Vajiravudh

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Rama VI)
Raja Vajiravudh
راج وجيراووض
พระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัว
Raja Rama VI
Raja Siam
Pemerintahan23 Oktober 1910 – 25 November 1925
Kemahkotaan11 November 1911
Didahului olehChulalongkorn (Rama V)
Diikuti olehPrajadhipok (Rama VII)
Putera Mahkota Siam
Tenure4 Januari 1895 - 23 Oktober 1910
Didahului olehMaha Vajirunhis
Diikuti olehMaha Vajiralongkorn (later Rama X)
Keputeraan(1880-01-01)1 Januari 1880
Grand Palace, Bangkok, Siam
Kemangkatan25 November 1925(1925-11-25) (umur 45)
Grand Palace, Bangkok, Siam
PasanganSucharit Suda
Lakshamilavan
Indrasakdi Sachi
Suvadhana
AnakandaBejaratana Rajasuda
KerabatDinasti Chakri
AyahandaChulalongkorn (Rama V)
BondaSaovabha Phongsri
AgamaBuddhisme
Tandatangan

Phra Bat Somdet Phra Poramentharamaha Vajiravudh Phra Mongkut Klao Chao Yu Hua (Bahasa Thai: พระบาทสมเด็จพระปรเมนทรมหาวชิราวุธ ฯ พระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัว), atau Phra Bat Somdet Phra Ramathibodi Si Sintharamaha Vajiravudh Phra Mongkut Klao Chao Yu Hua (Bahasa Thai: พระบาทสมเด็จ พระรามาธิบดีศรีสินทรมหาวชิราวุธ ฯ พระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัว), atau Rama VI (1 Januari 1880 - 25 November 1925) adalah raja keenam Siam di bawah Dinasti Chakri memerintah dari tahun 1910 sehingga kemangkatannya pada tahun 1925.

Baginda dikenali di negaranya atas usaha mewujudkan dan menggalakkan semangat berkebangsaan dalam kalangan masyarakat jelata Siam pada ketika itu. Pemerintahannya bercirikan pergerakan Siam seterusnya ke arah demokrasi dan penyertaan yang minimum dalam Perang Dunia I.

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Muda Putera Vajiravudh pada tahun 1925
Potret semasa belajar di England

Putera Vajiravudh dilahirkan pada 1 Januari 1880 kepada Chulalongkorn dan salah satu daripada empat permaisuri beliau, Saovabha. Pada tahun 1888, apabila sampai umur, Vajiravudh menerima gelaran Krom Khun Thep Dvaravati.

Putera Vajiravudh pertama kali mendapat pendidikan di istana raja dalam bahasa Siam dan Inggeris. Pada tahun 1895, saudara tirinya Putera Mahkota Vajirunhis mangkat dan Vajiravudh dilantik Putera Mahkota Siam yang baru. Beliau melanjutkan pelajaran di Britain, di Maktab Tentera Diraja Sandhurst pada tahun 1898 dan ditauliahkan secara ringkas dalam Askar Peninjau Durham selepas tamat pengajian. Beliau belajar undang-undang dan sejarah di Gereja Christ, Oxford pada tahun 1899, di mana beliau adalah seorang ahli eksklusif Kelab Bullingdon. Bagaimanapun, beliau mengalami apendiks yang menghalang beliau dari menamatkan pengajian pada tahun 1901. Bagi pihak bapanya, Raja Chulalongkorn, beliau menghadiri pertabalan Raja Edward VII pada 9 Ogos 1902.[1]

Putera Mahkota Vajiravudh kembali ke Siam pada tahun 1902 dan pada tahun 1904 menjadi sami sementara, mengikut tradisi Siam. Pada tahun 1906, bapanya Chulalongkorn mengembara ke Eropah untuk mendapatkan rawatan untuk penyakit paru-paru, dan Chulalongkorn melantik Vajiravudh sebagi Pemangku Raja Siam. Salah satu pencapaian Putera Mahkota Vajiravudh semasa pemangkuan beliau ialah pengawasan terhadap pembinaan patung ekuestrian Raja Chulalongkorn.

