Rama (Raja Thailand)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Thailand

Rencana ini sebahagian daripada siri:
Politik dan kerajaan
Thailand



Negara-negara lain · Atlas
 Portal Politik

Raja-raja dari Dinasti Chakri di Thailand sering dirujuk dengan nama Rama, diikuti dengan ordinal Roman dalam terjemahan Inggeris. Nama Rama diadaptasi dari nama dewa Rama dari agama Hindu yang merupakan penjelmaan semula Vishnu.

Penggunaan nama "Rama ke-n" dalam bahasa Inggeris adalah sama dengan praktik Thai yang memberikan nombor kepada Raja dari dinasti semasa. Bagaimanapun, terjemahannya kadang-kadang tidak tepat dan boleh memberi kekeliruan samada ini merupakan nama yang diambil oleh Raja itu ketika pertabalan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sementara "Rama" digunakan sebagai gelaran untuk semua raja, ia tidak selalu diambil sebagai nama. Dalam dinasti sekarang, raja yang memanggil dirinya adalah Phra Mongkutklaoor Raja Vajiravudh, yang menjadi pemerintahan keenam. Gelarannya ialah Phra Mongkutklao Chaoyuhua; kemudian dalam pemerintahannya, dia memilih untuk menamakan dirinya sebagai Phra Ram thi Hok (พระรามที่หก. Rama VI). Ia dianggap bahawa dia dipengaruhi oleh amalan Eropah yang memerintah raja-raja dengan nama-nama yang sama semasa dia belajar di England.

Agak mudah, ia bertepatan dengan amalan orang Thai yang lain. Secara tradisinya, nama raja adalah suci dan biasanya tidak boleh dikatakan. Sebaliknya, orang akan merujuk kepada raja dengan perkataan lain; pada masa ini, Nai Luang atau Phra Chao Yu Hua. Ketika Raja Phutthayotfa Chulalok mengasaskan dinasti itu, ia biasanya dirujuk sebagai Phan Din Ton (แผ่นดินต้น secara harfiah 'Pemerintahan Pertama'); dan apabila anaknya mewarisi takhta, dia dirujuk sebagai Phan Din Klang (แผ่นดินกลาง menyalakan 'Kerajaan Tengah'). Itu kemudian menjadi janggal apabila Putera Jessadabodindra (Raja Nangklao) menjadi raja ketiga, kerana rujukan yang jelas kemudiannya menjadi Phan Din Plai (แผ่นดินปลาย yang disebut 'Pemerintahan Terakhir'), yang tidak begitu baik.

Beliau memutuskan untuk memberi nama Phutthayotfa Chulalok dan Buddha Loedla Nabhalai, selepas nama dua patung Buddha, kepada dua pendahulu. Beliau kemudiannya diberi nama "Nang Klao" oleh penggantinya, Raja Mongkut, yang juga cuba menubuhkan tatanama diraja yang lebih sistematik. Ahli sejarah kemudiannya merujuk kepada pemerintahan Raja Nang Klao sebagai Ratchakan thi Sam (รัชกาล ที่ 3, 'pemerintahan ketiga'). Itu menjadi lebih menonjol, mungkin kerana pengaruh Barat ke Thailand semasa pemerintahan Mongkut dan anaknya, Chulalongkorn. Sejak itu, semua pemerintahan raja-raja dalam dinasti itu juga dikenali secara tidak rasmi sebagai Ratchakan thi nth ('n Reign'); Oleh itu, pemerintahan Raja sekarang juga dikenali sebagai Ratchakan thi sip ('pemerintahan kesepuluh') dan diekstrapulkan semula kepada semua raja-raja yang terdahulu dari dinasti itu.

Oleh kerana Raja Vajiravudh menamakan dirinya Rama VI dalam bahasa Inggeris, nama itu sepadan dengan Thai Ratchakan thi hok. Terjemahan kasar ini masih digunakan hari ini, tetapi tidak ada raja lain di dinasti sebelum dia menggunakan nama "Rama" seperti itu.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa raja dalam zaman Ayutthaya dan Thonburi yang paling terkenal dengan gelaran Ramathibodi ("Sang Tuan Rama"). Ayutthya sendiri dipinjam dari nama ibu Rama di Ramayanaepic, Ayodhya. Namun, kebanyakan nama-nama raja terdahulu seperti yang diberikan oleh ahli sejarah adalah gelaran dan bukan nama-nama sebenar. Adalah tidak lazim untuk merujuk kepada seorang raja dengan namanya sepanjang hidupnya, dan dalam banyak kes, nama-nama peribadi raja-raja tidak diketahui.

Malah tajuk sering ragu. Setiap raja mempunyai gaya penuh dan gelarnya yang tertera pada plat emas, yang mana semuanya hilang ketika Kerajaan Ayutthaya dimusnahkan di karung kota oleh orang Burma pada tahun 1767.

Raja-Raja Dinasti Chakri dari Thailand[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Biography of H.M.K. Bhumibol Adulyadej". www.kanchanapisek.or.th. Dicapai pada 2008-05-15. 

Pautan luar[sunting | sunting sumber]