Radio Sarawak Bebas

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Radio Free Sarawak
Radio Free Sarawak logo.png
Kawasan penyiaran Sarawak
Jenama RFS
Frekuensi 15420 kHz
Tarikh siaran pertama 16 November 2010; 6 tahun yang lalu (2010-11-16)
Format Perbincangan, berita, muzik
Bahasa Iban, Melayu dan Inggeris
Pemilik Clare Rewcastle Brown
Siaran web SoundCloud
iTunes link
Tapak web radiofreesarawak.org

Radio Sarawak Bebas (Bahasa Inggeris: Radio Free Sarawak) ialah sebuah stesen radio tidak berdaftar yang diasaskan oleh Clare Rewcastle Brown dan dikendalikan oleh penyampai radio Cats FM Peter John Jaban juga dikenali sebagai Papa Orang Utan, Christina Suntai yang tamat belajar Kolej Teknikal Florida dalam sains komputer dan pengaturcaraan komputer dan Michael Ngau. Memulakan siaran pada 16 November 2010, stesen ini boleh diterima melalui gelombang pendek 15420 kHz dan podkas secara sejagat setiap hari 11.00-12.30 UTC atau 19.00-20.30 pada waktu Sarawak. Stesen ini menerima siaran meluas di Malaysia selepas kehilangan sementara Jaban.[1] Bagaimanapun, ia kemudian didapati bahawa dia telah bersembunyi secara sukarela.[2] Pada 15 November 2014, stesen radio itu menggantung perkhidmatan siaran gelombang pendek dan mendakwa kerajaan Sarawak telah mengguling perkhidmatannya.[3]

Tujuan[sunting | sunting sumber]

Dalam erti katanya, "Radio Sarawak Bebas adalah stesen radio bebas yang membawa anda berita yang ingin anda dengar, bukan yang orang lain mahukan anda dengar." [4] Di dalam laporan oleh London Evening Standard, ia telah dilaporkan yang stesen ini berhasrat untuk "dedahkan tuduhan rasuah Taib Mahmud, Ketua Menteri... Sarawak... dan membawa kepada penamat kepada pemerintahan beliau selama 30 tahun." [5]

Stesen ini dilihat sebagai percubaan untuk mengendalikan kawalan media massa di Sarawak yang dikawal oleh syarikat-syarikat kerajaan dan pembalakan Taib.[6]

Pengendali[sunting | sunting sumber]

Clare Rewcastle Brown[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: Clare Rewcastle Brown

Dilahirkan di Sarawak kepada keluarga British, Brown dikenali sebagai wartawan alam sekitar yang memulakan kerjayanya bersama who BBC pada 1983. Pada 2008, beliau kembali ke Sarawak untuk melaporkan pilihan raya kecil dan memfilemkan secara rahsia syarikat yang membersihkan hutan hujan untuk perladangan minyak sawit.

Secara kebetulan, Brown ialah adik ipar bekas Perdana Menteri British, Gordon Brown.[7]

Peter John Jaban[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: Peter John Jaban

Lebih dikenali sebagai Papa Orang Utan, Jaban ialah orang Iban dari Sarawak dan bekas penjawat awam dengan Pejabat Ukuran dan Tanah Kuching. Beliau juga merupakan bekas DJ stesen radio milik negeri Cats FM.[8] Jaban bekerja dengan stesen itu dari 1996-1999.

Jaban juga berkhidmat sebagai Timbalan Pengerusi Persatuan Dayak Iban Sarawak dan aktif sebagai aktivis hak asasi manusia di Sarawak. Beliau kini terlibat secara aktif di Pergerakan Kebebasan Awam Malaysia, sebuah pertubuhan bukan bebas yang berpangkalan di London, United Kingdom.[8]

Pada Jun 2012, Jaban kembali ke Sarawak untuk mendapatkan pemeriksaan kesihatan di klinik presiden Miri Château Miri, Parti Keadilan Rakyat, ketika beliau dirapati oleh tiga lelaki dari kereta Dr. Michael. Kenyataan media yang dikeluarkan oleh peguam Parti Tindakan Demokratik Jaban, Alan Ling Sie Kiong menunjukkan sebelum itu, Jaban dihentikan di Imigresen selepas masuk dan diberitahu bahawa beliau akan disoal oleh Cawangan Khas Malaysia.[9]

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Radio Sarawak Bebas menerima Anugerah Perintis Media Bebas dari Hari Kebebasan Akhbar Sedunia meraikan ulang tahunnya ke-20 pada 3 Mei 2013. Hari tersebut telah diisytihar oleh Perhimpunan Agung PBB pada Disember 1993.[10][11]

Reaksi[sunting | sunting sumber]

Penahanan[sunting | sunting sumber]

