Rembangan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Rembangan matahari)

Dalam astronomi, rembangan (juga istiwa, kemuncak atau kulminasi) planet, bintang, atau buruj ialah transit di atas meridian pemerhati.[1][2]

Semasa hari sidereal, objek astronomi melintasi meridian dua kali: sekali di rembangan atas, apabila ia (kira-kira) pada titik tertinggi seperti yang dilihat dari bumi, dan ketika rembangan bawah, pada (kira-kira) titik terendah. Selalunya, rembangan digunakan untuk rembangan atas.[3]

Kes-kes[sunting | sunting sumber]

Tiga buah kes ini bergantung kepada latitud pemerhati dan sudut istiwa jasad samawi:

  • Objek berada di atas ufuk walaupun pada rembangan bawah; iaitu jika |sudut istiwa + latitud| > 90° (iaitu jika nilai mutlak sudut istiwa adalah lebih daripada kolatitud, di hemisfera yang sama)
  • Objek berada di bawah ufuk walaupun pada rembangan atas; iaitu jika |sudut istiwa − latitud| > 90° (iaitu jika nilai mutlak sudut istiwa adalah kurang daripada kolatitud, di hemisfera yang bertentangan)
  • Rembangan atas adalah di atas dan rembangan bawah adalah di bawah ufuk, jadi jasad diperhatikan terbit dan terbenam setiap hari; dalam kes lain (iaitu jika dalam nilai mutlak sudut istiwa kolatitud daripada kolatitud)

Kes ketiga diguna pakai untuk objek di bahagian langit penuh bersamaan dengan kosinus latitud (di khatulistiwa ia terpakai untuk semua jasad, kerana langit berputar di garis mendatar utara-selatan, di kutub tiada berlaku, kerana langit berputar mengelilingi garis menegak). Kes pertama dan kedua digunakan untuk separuh langit lainnya.

Tempoh[sunting | sunting sumber]

Masa dari satu rembangan atas ke rembangan seterusnya ialah kira-kira 24 jam, dan antara rembangan atas ke rembangan bawah adalah kira-kira 12 jam. Pergerakan Bumi pada orbitnya dan gerakan wajar jasad samawi mempengaruhi masa antara rembangan atas berturut-turut. Kerana gerakan matahari yang wajar dan tidak wajar, satu hari suria (masa antara dua rembangan atas matahari) adalah lebih lama daripada satu hari sidereal (masa antara dua rembangan mana-mana bintang tetap)[perlu rujukan]. Perbezaan min ialah 1/365.24219 kerana Bumi memerlukan 365.24219 hari untuk orbitnya mengelilingi Matahari. (lihat juga hari sidereal)

Matahari[sunting | sunting sumber]

Secara amnya, matahari kelihatan pada rembangan atasnya (pada tengah hari) dan tidak dapat dilihat pada rembangan bawahnya (pada tengah malam). Tetapi berhampiran dengan Kutub Utara atau Kutub Selatan semasa musim sejuk di hemisfera itu, matahari berada di bawah ufuk ketika kedua-dua rembangan.

Anggapkan bahawa pada hari musim panas tertentu sudut istiwa Matahari adalah +20°. Sudut pelengkap 70° (dari matahari ke kutub) ditambah atau dikurangkan dari latitud pemerhati untuk mencari rembangan atas atau bawah:

  • Pada garis lintang 52°U, rembangan atas berada di 58°, di selatan, dan rembangan bawah adalah di −18°, di bawah ufuk, di utara. Ini dikira sebagai 52°+70°=122° (sudut tambahan menjadi 58°) untuk atas, dan 52°-70°=−18° untuk bawah.
  • Pada garis lintang 80°U rembangan atas berada di 30°, di selatan, dan rembangan bawah adalah di 10°, juga di atas ufuk (matahari tengah malam), di utara.

Polaris[sunting | sunting sumber]

Di kebanyakan kawasan di hemisfera utara, Polaris, "Bintang Utara," dan seluruh bintang-bintang buruj Ursa Minor boleh dilihat berputar di sekeliling kutub jumantara dan boleh dilihat pada kedua-dua rembangan, selagi langit cukup gelap. Bintang-bintang sedemikian, yang tidak pernah terbenam di lokasi pemerhati, digambarkan sebagai lilit kutub.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ p. 8, The Cambridge Guide to the Constellations, Michael E. Bakich, Cambridge University Press, 1995, ISBN 0521449219.
  2. ^ entry for "culmination", p. 110, The Facts on File Dictionary of Astronomy, John Daintith, William Gould, Infobase Publishing, 2009, ISBN 1438109326.
  3. ^ Entry for "meridian", p. 993, The National Enyclopaedia, library edition, vol. 9, London: William Mackenzie, 69 Ludgate Hill, E.C.; Edinburgh and Glasgow. [1879?-81?]