Chulalongkorn meninggal dunia pada 23 Oktober 1910, dan Vajiravudh menggantikan ayahnya sebagai Raja Siam.

Menaiki takhta dan awal pembaharuan[sunting | sunting sumber]

Sebelum pertabalan beliau lagi, Vajiravudh telah melaksanakan beberapa pembaharuan. Beliau menyusun pertahanan Siam dan menubuhkan akademi tentera. Beliau mencipta pangkat "jeneral" buat kali pertama di Siam, dengan bapa saudaranya, putera Bhanurangsi Savangwongse sebagai jeneral Siam yang pertama.

Tindakan pertama berikutan penaikan takhta ialah membina Kolej Diraja, kemudiannya dinamakan Kolej Vajiravudh oleh Raja Rama VII untuk menghormati saudaranya. Ia dibina sebagai sebuah sekolah berasrama penuh untuk semua pelajar lelaki dalam tradisi yang sama seperti sekolah-sekolah awam Inggeris seperti Eton dan Harrow. Sekolah ini telah dibina berbanding sebuah biara diraja, yang sebelum ini menjadi adat raja-raja Thai, memandangkan Raja Vajiravudh menganggap bahawa sudah terdapat terlalu banyak kuil di Bangkok. Dalam surat yang ditulis tangan sendiri, Raja Vajiravudh menulis bahawa "Dalam Kolej Diraja, apa yang beta mahu tidak begitu banyak untuk mengubah model kanak-kanak, semua standard yang sama, semua sarjana cemerlang dengan beribu-ribu markah setiap satu, kerana untuk mengubah lelaki muda yang cekap yang secara fizikal dan moralnya bersih, dan yang memandang dengan penuh minat untuk mengambil apa sahaja beban pada masa akan datang yang mungkin diberikan kepada mereka". Kemudian beliau juga menaiktaraf Sekolah Penjawat Awam kepada "Akademi Pegawai Awam Chulalongkorn", kemudian Universiti Chulalongkorn. Kedua-dua Kolej Vajiravudh dan Universiti Chulalongkorn masih mendapat manfaat daripada dana yang Raja Vajiravudh peruntukkan untuk kegunaan kedua-dua institusi elit tersebut. Beliau juga menambah baik sistem penjagaan kesihatan Siam dan menubuhkan beberapa hospital kerajaan terawal di Siam, Hospital Vajira pada tahun 1912 dan Hospital Chulalongkorn pada tahun 1914.

Pada tahun 1911, beliau menubuhkan Pengakap (ลูกเสือ Harimau Muda) di Siam (dengan tambahan dewasa dipanggil Ikatan Harimau Liar [เสือป่า]), dibubarkan pada tahun-tahun akhir pemerintahannya. Pada 11 November 1911, pertabalan Vajiravudh telah diadakan dengan kunjungan diraja dari Eropah dan Jepun sebagai tetamu, yang pertama untuk Siam. Kemudian tahun itu, kapal terbang yang pertama telah diterbangkan di Siam.

Tahun-tahun awal pentadbiran Vajiravudh yang sebahagian besarnya dikuasai oleh dua bapa saudara beliau, Putera Damrong dan Putera Devawongse, kedua-dua mereka pembantu rapat Chulalongkorn. Walau bagaimanapun, raja telah tidak bersetuju dengan Putera Damrong, Menteri Dalam Negeri, tentang rundingan Damrong terhadap Perjanjian Inggeris-Siam 1909 yang menyerahkan empat kesultanan Melayu kepada Empayar British.[2]


Vajiravudh merubah sistem monthon ayahanda beliau dengan mengguna pakai "pak" (Bahasa Thai: ภาค) atau "kawasan" bagi monthon pentadbiran. Setiap pak ditadbir oleh Uparaja (wizurai) yang bertanggungjawab terus terhadap raja. Uparaja mempengerusikan sidang pegawai awam monthon yang dengan itu memberi tumpuan kuasa pentadbiran tempatan terus dalam tangannya – lantas menimbulkan rasa bimbang Putera Damrong.

