Redfern, New South Wales

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Redfern
SydneyNew South Wales
Taman Redfern
Map
Penduduk13,213 (2016)[1]
 • Kepadatan11,000/km2 (28,500/sq mi)
Poskod2016
Kawasan1.2 km2 (0.5 sq mi)
Lokasi3 km (2 mi) S Sydney CBD
Kawasan kerajaan tempatanCity of Sydney
Kawasan pilihan raya negeriNewtown
Kawasan pilihan raya persekutuanSydney
Subbandar di sekitar Redfern:
Chippendale Central Surry Hills
Darlington Redfern Taman Moore
Eveleigh Alexandria Waterloo

Redfern adalah pinggiran bandar dalam Sydney yang terletak 3 kilometer di selatan daerah perniagaan Sydney dan merupakan sebahagian daripada kawasan kerajaan tempatan dari City of Sydney. Strawberry Hills adalah tempat di sempadan dengan Surry Hills. Kawasan ini mengalami proses gentrification pada tahun-tahun kebelakangan ini[bila?].[2]

Redfern adalah tertakluk kepada rancangan pembangunan semula oleh kerajaan negeri, untuk meningkatkan populasi dan mengurangkan kepekatan kemiskinan di pinggir bandar dan jiran Waterloo (lihat Redfern-Eveleigh-Darlington).[perlu rujukan]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pinggir bandar itu dinamakan sempena ahli bedah William Redfern, yang telah diberikan tanah di kawasan ini pada tahun 1817 oleh Lachlan Macquarie. Dia membina rumah negara di atas harta miliknya yang dikelilingi oleh bunga dan taman dapur. Jiran-jirannya adalah Kapten Cleveland, seorang pegawai resimen ke-73, yang membina Cleveland House dan John Baptist, yang menjalankan perniagaan pembibitan dan benih. Terminal kereta api asal Sydney dibina di Paddocks Cleveland dan diperluaskan dari Cleveland Street ke Devonshire Street dan barat ke Chippendale. Nama stesen itu dipilih untuk menghormati William Redfern. Pada masa itu, stesen Redfern sekarang dikenali sebagai Eveleigh.[3] Apabila stesen Pusat dibina terus ke utara di tapak pemakaman Devonshire Street, stesen Eveleigh menjadi Redfern dan Eveleigh dikekalkan untuk nama bengkel keretapi, di selatan stesen. Sisa-sisa Cleveland Paddocks menjadi Prince Alfred Park.

Pada bulan Ogos 1859, Redfern digabungkan sebagai wilayah. Perbandaran Redfern bergabung dengan City of Sydney dari 1 Januari 1949.

Redfern Post Office, awal tahun 1890an
Pemandangan sejarah Stesen Kereta Api Redfern

Redfern telah dicirikan oleh populasi migran yang tinggal di kawasan tersebut. Pada akhir abad ke-19 kebanyakan ahli perniagaan di kawasan itu berasal dari Lebanon seperti George Dan 1890, Stanton dan Aziz Melick pada tahun 1888 dan Shafiqah Shasha dan Anthony dan Simon Coorey pada tahun 1890-an. Ketika gelombang pendatang tiba di Australia, banyak yang membuat Redfern rumah pertama mereka.

Pada 17 Januari 1908 di Balai Raya Redfern, [[South Sydney Rabbitohs | Kelab Sydney Selatan] dibentuk untuk bersaing dalam musim musim pertama dari New South Wales Rugby Football League Premiership.

Redfern Mail Exchange yang terkenal dibina pada tahun 1965, selepas 300 orang diusir dari rumah mereka di tapak seluas 2.15 hektar. Ia menjadi tempat perselisihan banyak pertelingkahan industri apabila jentera penyortiran mel automatik yang sepatutnya disusun dengan cekap, sebenarnya memusnahkan banyak huruf. Ia dikenali sebagai Redfern Mangler.[4]

