Rehlah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Salinan bersejarah bahagian terpilih al-Rihlah oleh Ibn Battuta, 1836M, Kaherah

Rehlah (Arab: رحلة, rumi: riḥla, lit.'perjalanan') merujuk kepada perjalanan dan kisah bertulis perjalanan itu, atau travelog. Berhubung kait dengan tanggapan Islam zaman pertengahan "perjalanan dalam mencari ilmu" (الرحلة في طلب العلم), riḥla sebagai genre kesusasteraan Arab zaman pertengahan dan moden awal biasanya menghuraikan perjalanan yang diambil dengan niat mengerjakan haji, tetapi boleh memasukkan jadual perjalanan yang jauh melebihi laluan asal.[1] Rehlah yang klasik dalam kesusasteraan perjalanan Arab zaman pertengahan, seperti yang ditulis oleh Ibn Battuta (biasa dikenali sebagai al-Rihlah) dan Ibn Jubair, termasuk huraian "peribadi, tempat, kerajaan, adat, dan keganjilan" yang dialami oleh pengembara, dan biasanya di dalam sempadan dunia Islam.[2] Walau bagaimanapun, istilah rehlah boleh diguna pakai dalam kisah perjalanan Arab menghuraikan perjalanan yang diambil atas sebab-sebab selain daripada haji atau umrah; contohnya rehlah abad ke-19 Muhammad as-Saffar[3] dan Rifa'a al-Tahtawi[4] kedua-duanya mengikuti resam genre rehlah dengan merakam tidak sahaja perjalanan ke Perancis dari Maghribi dan Mesir, masing-masing, tetapi juga pengalaman dan pemerhatian mereka.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Netton, I.R., “Riḥla”, in: Encyclopaedia of Islam, Second Edition, Edited by: P. Bearman, Th. Bianquis, C.E. Bosworth, E. van Donzel, W.P. Heinrichs. Consulted online on 12 July 2018 <http://dx.doi.org/10.1163/1573-3912_islam_SIM_6298>
  2. ^ Dunn, Ross E. (2005). The Adventures of Ibn Battuta: A Muslim Traveler of the 14th Century. Berkeley and Los Angeles: University of California Press. m/s. 4.
  3. ^ as-Saffar, Muhammad (1992). Miller, Susan Gilson (penyunting). Disorienting Encounters: Travels of a Moroccan Scholar in France in 1845-1846. The Voyage of Muhammad As-Saffar. Berkeley: University of California Press.
  4. ^ al-Tahtawi, Rifa'a Rafi' (2012). An Imam in Paris: Account of a Stay in France by an Egyptian Cleric (1826-1831). Diterjemahkan oleh Newman, Daniel L. Saqi Books.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]