Cubaan rampasan kuasa[sunting | sunting sumber]

Gambar komplot utama Pemberontakan Istana 1912

Puak radikal menjangkakan perlembagaan baru selepas pertabalan Vajiravudh. Walau bagaimanapun, tiada perlembagaan yang muncul. Pada tahun 1911, pemberontakan Wuchang yang membawa kepada kejatuhan dinasti Qing mendorong radikal Siam untuk bertindak. Jadi, buat pertama kali di Siam, percubaan telah dibuat untuk menggulingkan monarki dan mewujudkan demokrasi.

Penyebab langsung, bagaimanapun, berlaku sebelum pertabalan Vajiravudh lagi. Pada tahun 1909, Putera Mahkota Vajiravudh mengarahkan pelajar Akademi Tentera Diraja Thai yang mempunyai pertikaian dengan salah satu pihak Vajiravudh diarahkan untuk disebat. Alumni akademi ini seterusnya dicabar dengan penubuhan Ikatan Harimau Liar oleh Vajiravudh, yang dilihat oleh tentera sebagai ancaman kepada hak istimewa mereka.

Perancang terdiri daripada pegawai tentera darat dan tentera laut yang masih muda, dan pelajar ketika kejadian 1909. Rampasan kuasa itu telah dirancang pada 1 April iaitu Hari Tahun Baru tradisional Siam. Mereka merancang untuk mengangkat salah satu daripada saudara Vajiravudh untuk menjadi Presiden pertama Siam. Mereka percaya bahawa, jika monarki mutlak telah disingkir, Siam akan mencapai pemodenan seperti di Jepun di bawah Maharaja Taishō. Pemimpin puak pemberontak menuduh raja menumpukan masa untuk menulis dan berlakon dalam pementasan teater bersama para sahabat. Mereka juga menuduh beliau menjalani kehidupan gaya Barat yang mewah, membina Istana Sanam Chan dan Taman Lumphini, dan memiliki kuda mahal dari Australia, sambil menyeru tentang penjimatan dan nasionalisme kepada rakyatnya.

Rancangan tentang rampasan kuasa telah bocor. Kapten Yut Kongyu, yang telah dipilih sebagai pembunuh mengikut cabutan, memberitahu Mom Chao Prawatpan, dan kemudian Putera Chakrabongse, tentang rampasan kuasa yang dirancang itu. Putera Chakrabongse menangkap semua pihak yang terlibat dalam konspirasi. Mereka dikenakan hukuman berat, dari hukuman bunuh hingga penjara buat jangka panjang. Walau bagaimanapun, Vajiravudh membatalkan hukuman dan membebaskan puak yang berkomplot tersebut, mengatakan bahawa apa yang mereka lakukan adalah demi kerajaan.

Pentadbiran, ekonomi, infrastruktur[sunting | sunting sumber]

Raja Vajiravudh memakai khrui kepada seorang peguam di undang

Rama VI mewarisi rancangan bapanya untuk membina sebuah negara yang moden walaupun dia ragu-ragu. Perbezaan pendapat berlaku tidak henti-henti dengan "bangsawan lama", yang kebanyakannya adalah saudara-saudaranya putera Damrong, bapa saudaranya seperti yang terkenal, yang mengepalai Kementerian Dalam Negeri. Disebabkan semakin banyak rasuah telah dilaporkan di wilayah-wilayah yang baru diwujudkan, Rama VI mencipta satu sistem wizurai. Wizurai yang dilantik secara langsung oleh raja, telah dihantar untuk mengawasi gabenor wilayah dan pegawai-pegawai tempatan.

Pada tahun 1912, Vajiravudh mengumumkan perubahan dalam era kalendar suria dari Era Rattanakosin (R.S.) yang ditetapkan oleh Chulalongkorn kepada Era Buddha tahun bermula 1 April 2455 BE (1912 M).

