Reka bentuk komunikasi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Reka bentuk komunikasi ialah disiplin campuran antara reka bentuk dan pembangunan maklumat yang mengambil berat tentang cara media berkomunikasi dengan orang ramai. Pendekatan reka bentuk komunikasi bukan sahaja mementingkan pembangunan mesej sebagai tambahan kepada estetika dalam media, tetapi juga dengan mewujudkan saluran media baharu untuk memastikan mesej itu sampai kepada khalayak sasaran. Sesetengah pereka menggunakan reka bentuk grafik dan reka bentuk komunikasi secara bergantian kerana kemahiran bertindih.

Reka bentuk komunikasi juga boleh merujuk kepada pendekatan berasaskan sistem, di mana keseluruhan media dan mesej dalam budaya atau organisasi direka bentuk sebagai satu proses bersepadu dan bukannya satu siri usaha diskret. Ini dilakukan melalui saluran komunikasi yang bertujuan untuk memaklumkan dan menarik perhatian orang yang difokuskan kemahiran seseorang. Kemahiran reka bentuk mesti disesuaikan agar sesuai dengan budaya orang yang berbeza, sambil mengekalkan reka bentuk visual yang menyeronokkan. Ini semua merupakan maklumat penting untuk ditambahkan pada kit komunikasi media untuk mendapatkan hasil yang terbaik.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Archived copy" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2015-04-13. Dicapai pada 2014-10-30.CS1 maint: archived copy as title (link)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]