Podkas Radio Sarawak Bebas juga telah diedarkan melalui CD dan VCD bersama-sama dengan Televisyen Sarawak Bebas ke kawasan pedalaman di Sarawak di mana penembusan internet masih rendah. Walau bagaimanapun, pada 6 Januari 2011, terdapat satu kejadian di mana aktivis dan peguam yang mempunyai bahan-bahan tersebut telah ditahan oleh pihak polis dan Kementerian Dalam Negeri pegawai dan bahan-bahan yang telah dirampas, memetik pelanggaran kemungkinan Akta Penapisan Filem dan Seksyen 4 (1) Akta Hasutan (Malaysia).[12][13] Aktivis sepatutnya didakwa di Mahkamah Majistret pada 7 Februari, tetapi pegawai-pegawai Kementerian Dalam Negeri tidak hadir.[14]

Pemeriksaan kerajaan[sunting | sunting sumber]

Barisan Nasional Sarawak telah menyatakan bahawa mereka ingin melihat tindakan undang-undang diambil terhadap Radio Sarawak Bebas[15] dan Kementerian Dalam Negeri Malaysia mengesahkan bahawa siasatan sedang dibuat terhadap stesen ini kerana ia menyebarkan "pembohongan yang berniat jahat dan mengancam perpaduan dan keharmonian antara kaum ".[16]

Kejatuhan masa siaran[sunting | sunting sumber]

Laman web Radio Sarawak Bebas dan juga podcast mereka dari iTunes tidak dapat diakses sejak 9 April 2011 atas sebab-sebab yang tidak diketahui.[17] Ketidakaksesan laman web ini bertepatan dengan tempoh berkempen daripada yang amat sengit dengan pilihan raya Sarawak 2011 dan kemungkinan serangan perkhidmatan Penafian. Namun begitu, stesen yang meneruskan siaran satu jam setiap hari mereka pada gelombang pendek dari 1000 UTC - 1100 UTC. Laman web kembar Radio Sarawak Bebas, Sarawak Report juga telah tertakluk kepada serangan siber besar-besaran walaupun usaha sedang dibuat untuk mendapatkan kedua-dua laman web kembali ke dalam operasi.[18] Pengasas, Clare Rewcastle-Brown, telah membuat komen bahawa serangan adalah "satu pengakuan yang penuh oleh BN bahawa pandangan dan penyiasatan kami telah menyebabkan mereka kesukaran utama".[18]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Yu Ji (3 June 2012). "Radio Free Sarawak gains wide publicity after disappearance of its presenter". The Star Online. Kuching. Dicapai pada 8 April 2013. 
  2. ^ Yu Ji (2 June 2012). "Radio Free Sarawak: Jaban is hiding voluntarily". The Star Online. Kuching. Dicapai pada 8 April 2013. 
  3. ^ "Radio Free Sarawak suspends its services". Daily Express. 17 November 2014. Dicapai pada 24 November 2014. 
  4. ^ Radio Free Sarawak. "[1]." About Radio Free Sarawak Retrieved on 3 April 2011.
  5. ^ London Evening Standard. "[2]." Gordon Brown's sister-in-law tackles corruption in Borneo Retrieved on 3 April 2011.
  6. ^ Radio Free Sarawak goes on air. Free Malaysia Today. Retrieved on 28 April 2013.
  7. ^ "The Naiveté of Clare Rewcastle Brown". Sarawak Reports. Dicapai pada 29 March 2011. 
  8. ^ a b Dayak Baru. "[3]." The people behind Radio Free Sarawak Retrieved on 3 April 2011
  9. ^ "Radio Free Sarawak DJ reportedly detained". The Star (Malaysia). 
  10. ^ World Press Freedom Day
  11. ^ IPI hands 2013 awards to two women journalists killed in Syria, independent Malaysian radio station
  12. ^ Sarawak activists, lawyer detained ahead of polls Malaysia Chronicle. Accessed on 15 May 2011.
  13. ^ Taib Strikes Back! – Exclusive Photos Sarawak Report. Accessed on 15 May 2011
  14. ^ ‘Uncensored CDs’: Ministry officials no show
  15. ^ The Star. "[4]." Sarawak BN seeking action against Radio Free Sarawak Retrieved on 3 April 2011
  16. ^ The Malaysian Insider. "[5]." Home Ministry to probe Radio Free Sarawak Retrieved on 3 April 2011
  17. ^ "Sarawak Report Election Monitoring Reports: "[6]." Radio Free Sarawak Website blocked Retrieved on 10 April 2011
  18. ^ a b "Malaysiakini: "[7]." Sarawak Report under massive cyber attack Retrieved on 10 April 2011

Pautan luar[sunting | sunting sumber]