Pada tahun 1913, Siam menghadapi krisis kewangan kerana Bank China-Siam muflis.

Pada tahun 1914, Vajiravudh, setelah tekad bahawa tindakan yang menyebabkan invokasi undang-undang tentera, diisytiharkan pertama kali oleh bapanya pada tahun 1907, tidak selari dengan undang-undang peperangan moden serta tidak sesuai untuk memelihara keselamatan luaran atau dalaman negeri itu, lalu diubah kepada bentuk moden, dengan pindaan kecil, dan terus berkuat kuasa.[3]

Juga pada tahun 1914, pembinaan Lapangan Terbang Don Mueang bermula. Pada tahun yang sama, kerajaan Siam mepinjam dari Negeri-negeri Melayu Bersekutu untuk melanjutkan landasan kereta api di selatan. Pada tahun 1915, Vajiravudh sendiri telah melawat wilayah selatan untuk menyelia pembinaan kereta api. Stesen keretapi Bangkok di Hua Lamphong kemudiannya ditubuhkan sebagai pusat kereta api Siam. Putera Damrong akhirnya meninggalkan Kementerian Dalam Negeri pada tahun 1915. Pada tahun 1916, Vajiravudh melantik saudara tirinya, Putera Kampangpetch, sebagai Ketua Jabatan Keretapi.

Pada tahun 1917, Vajiravudh menubuhkan Rejimen Nakorn Sri Thammarat sebagai pengawal peribadinya. Pada tahun yang sama, Vajiravudh mengasaskan Universiti Chulalongkorn, universiti pertama di Siam, dinamakan sedemikian sebagai penghormatan kepada bapanya. Pada tahun 1918, Vajiravudh mengasaskan Dusit Thani berhampiran Istana Dusit sebagai tapak eksperimen untuk demokrasi. Institusi demokrasi telah ditiru termasuk pilihan raya, parlimen, dan akhbar. Vajiravudh sendiri bertindak sebagai salah satu daripada warga Dusit Thani walaupun bandar itu dilihat sebagai satu lagi kiasan Vajiravudh.

Semasa 1918-1919, harga beras melonjak. Kerajaan menghadapi kritikan awam berikutan tindak balas yang lambat. Punca utama masalah ini adalah terdapat pihak yang menyorok beras. Pengilang dan pedagang beras Cina membeli sejumlah besar beras daripada petani untuk dieksport ke Singapura, iaitu pasaran beras terbesar di rantau ini. Harga spekulasi menjadi berleluasa. Kerajaan mengenakan larangan eksport beras. Pada masa yang sama, penjawat awam meminta gaji yang lebih tinggi disebabkan kos sara hidup yang meningkat. Orang ramai, terutamanya "kelas pertengahan" di bandar, dan peniaga Cina semakin tidak berpuas hati dengan kerajaan.

Perang Dunia I dan nasionalisme Siam[sunting | sunting sumber]

Pasukan Ekspedisi Siam dengan bendera tiga warna Siam di Paris, 1919.

Pada 22 Julai 1917, Vajiravudh mengisytiharkan perang ke atas Jerman dan Austria-Hungary.[4] Beliau menyekutukan Siam dengan Kuasa Bersekutu dan mengusir pegawai Jerman dan Austria dari Jabatan Kereta Api dan Bank Komersial Siam. Beliau juga meletakkan sifat-sifat Kuasa Pusat di bawah naungan kerajaan Siam. Vajiravudh memperlihatkan peperangan sebagai satu peluang untuk mewujudkan dan menggalakkan nasionalisme Siam. Beliau mengubah Bendera Siam dari panji gajah kepada triwarna. Raja Vajiravudh dianggap bapa nasionalisme Thai, yang kemudiannya dibina oleh Panglima Tertinggi Phibunsongkhram dan Sarit Dhanarajata. Beliau memperkenalkan amalan menggunakan nama Rama bagi raja-raja Chakri sebagai menghormati amalan asing.

