawa beliau telah mengarahkan tembakan, kononnya untuk menakutkan Buck. Bennett kehilangan semua kredibiliti dengan Buck dan strategi bertukar terhadapnya, Buck tidak lama lagi dibebaskan dan dianggap sebagai wira oleh orang-orang yang melihat dia sebagai pembela kebebasan awam.

Bennett cuba menghalang gangguan sosial dengan mengeluarkan penganggur di kem-kem bantuan jauh dari bandar-bandar, tetapi ini hanya diburukkan lagi ketegangan sosial, penganggur menganjurkan demonstrasi (Trek ke Ottawa, berjalan ke Ottawa) dan menyumbang pergi ke Vancouver dan Ottawa, mengambil penunjuk perasaan baru dalam perjalanan untuk mengadu kepada Bennett sendiri. Perarakan itu berakhir di Regina 1 Julai 1935 apabila Polis Diraja Kanada, atas arahan Perdana Menteri, menyerang sebuah mesyuarat awam 3,000 orang, membunuh seorang dan berpuluh-puluh cedera.

Bennett bertemu dengan Presiden Franklin Roosevelt selepas New Deal.

Berikutan pengiktirafan New Deal daripada Presiden Amerika Franklin D. Roosevelt, Bennett berubah taktik dan dicadangkan sendiri New Deal, termasuk perbelanjaan dana awam dan campur tangan kerajaan dalam ekonomi. Bennett dicadangkan cukai pendapatan progresif, gaji minimum, jam kerja maksima seminggu, EI, insurans kesihatan, program pencen berkembang dan subsidi kepada petani.

Kekalahan oleh Liberal[sunting | sunting sumber]

Penukaran konsep Konservatif dari negara kebajikan datang terlambat untuk mengelakkan kekalahan mereka di tangan liberal dari Mackenzie King dalam pilihan raya persekutuan pada bulan Oktober 1935. Liberal memenangi 173 kerusi, berbanding hanya 39 untuk Konservatif.

Berpindah[sunting | sunting sumber]

Richard Bennett bersara di England pada 1938, dan 1941, adalah yang pertama (dan terakhir) bekas Perdana Menteri Kanada, yang akan dilantik ke Dewan pertuanan British, menjadi yang Viscount Bennett, daripada Mickleham, Surrey.

Kematian[sunting | sunting sumber]

Beliau meninggal dunia pada 26 Jun 1947 di Mickleham, England, dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Gereja St Michael. Beliau hanya bekas Perdana Menteri dikebumikan di luar negara.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ [1]