Ramen sedap sehingga mengambil nyawa (Detektif Conan)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ramen sedap sehingga mengambil nyawa (死ぬほど美味いラーメン Shinu Hodo Umai Rāmen) lengkok cerita 222 siri manga Jepun Detektif Conan. Arka yang disiarkan dalam majalah Weekly Shounen Sunday antara Jun 2011 dan terdiri daripada 3 bab(FILE). Bab-bab individu yang kemudian dipungut ke dalam jilid Tankōbon 73. Anime Detektif Conan disesuaikan arka kepada episod 644-645 merupakan episod terakhir dalam musim 20. Akan disiarkan di Nippon TV pada 4 Februari 2012 berakhir 11 Februari 2012. Arka berikut Kogoro Mouri mengajak Conan ke restoran Ramen Ogura. Seperti biasa, dimana-mana Kogoro berada mesti ada kes pembunuhan yang berlaku.

Plot[sunting | sunting sumber]

Templat:Spoiler

Bahagian 1[sunting | sunting sumber]

Conan pulang ke rumah di Agensi Detektif Mouri. Kogoro menelefon dengan Ran tetapi tiba-tiba mendapat terkejut bahawa Ran akan tidur di sekolah pada waktu malam kerana semua ahli karate akan memulakan latihannya. Kogoro ditanya Ran tentang makan malam dan dia begitu lapar. Dia memberitahu ayahnya untuk pergi ke Kafe Poirot tetapi ia ditutup. Kogoro merasakan begitu murau tetapi dia hanya menyangka restoran lain yang dipanggil Iroha Sushi. Apabila dia diperiksa, ia juga ditutup. Setiap restoran ditutup manakala lampu mati. Conan hanya mendapat risalah daripada semua jenis tempat makan dari peti surat. Dia memberikannya kepada Kogoro dan dia memeriksa di mana untuk makan. Kogoro menemui tempat untuk makan, jadi mereka pergi ke tempat yang dipanggil Ramen Ogura.

Mereka masuk ke dalam kedai tersebut dan lelaki bernama Katsumasa Ogura merupakan pemilik kedai tersebut mengalu-alukan kedatangan mereka. Kogoro dan Conan mengambil tempat duduk dan wanita yang dinamakan Sayo Ohashi keluar dari tandas. Beliau mencadangkan mereka makan Ramen yang lazat untuk kematian bahawa ia adalah begitu baik. Jadi Kogoro dan Conan dipilih dan Sayo arahkan Ogura memasak dua Ramen yang lazat untuk kematian. Conan pergi ke tandas untuk membasuh tangannya tetapi dia tiba-tiba mendengar Ogura memberitahu lelaki bernama Tokumori Saizu untuk keluar dari restoran itu. Dia tidak akan meninggalkan dan dia telah membuat usaha yang khas untuk datang ke kedai ramen di mana perniagaan adalah perlahan. Ogura dan Sayo membenci Saizu kerana lelaki Saizu menyebabkan masalah di kedai mereka. Saizu duduk bersebelahan dengan Conan dan mahu makan ramen. Satu lagi lelaki bernama Atsushi Taninaka masuk dan mengambil tempat duduk untuk memesan ramen. Sayo membawa Ramen yang lazat untuk kematian untuk Kogoro dan Conan. Mereka mendapat seleranya supaya mereka akan cuba. Mereka makan dan mereka menyukainya. Sayo juga memberi Ramen yang lazat untuk kematian ke Saizu dan beliau mengambil penyepit dengan tangan kirinya. Apabila dia hendak makan, dia menyebut bahawa seseorang boleh mati selepas memakan ramen demi beliau dan kedai akan keluar dari perniagaan serta-merta. Beliau berkata mengapa tidak dia cuba keracunan dalam ramen. Tiba-tiba, Kogoro naik angin dan memberitahunya bahawa dia harus berhenti jadi kurang ajar, tetapi Saizu tidak menjawab semasa dia makan ramen. Kogoro hanya merebut kolar tetapi Saizu merimaskan. Dia rebah dan mati.

Mangsa ialah Tokumori Saizu mati akibat termakan racun Poison (potassium cyanide). Kesan racun yang kuat dijumpai pada ibu jari tangan kiri Tokumori dan jari telunjuk, dan cair kesan daripada sianida yang ditemui pada penyepit dan meja. Serbuk pottassium cyanide dijumpai di dalam poket kot Tokumori. Tiada sianida telah dijumpai pada atau ramen mangsa, pinggan mangkuk, atau penyepit tambahan.

Kogoro memberitahu Sayo untuk memanggil ambulans tetapi Conan memberitahu dia untuk memanggil polis juga. Seseorang diracuni dia. Inspektor Megure dan Pegawai Takagi telah tiba dan mendapat maklumat daripada Kogoro apa yang berlaku. Selepas perbualan kes itu, Taninaka kepada Inspektor Megure bahawa Kogoro telah merebut kolar Saizu jadi katanya kepada dia keluar dengan orang lain manakala pihak polis akan menyiasat. Conan adalah pasti bahawa salah satu daripada tiga orang mempunyai peluang untuk meracuni Saizu.

Bahagian 2[sunting | sunting sumber]

Polis mendedahkan racun hanya boleh didapati pada ibu jari kiri mangsa dan jari telunjuk yang menyebabkan mereka menjadi ternganga bagaimana racun telah digunakan. Conan meminta polis pada apa harta benda suspek mempunyai dan akhirnya sedar bagaimana Saizu telah dibunuh. Pembunuh ialah Atsushi Taninaka.

Watak[sunting | sunting sumber]

Watak dalam episod ini[sunting | sunting sumber]

Mangsa[sunting | sunting sumber]

Mangsa Tokumori Saizu. Mati diracun. Kesan racun yang kuat dijumpai pada ibu jari tangan kiri dan jari telunjuk Saizu, dan cair kesan daripada sianida yang ditemui pada penyepit dan meja. Serbuk cyanide dijumpai di dalam poket kot Saizu. Tiada sianida telah dijumpai pada ramen mangsa, pinggan mangkuk, atau penyepit tambahan.

Suspek[sunting | sunting sumber]

Suspek pertama. Katsumasa Ogura. Pemilik kedai Ramen Ogura.

Suspek kedua.Sayo Ohashi. Pelayan sambilan kedai Ramen Ogura.

Suspek ketiga. Atsushi Taninaka. Pemilik kedai gunting rambut Taninaka bersebelahan kedai Ramen Ogura

Lagu tema[sunting | sunting sumber]

Lagu Tema pembukaan untuk episod ini ialah "Miss Mystery" oleh BREAKERZ dan lagu tema penutupan "Kanashii Hodo Kyou no Yuuhi Kirei da ne" oleh grram.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]