Tentera Siam adalah satu-satunya orang Asia Tenggara dalam teater Eropah (kecuali 140,000 tentera penjajah Vietnam dan pekerja yang diupah oleh Perancis).[5] Tentera Siam tidak memperlihatkan banyak tindakan kerana mereka tiba di Eropah pada akhir zaman perang. Dalam mana-mana kes, penyertaan dalam perang membenarkan Siam untuk berunding dengan kuasa-kuasa Barat sebagai rakan kongsi, walaupun rakan kongsi muda.[6]

Krisis kewangan[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1917, harga perak meningkat dan melebihi nilai muka duit syiling perak. Syiling kemudian dileburkan dan dijual. Kerajaan menyelesaikan hal ini dengan menukar duit syiling perak tulen kepada aloi. Vajiravudh akhirnya melarang eksport syiling Siam. Pada tahun 1918, penggunaan syiling 1-baht telah dibatalkan dan wang kertas 1-baht telah diperkenalkan. Syiling telah dipanggil semula dan disimpan sebagai rizab negara. Pada tahun 1919, Vajiravudh mengenakan cukai pengecualian tentera (Bahasa Thai: เงินรัชชูปการ) di seluruh negara termasuk anggota diraja. Memandangkan keperluan untuk modal besar semakin meningkat, sebuah bank baru, yang kemudiannya dikenali sebagai "Bank Simpanan Kerajaan", ditubuhkan pada tahun 1923.

Walaupun angkatan Siam yang menyertai perarakan di Versailles kembali dengan jaya pada tahun 1919, masalah ekonomi yang disebabkan oleh Perang Dunia I adalah serius. Pada tahun yang sama, kemarau melanda Siam dan kekurangan beras berlaku. Kerajaan melarang eksport beras, eksport utama Siam sejak Perjanjian Bowring. Bonda Ratu Saovabha, ibu Vajiravudh, meninggal dunia pada tahun 1919. Penyertaan Siam dalam Perang Dunia I membuka jalan kepada perdamaian, pertama dengan Amerika Syarikat pada tahun 1920, yang pada itu untuk membetulkan perjanjian yang tidak sama rata yang dikenakan oleh kuasa-kuasa Barat pada abad ke-19.

Di sebalik krisis kewangan, pembinaan kereta api tetap diteruskan. Landasan kereta api mencapai Narathiwat dan telah diperluaskan ke utara dan timur. Pembinaan Jambatan Rama VI bermula pada tahun 1922 dan pada tahun yang sama kereta api tiba di Chiang Mai. Walau bagaimanapun, perbendaharaan berada dalam keadaan terdesak hinggakan pinjaman yang besar dari Britain telah dirundingkan. Juga pada tahun 1922, pemberontakan berlaku di Pattani atas dasar cukai baru. Ia dengan mudah dihalang oleh Rejimen Nakorn Sri Thammarat. Pada tahun 1923, Vajiravudh mengumumkan enam prinsip dalam tadbir urus Wilayah Pattani, menekankan langkah kebebasan dan cukai tempatan.

Perkahwinan[sunting | sunting sumber]

Vajiravudh telah menjadi raja tanpa ratu selama kira-kira sepuluh tahun. Pada tahun 1920, beliau bertemu dengan Mom Chao Varnvimol Voravarn di teater beliau di Istana Phayathai. Mereka bertunang dan Puteri Vanbimol telah dinaikkan sebagai Puteri Vallabhadevi. Walau bagaimanapun, empat bulan kemudian pada tahun 1921, Vajiravudh membatalkan pertunangan dan mengejar kakak Puteri Vallabha, Puteri Lakshamilavan, dan kemudan ditunanginya. Bagaimanapun, perkahwinan tidak pernah diadakan dan pasangan itu kemudian berpisah.