Rusuhan Redfern 2004 bermula pada 14 Februari 2004, di penghujung Eveleigh Street di luar stesen Redfern, yang dipicu oleh kematian Thomas 'TJ' Hickey. Anak remaja itu, yang menunggang basikalnya, didakwa dikejar oleh kenderaan polis, yang menyebabkan berlanggar dengan pagarnya. Ahli keluarganya kemudiannya dilaporkan telah mula bersedih hati untuk TJ di sekitar Eveleigh Street dengan orang ramai berkumpul dengan keluarga. Fliers diedarkan menyalahkan polis untuk kematian TJ. Polis menutup pintu masuk Eveleigh Street ke stesen keretapi, tetapi para belia di kalangan orang ramai menjadi ganas, membuang bata dan botol; ini meningkat menjadi rusuhan. Inkues selepas itu mendapati bahawa walaupun polis mengikuti Hickey, mereka tidak menyebabkan kemalangan itu, satu keputusan yang menyebabkan kontroversi dalam masyarakat Orang Asli Redfern. Rusuhan mencetuskan perdebatan baru ke dalam kebajikan Orang Asli Australia dan respon polisi kepada mereka yang tinggal di kawasan Redfern.

Kawasan komersial[sunting | sunting sumber]

Stesen kereta api Redfern

Jalur membeli-belah utama terletak di Redfern Street, timur stesen keretapi Redfern. Terdapat juga perkembangan komersial berdekatan, sepanjang Jalan Regent dan jalan-jalan sekitarnya. Langit Redfern dikuasai oleh dua menara pejabat dan dua blok perumahan yang terletak di antara Regent Street dan Gibbons Street, di samping stesen keretapi Redfern.

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Stesen kereta api Redfern, terletak di pinggir barat pinggir bandar adalah stesen utama di rangkaian Sydney Trains. Redfern adalah stesen pertama di selatan dari terminal Central Sydney di pinggir bandar. Stesen Redfern adalah stesen paling dekat dengan kampus utama Universiti Sydney di Camperdown dan Darlington. Aliran penumpang hampir berterusan, kebanyakannya pelajar, mengalir dari stesen Redfern di sebelah selatan Lawson Street ke arah universiti pada waktu pagi, dan kembali ke arah stesen itu pada irama sebahagian besarnya pada waktu petang.

Gereja dan sekolah[sunting | sunting sumber]

Gereja Katolik St Vincent de Paul berada di Redfern Street. Gereja Anglican St Saviour (yang juga dikenali sebagai gereja one1seven) adalah di Young Street. Gereja Orthodox St George Antioch terletak di sudut Walker Street dan Cooper Street. Gereja Ortodoks Yunani di Cleveland Street dipanggil Katedral Annunciation of Our Lady, dahulu Gereja St Paul England dibina pada tahun 1848 dan direka oleh Edmund Blacket. Theological Orthodox Greek theological College terletak di sebelahnya. Kampus bandar Hillsong Church berada di 188 Young Street. Terdapat juga katedral lain, Katedral St Maroun untuk masyarakat Lubnan.

Penduduk[sunting | sunting sumber]

Penduduk pinggiran bandar merangkumi spektrum ciri-ciri sosioekonomi yang luas. Ini mungkin sebahagiannya disebabkan oleh geografi pinggir bandar, yang terletak panjang, sempit, dan terpusat. Redfern telah menjadi semakin gentrified, dengan banyak perkembangan kepadatan sederhana dan tinggi yang menggantikan ketumpatan rendah dan perkembangan perindustrian.

Demografi[sunting | sunting sumber]

Menurut bancian 2016, Redfern mempunyai penduduk 13,213 orang, dengan penduduk Aborigin dan Torres Strait yang membentuk 2.1% penduduk. 52.2% penduduk dilahirkan di luar negara. Negara-negara yang paling biasa lahir adalah England 5.1%, China 4.7%, New Zealand 3.3%, Amerika Syarikat 1.6% dan Ireland 1.1%. 61.7% daripada penduduk hanya berbahasa Inggeris di rumah, dengan bahasa-bahasa lain yang paling penting ialah Mandarin (4.1%), Kantonis (2.5%), Sepanyol (2.3%), Rusia (2.0%) dan Yunani (2.1%). 45.5% daripada penduduk menandakan tiada agama, lebih tinggi daripada purata kebangsaan. Daripada yang selebihnya, 16.0% adalah Katolik, 6.1% Anglikan dan 3.6% Buddha.[1]

