Ranti

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ranti
Solanum nigrum.jpeg
Pengelasan saintifik
Alam:
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
S. nigrum
Nama binomial
Solanum nigrum
Subspecies

S. nigrum subsp. nigrum
S. nigrum subsp. schultesii

Ranti, terung meranti atau tepung perat (nama saintifik: Solanum nigrum) adalah tumbuhan spesies keluarga Solanaceae.[1]

Ranti serapan bahasa Jawa: ꦫꦤ꧀ꦠꦶ, translit. ranti turunan kata akar Proto-Austronesia *SameCi.[2]

Botani[sunting | sunting sumber]

Pokok ranti berkayu atau renek hidup semusim atau tahunan, tergantung tempat hidupnya. Tumbuhan ini menyukai kawasan ladang atau kebun yang terang. Tingginya mencapai 120 cm. Batangnya cenderung tidak berkayu, ditutupi rambut halus. Daunnya dapat mencapai panjang 7 cm dan lebar 5 cm, bercangap di tepinya, dan permukaannya dapat ditutupi rambut. Bunga tersusun dalam rangkaian menjambak berwarna putih kehijauan, dengan kepala sari kuning tegak, menutupi putiknya. Buahnya biasanya kecil, kurang dari satu cm diameternya, sewaktu muda berwarna hijau dan berangsur ungu pekat ketika masak.[3]

Buah mengkal dan matang dapat mengandung racun, bergantung kepada galurnya. Buah ranti yang dapat dimakan berasal dari kultivar yang hanya mengandung racun dalam kadar yang rendah. Untuk itu, disarankan untuk tidak mengonsumsi buah ranti di sembarang tempat.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Hean Chooi Ong (2008). Sayuran: khasiat makanan & ubatan. Kuala Lumpur: Utusan Publications. m/s. 92–93. ISBN 967-61-1390-5.
  2. ^ Blust, Robert; Trussel, Stephen (2010). "*SameCi: a plant: Solanum nigrum". Austronesian Comparative Dictionary. Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology. Dicapai pada 15 Oktober 2022.
  3. ^ Solanum nigrum plant profile, New South Wales Flora Online