Pada tahun 1921, Vajiravudh berkahwin dengan Prueang Sucharitakul, yang merupakan seorang anak Tuan Besar Suthammamontri dan menaikkan beliau kepada Puan Besar Sucharitsuda. Beliau kemudian berkahwin dengan kakak Sucharitsuda, Prabai Sucharitakul, dengan gelaran Puan Besar Indrani. Pada tahun 1922, Puan Besar Indrani telah dinaikkan kepada Puteri dan Ratu Indrasakdisachi. Walau bagaimanapun, ratu mengalami dua keguguran. Pada tahun 1924, Vajiravudh mengahwini Krueakaew Abhaiwongse (kemudian Suvadhana), seorang anak perempuan Tuan Besar Aphaiphubet. Ratu Indrasakdisachi kemudiannya diturunkan kepada Puteri Dampingan Indrasakdisachi pada tahun 1925.

Vajiravudh mempunyai seorang anak perempuan dengan Suvadhana, Puteri Bejaratana Rajasuda (Bahasa Thai: เพชรรัตนราชสุดา; 1925-2011).

Undang-undang pewarisan[sunting | sunting sumber]

Patung raja di Taman Lumphini, Dusit, Bangkok.

Pada tahun 1924, Vajiravudh mengisytiharkan faedah Undang-undang Pewarisan, yang telah menjadi kod untuk pewarisan dinasti Chakri. Menurut undang-undang, takhta itu akan diserahkan kepada anak-anak dan cucu-cucu raja. Walau bagaimanapun, dalam kes Vajiravudh yang tidak mempunyai anak lelaki, takhta itu kepada saudara "sebenar" beliau, iaitu, seorang saudara yang berkongsi ibu yang sama, Ratu Saovabha. Undang-undang ini memberi keutamaan kepada keturunan raja-raja yang dilahirkan oleh Ratu Saovabha, kemudian kepada Ratu Savang Vadhana, dan kemudian ke Ratu Sukumala Marsri. Undang-undang juga melarang putera yang ibunya adalah asing daripada takhta. Ini merujuk kepada sahabatnya, Putera Chakrabongse, yang telah berkahwin dengan seorang wanita Rusia. Anaknya, Putera Chula Chakrabongse, dengan itu dihalang daripada takhta.

Masalah kewangan dan kematian[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1924, Raja Vajiravudh, ditemani Suvadhana, melawat Negeri-negeri Melayu Bersekutu. Penyesuaian dengan kuasa-kuasa Eropah dalam perjanjian yang tidak sama rata berkembang baik secara beransur-ansur, manakala krisis kewangan telah memberi kesan yang besar kepada Siam apabila pinjaman lain telah diambil dari Britain dan pemecatan banyak pegawai kerajaan telah berlaku. Pada tahun 1925, Vajiravudh terpaksa membubarkan Rejimen Nakorn Sri Thammarat dan wilayah digabungkan ke dalam unit yang lebih besar untuk mengurangkan kos penyelenggaraan.

Pada bulan November 1925, telah diumumkan bahawa Vajiravudh jatuh gering.[7] Puteri Damping Suvadhana pula sedang mengandung. Vajiravudh kemudian mengumumkan arahan peralihan kuasa: jika puteri Suvadhana melahirkan seorang anak lelaki, takhta itu akan pergi kepadanya. Jika tidak, takhta itu diserahkan kepada saudaranya yang masih hidup, Putera Prajadhipok Sukhothai. Beliau menghalang Puteri Inthrasaksachi dikebumi bersama beliau pada masa hadapan dan sebaliknya memberikan hak itu kepada Puteri Suvadhana. Dan Vajiravudh juga menghalang bapa saudaranya, putera Damrong, daripada menyertai kerajaan.

Pada 24 November, Puteri Suvadhana melahirkan seorang puteri hanya dua jam sebelum kematian Vajiravudh ini. Vajiravudh sempat melihat anak perempuan tunggalnya sebelum menghembuskan nafas terakhir. Takhta diserahkan kepada saudaranya, Prajadhipok, yang menamakan anak perempuan Vajiravudh sebagai Puteri Bejaratana (Yang Teramat Mulia Puteri Bejaratana).

