Rengkahan benua

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Rengkahan benua atau rekahan benua adalah kawasan selarian yang terbentuk hasil plat-plat tektonik litosfera bumi saling menarik berpisah atau menolak bertembung.[1][2]

Tarik tolak antara benua-benua ini boleh membentuk muka bumi yang baharu termasuk banjaran gunung dan gunung berapi (hasil terbukanya laluan magma dari mantel) malah menyebabkan kejadian penggegaran dirasai atas permukaan bumi[3][4] Rengkahan yang menimbul atas permukaan laut membentuk lembah yang barangkali akan diisi air membentuk suatu tasik. Sebaliknya, lekukan atau benaman tanah yang meruntuh akibat pergerakan plat yang disesarkan[5] juga boleh berlaku secara lawannya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Rift valley: definition and geologic significance, Giacomo Corti, The Ethiopian Rift Valley
  2. ^ Decompressional Melting During Extension of Continental Lithosphere, Jolante van Wijk, MantlePlumes.org
  3. ^ van Wijk, Jolante (29 Mac 2005). "Decompressional Melting During Extension of Continental Lithosphere". MantlePlumes.org. Dicapai pada 28 September 2021.
  4. ^ Tarney, J. (1998). "Lecture 4". Plate Tectonics: Geological Aspects. University of Leicester.
  5. ^ Leeder, M.R.; Gawthorpe, R.L. (1987). "Sedimentary models for extensional tilt-block/half-graben basins" (PDF). Dalam Coward, M.P.; Dewey, J.F.; Hancock, P.L. (penyunting). Continental Extensional Tectonics. Geological Society, Special Publications. 28. m/s. 139–152. ISBN 9780632016051.