Komuniti[sunting | sunting sumber]

Rumah teres di Lawson Street

'The Block' adalah kawasan di sekitar Redfern yang dibatasi oleh Eveleigh, Caroline, Louis dan Vine Streets. Syarikat Perumahan Orang Asli (AHC) telah ditubuhkan sebagai penyedia perumahan komuniti Orang Asli bandar pertama, menggunakan wang geran untuk membeli rumah di Blok. Akibatnya, kawasan ini penting untuk masyarakat Orang Asli.

Eveleigh Street, yang merupakan sebahagian daripada 'Blok', terkenal dengan masyarakatnya. Pada tahun 2004 sebahagian besar perumahan di sini telah dirobohkan dengan rancangan untuk pembangunan semula, tetapi masih kawasan di mana ramai orang berkumpul. Rancangan AHC untuk pembangunan semula dikenalpasti sebagai Projek Pemulwuuy. Pelan tersebut telah diluluskan pada tahun 2009.

Kelab kanak-kanak polis (PCYC) mempunyai karya seni yang dicat di dinding luar bangunan yang telah siap pada awal tahun 1990-an. Dinding depan memiliki mural gambar yang diambil di Sekolah Tinggi Cleveland Street sehari ketika mantan pemain Sydney Kings dari Dwayne "D Kereta" McClain mengunjungi sekolah itu. Gambar itu mempunyai bintang sukan tempatan seperti Richard Bell, Bruce Swanson, Rossie Symmans, Nicholas Murray, Nathan Denzil, Jamie Sharpe, Lisa Mundine dan Margaret Sutherland. Mural itu dicat oleh mungkin artis paling terkenal dari 90-an di daerah Redfern, Sir Joseph Phillips.

Redfern mempunyai banyak contoh yang baik dari [[rumah teres | perumahan teres] Victoria] yang serupa dengan pinggir bandar yang lain, seperti Surry Hills dan Paddington. Selain itu, seperti beberapa kawasan pinggir bandar yang lain, beberapa bahagian Redfern telah diresmikan, sementara kawasan-kawasan lain masih memperlihatkan imej "jalan-jalan biasa", dengan beberapa perumahan awam.

Sukan dan rekreasi[sunting | sunting sumber]

Sejumlah pasukan sukan yang terkenal mewakili kawasan setempat. Salah satunya adalah kelab NRL yang terkenal yang dinamakan South Sydney Rabbitohs dan salah satu pasukan liga ragbi yang paling tua di Australia yang Redfern All Blacks yang bermain di Redfern Oval. The Redfern Raiders Soccer Club adalah Kelab Soccer Junior tempatan. Redfern Gym dibuka pada tahun 1985 dan banyak juara dunia tinju telah dilatih di sana.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Kawasan komersial[sunting | sunting sumber]

Houses and apartments[sunting | sunting sumber]

Churches[sunting | sunting sumber]

Dalam budaya masyhur[sunting | sunting sumber]

Siri drama Australia 2011 Underbelly: Razor dan siri drama Australia 2012 Redfern Now difilemkan di lokasi di Redfern.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Anne-Marie Whitaker. Pictorial History of South Sydney. Published by Kingsclear Books, Australia. 2002. (ISBN 0 908272 69 3)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Australian Bureau of Statistics (27 June 2017). "Redfern (State Suburb)". 2016 Census QuickStats. Dicapai pada 2 July 2017. Sunting ini di Wikidata
  2. ^ Moore, Matthew. "Transforming the great southern land". Dicapai pada 19 January 2014.
  3. ^ The Department of Railways Research and Information Section (1966) Railway Quiz (Department of Railways) p11
  4. ^ The Book of Sydney Suburbs, Compiled by Frances Pollon, Angus & Robertson Publishers, 1990, Published in Australia ISBN 0-207-14495-8

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 33°53′36″S 151°12′17″E / 33.89334°S 151.20461°E / -33.89334; 151.20461

Templat:South Sydney Rabbitohs