Vajiravudh sebagai penulis[sunting | sunting sumber]

Raja Vajiravudh berpakaian seperti Sherlock Holmes

Raja Vajiravudh merupakan salah seorang artis yang sangat terkenal di Thailand, menulis novel moden, cerpen, artikel akhbar, puisi, drama, dan jurnal. Antara karya-karya beliau adalah terjemahan daripada tiga pementasan Shakespeare : The Merchant of Venice, As You Like It, dan Romeo and Juliet. Beliau telah menulis banyak bahagian-bahagian lain yang mempromosikan nationalisme Thai.

Raja Vajiravudh juga ialah salah satu daripada penulis yang memperkenalkan cerita misteri dan detektif kepada bacaan awam Thai. Terjemahannya ke atas novel Hercule Poirot oleh Agatha Christie ke dalam Bahasa Thai, dan mencipta watak "Nai Thong-In" sebagai detektif perundingan pertama Siam, menggunakan watak Sir Arthur Conan Doyle iaitu Sherlock Holmes sebagai model. Beliau juga menterjemahkan The Golden Scorpion oleh Sax Rohmer.

Raja tersebut juga mahirdalam kesusasteraan Sanskrit dan Hindu, termasuk epik Ramayana dan Mahabharata. Beliau menterjemah banyak cerita daripada kedua-dua epik ke dalam Bahasa Thai dan juga menulis teater yang diilhamkan oleh kesusasteraan Hindu. Beliau telah dipengaruhi oleh Rama, penjelmaan Dewa Vishnu dan wira epik Ramayana, hinggakan yang beliau menjadikan sistem dan menggalakkan penggunaan nama "Rama" sebagai nama-nama pemerintahan semua raja-raja Thai dari era Bangkok (Rattanakosin). Pemerintahannya sendiri digelar sebagai "Rama VI". (Lihat Rama (raja-raja Thailand))

Pada tahun 1914, Raja Vajiravudh menerbitkan artikel dalam akhbar Thai yang bertajuk "Orang-orang Yahudi di Timur" di mana "Ia digabungkan tema anti-Semitisme Eropah dengan ancaman akan 'Bencana Kuning'" dan menuduh pendatang Cina di Thailand dalam "kesetiaan kaum dan kepintaran dalam hal-hal kewangan" yang berlebihan. Raja juga telah menulis, "Wang adalah Tuhan mereka. Kehidupan itu sendiri adalah kurang bernilai berbanding dengan akaun bank yang kosong."[8]

Undang-undang penggantian[sunting | sunting sumber]

Raja
dari Dinasti Chakri
Phra Buddha Yodfa Chulaloke
(Rama I)
Phra Buddha Loetla Nabhalai
(Rama II)
Nangklao
(Rama III)
Mongkut
(Rama IV)
Chulalongkorn
(Rama V)
Vajiravudh
(Rama VI)
Prajadhipok
(Rama VII)
Ananda Mahidol
(Rama VIII)
Bhumibol Adulyadej
(Rama IX)
Vajiralongkorn
(Rama X)

Pada tahun 1924, Vajiravudh diisytiharkan faedah makhluk-makhluk Nya Perajaan, yang telah menjadi kod untuk Chakri dinasti berturut-turut. Menurut undang-undang, takhta itu akan diserahkan kepada anak-anak dan cucu-cucu raja. Walau bagaimanapun, dalam kes Vajiravudh yang tidak mempunyai anak lelaki, takhta itu lalu untuk sulung abang "benar" beliau, iaitu, seorang saudara yang berkongsi ibu yang sama, Permaisuri Saovabha. undang-undang yang memberi keutamaan kepada keturunan raja-raja yang dilahirkan oleh Permaisuri Saovabha, kemudian ke Permaisuri Savang Vadhana, dan kemudian ke Permaisuri Sukumalmarsri. Undang-undang juga melarang pembesar yang ibunya adalah asing dari takhta. Ini dirujuk kepada rakannya, Putera Chakrabongse, yang telah berkahwin dengan seorang wanita Rusia. anaknya, Putera Chula Chakrabongse, oleh itu dihalang daripada takhta.

