Resia Boroboedoer

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Resia Boroboedoer
DibintangiOlive Young
Syarikat
penerbitan
Nancing Film Corp
Tarikh tayangan
  • 1929 (1929) (Hindia Timur Belanda)
NegaraHindia Timur Belanda
BahasaSenyap

Resia Boroboedoer (Rahsia Borobudur) adalah sebuah filem pengembaraan 1929 dihasilkan oleh Nancing Film Corp. Dibintangi pelakon Cina Olive Young, ia berkisarkan seorang wanita muda pada usaha beliau untuk mencari abu Gautama Buddha di dalam kuil Borobudur. Perbelanjaan filem, yang kritikal menyerlahkan, membawa kepada kejatuhan studio.

Plot[sunting | sunting sumber]

Young Pei Fen pergi dari tanah besar China ke Jawa. Dalam buku ayahnya Youn Lun Fah, dia telah membaca bahawa balang dengan abu Gautama Buddha yang ghaib di dalam kuil Borobudur. penjaga kuil, Gandha Soewasti, tidak berjaya melarang beliau dari melihat. Apabila muda keluar mencari, jus sirih menitis ke dia. Berfikir bahawa Gandha di belakang ini, dia mendapati penjaga dan berdegup beliau dengan kerusi. rakan Gandha ini Koesoema cuba untuk mempunyai dendam kepada muda dengan ilmu hitam, tetapi Gandha menggunakan sihir itu sendiri untuk menghentikan dia.

Dalam kuil, Young mendapati pintu utama ke bawah. Walau bagaimanapun, dia runtuh selepas kebocoran gas beracun keluar dari bilik. Gandha menyelamatkan beliau dan mendedahkan bahawa dia masih terhutang nyawa kepada bapa muda, Lun Fah, yang telah menyelamatkan beliau dari penjahat yang tiga puluh tahun sebelum ini. Gandha juga memberi Lun Fah buku ini. Young memutuskan untuk meninggalkan carian beliau untuk abu, dan sebaliknya membawa kehidupan zuhud sebagai pengawal ke kuil dengan Gandha.

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Borobudur, tetapan filem, pada 1873

Resia Borobudur telah dihasilkan oleh Nancing Film Corp yang baru ditubuhkan pada tahun 1928. Ia adalah filem kedua yang dihasilkan oleh konglomerat Cina di Hindia, selepas Lily van Java (1928), dan yang pertama untuk secara langsung disasarkan kepada etnik Cina.[1] Filem ini adalah senyap dan difilemkan dalam hitam putih.[2]

Olive Young, seorang wanita bercampur-bangsa dari Shanghai, telah disunting dalam peranan utama [1] dan dibayar sejumlah wang yang besar 2,000 guilder Belanda bulanan untuk kerja-kerja beliau dengan studio.[3] Beliau terkenal dan dilaporkan untuk hawa nafsu, dan tidak suka untuk mencium lelaki di khalayak ramai, sesuatu yang dianggap pada masa itu.[1] Ini dapat dilihat dalam filem itu, yang menunjukkan muda dalam pakaian bikini seperti; ini adalah kulit yang paling belum ditunjukkan dalam filem dari Hindia Timur Belanda.[4]

Keluaran dan sambutan[sunting | sunting sumber]

Resia Borobudur telah dikeluarkan pada Batavia (zaman moden Jakarta) pada bulan Julai 1929. Ia adalah kritikal, dan umumnya mengecam sebagai tidak logik dan mempunyai kualiti imej lemah penonton juga menyifatkannya sebagai "anak haram" filem kerana Young. Pengkritik filem Kwee Tek Hoay mempersoalkan bagaimana seorang gadis dari Sumatera boleh mendapati buku bahasa Cina, atau bagaimana Young boleh berkomunikasi dengan orang Jawa - yang tidak dapat bertutur dalam bahasa Mandarin.[3]

Nancing Film Corp muflis selepas keluaran filem itu, daripada membayar kedua-dua kos sara hidup Young dan membina studio besar di Batavia.[3] Young seterusnya mempunyai kerjaya yang kecil di Hollywood.[5]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Nota kaki
  1. ^ a b c Biran 2009, m/s. 88–89.
  2. ^ Filmindonesia.or.id, Resia Borobudur.
  3. ^ a b c Biran 2009, m/s. 90.
  4. ^ Imanjaya 2006, m/s. 107.
  5. ^ Biran 2009, m/s. 91.
Bibliografi
  • Biran, Misbach Yusa (2009). Sejarah Film 1900–1950: Bikin Film di Jawa. Komunitas Bamboo working with the Jakarta Art Council. ISBN 978-979-3731-58-2.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Imanjaya, Ekky (2006). A to Z about Indonesian Film. Bandung: Mizan. ISBN 978-979-752-367-1.CS1 maint: ref=harv (link)
  • "Resia Borobudur". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-10. Dicapai pada 10 July 2012.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]