Masalah kewangan dan kematian[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1924, Raja Vajiravudh, disertai dengan Suvadhana, melawat Negeri-negeri Melayu Bersekutu. Perdamaian dengan kuasa-kuasa Eropah pada perjanjian yang tidak sama rata berkembang secara beransur-ansur, manakala krisis kewangan telah mengambil tol yang hebat ke atas Siam sebagai pinjaman lain telah diambil dari Britain dan tembakan banyak pegawai kerajaan berlaku. Pada tahun 1925 Vajiravudh terpaksa membubarkan Sri Thammarat Rejimen Nakorn dan wilayah digabungkan ke dalam unit yang lebih besar untuk mengurangkan kos penyelenggaraan.

Pada bulan November 1925, telah diumumkan bahawa Vajiravudh jatuh sakit. Puteri isteri Suvadhana ketika itu hamil. Vajiravudh kemudian mengumumkan arahan peralihan kuasa: jika Puteri Suvadhana melahirkan seorang anak lelaki, takhta itu akan pergi kepadanya. Jika tidak, takhta itu lalu kepada saudaranya yang masih hidup, Putera Prajadhipok Sukhothai. Beliau dihalang Puteri Inthrasaksachi daripada dikebumikan dengan dia di masa depan dan bukannya diberikan bahawa hak untuk Puteri Suvadhana. Dan Vajiravudh juga dihalang bapa saudaranya, Putera Damrong, daripada kerajaan.

Pada 24 November, Puteri Suvadhana melahirkan seorang puteri hanya dua jam sebelum kematian Vajiravudh ini. Vajiravudh celah anak perempuan tunggalnya sebelum beliau meninggal dunia. takhta diserahkan kepada adiknya, Prajadhipok, yang menamakan anak perempuan Vajiravudh sebagai Puteri Bejaratana (Yang Teramat Mulia Puteri Bejaratana).

Gelaran, gaya rasmi dan kepujian[sunting | sunting sumber]

  • 1 Januari 1880 - 30 April 1888: Baginda Putera Maha Vajiravudh
  • 30 April 1888 - 4 Januari 1895 : Baginda Putera Maha Vajiravudh, Putera Dvaravati
  • 4 Januari 1895 - 23 Oktober 1910: Baginda Putera Mahkota Maha Vajiravudh
  • 23 Oktober 1910 - 25 November 1925 : Baginda Raja Vajiravudh

Darjah dan pingat asing dan[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Royal Military College Sandhurst.
  2. ^ "พระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้า vs สมเด็จกรมพระยาดำรงราชานุภาพ". Reurnthai.com. Dicapai pada 2012-02-03.
  3. ^ Pakorn Nilprapunt (April 2, 2012) [2006]. "Martial Law, B.E. 2457 (1914) unofficial translation" (PDF). Thailand Law Forum. Office of the Council of State (Thailand). Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2014-05-30. Dicapai pada May 30, 2014. Reference to Thai legislation in any jurisdiction shall be to the Thai version only. This translation has been made so as to establish correct understanding about this Act to the foreigners.
  4. ^ Boontanondha, Thep. "King Vajiravudh and the Making his Military Image". Academia. Paper presented at the 8th Singapore Graduate Forum on SE Asian Studies. Dicapai pada 7 July 2016.
  5. ^ Sanderson Beck: Vietnam and the French: South Asia 1800-1950, paperback, 629 pages
  6. ^ ไทยกับสงครามโลกครั้งที่ 1 Diarkibkan 2017-08-06 di Wayback Machine at knowledge.eduzones.com
  7. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada April 8, 2009. Dicapai pada April 26, 2009. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)
  8. ^ Walter P. Zenner, “Minorities in the Middle: A Cross-Cultural Analysis”, Suny press, 1991. https://books.google.com/books?id=FljGSzbhr4oC&redir_esc=y
  9. ^ Templat:Cite newspaper The Times
  10. ^ Templat:Cite newspaper The Times