Resident Evil Outbreak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Resident Evil Outbreak
PembangunCapcom Production Studio 1
PenerbitCapcom
PengarahEiichiro Sasaki
Pengeluar
Artis
Komposer
SiriResident Evil
PlatformPlayStation 2
Pelepasan
  • JP: 11 Disember 2003
  • NA: 31 Mac 2004
  • PAL: 17 September 2004
GenreSeram ketahanan
ModPemain tunggal, muultipemain

Resident Evil Outbreak (dikenali di Jepun sebagai Baiohazādo Autobureiku; Katakana: バイオハザード アウトブレイク) adalah permainan video seram ketahanan dengan kemampuan bermain dalam talian untuk PlayStation 2. Pada mulanya dikeluarkan pada 2003,[2] ia dibangunkan oleh Capcom Production Studio 1 dan merupakan entri pertama dalam siri permainan video Resident Evil yang menampilkan permainan koperatif dan sokongan multipemain pemain dalam talian,[3][4] walaupun sokongan dalam talian tidak tersedia untuk versi permainan PAL.

Outbreak menggambarkan rangkaian jalan cerita episodik di Raccoon City yang dihuni oleh zombi. Pemain mengawal lapan watak dengan kebolehan unik. Ia berkisar dalam tempoh masa umum yang sama dengan Resident Evil 2 dan Resident Evil 3: Nemesis. Outbreak diikuti oleh pengembangan seterusnya yang bertajuk Resident Evil Outbreak: File #2. Permainan ini dipuji kerana grafik, faktor seronok, dan multipemain tetapi dikritik kerana kurangnya fungsi sembang suara.

Tatamain[sunting | sunting sumber]

Kawalan dan permainannya serupa dengan remake Resident Evil, yang eksklusif untuk Nintendo GameCube, dengan beberapa penyesuaian. Pemain memilih senario, tahap kesukaran, dan watak. Tahap kesukaran dikaitkan dengan musuh dan item yang dihadapi pemain ketika mereka melalui senario tersebut. Permainan ini mempunyai lima senario, masing-masing mempunyai senarai semak peristiwa ("event") yang terdiri daripada tindakan khas yang harus dilakukan pemain untuk mencapai 100% penyelesaian. Setelah melakukannya pemain akan membuka kunci "Infinity Mode", di mana semua senjata pemain tidak akan rosak atau kehabisan peluru.

Pemain dapat menyambung ke pelayan internet menggunakan sambungan jalur lebar dan penyesuai rangkaian. Pendaftaran dan log masuk akaun diperlukan. Setelah pemain tersambung dan log masuk, mereka akan memilih antara "Free Mode" dan "Scenario Mode". Free Mode berlaku di lobi dan membolehkan pemain membuat permainan, senario, dan tahap kesukaran mereka sendiri. Mod Skenario akan memilih senario dan pemain secara automatik. Ketika pemain mula-mula mula dalam talian, mereka akan memulakan senario "Wabak" dan kemajuan dari sana. Sekiranya pemain ingin berhenti bermain, mereka dapat menyimpan data mereka dan memulakan semula dari senario yang mereka cipta ketika itu. Sekiranya pemain berjaya menyelesaikan senario, mereka memperoleh bintang di sebelah nama mereka.

Capcom mematikan pelayan Amerika Utara untuk Outbreak pada 31 Disember 2007, dan pelayan Jepun pada 30 Jun 2011, mengakhiri keupayaan dalam talian secara rasmi.[5]

Plot[sunting | sunting sumber]

Permulaan Outbreak berkisar beberapa hari setelah penularan awal wabak T-virus di Raccoon City, beberapa saat sebelum krisis semakin memburuk dan berubah menjadi kekacauan besar. Permainan ini dimulakan dengan lapan watak di J's Bar, yang tidak menyedari apa yang berlaku sehingga zombi seorang diri mengembara ke bar dan menyerang salah seorang pekerja bernama Will. Selepas itu, watak-watak mesti mengharungi segala cabaran melalui bandar. Permainan ini berakhir pada saat-saat akhir dari kejadian yang sama, dengan pemain itu cuba melarikan diri dari Raccoon City sebelum pemerintah A.S. melancarkan serangan peluru berpandu untuk menghilangkan ancaman yang ditimbulkan oleh G-virus. Pemain mengendalikan salah satu daripada lapan watak, mengikut senarai: Kevin Ryman, Mark Wilkins, Jim Chapman, George Hamilton, David King, Alyssa Ashcroft, Yoko Suzuki, dan Cindy Lennox, bersama dengan banyak watak sokongan yang dapat dipilih di tempat mereka. Peristiwa permainan berlaku di pelbagai wilayah di Raccoon City dan berlangsung selama beberapa hari.

Keluaran[sunting | sunting sumber]

Pengeluaran di Eropah ditangguhkan dengan lama sebelum akhirnya dikeluarkan pada September 2004 — sembilan bulan setelah Jepun dan Amerika Syarikat mendapat keluaran mereka. Kembali pada Mac Capcom telah menyerah untuk menstabilkan sambungan rangkaian Outbreak kerana banyak masalah yang dihadapi dengan mewujudkan jaringan di wilayah secara serentak untuk puluhan bahasa, dan mendapatkan penyedia perkhidmatan; serta perbezaan PAL/NTSC.[6]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Penerimaan
Markah agregat
PengagregatMarkah
GameRankings70%[7]
Metacritic71/100[8]
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
1UP.comC+[9]
AllGame3/5 bintang[10]
Eurogamer5/10[11]
GamePro4.5/5 bintang[12]
Game RevolutionB-[13]
GamesRadar9[16]
GameSpot7.2/10[14]
GameSpy3/5 bintang[15]
GameZone8.3[17]

Outbreak menerima ulasan yang baik di Metacritic dan GameRankings dengan markah 71 berbanding 100 dan 70%.[8][7]

Outbreak mendapat gred "C+" dari 1UP.com dalam ulasan mereka. Kakitangan menyebutnya sebagai "entri khas lain di dalam canon RE", dan sebagai "permainan kompeten" dengan "kawalan [yang] sebenarnya berfungsi dan agak intuitif". Namun, mereka menyebut sejumlah masalah dengan permainan tersebut, terutama pilihan Capcom untuk tidak memasang sembang suara yang menyokong sistem ad-lib. Mereka mendapati lima senario permainan itu pendek, dan rakan AI menjadi "penuh dengan dialog yang berulang dan menjengkelkan".[9]

Nota[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Biohazard Outbreak Original Soundtrack (dalam bahasa Jepun). King Records Co., Ltd. 2004.
  2. ^ "Resident Evil Outbreak" (dalam bahasa Inggeris). GameFAQs. Dicapai pada 1 April 2011.
  3. ^ "Interview: Capcom chief lifts Resident Evil 0 lid". ComputerAndVideoGames.com (dalam bahasa Inggeris). Future Publishing Limited. 30 Ogos 2002. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Mei 2011. Dicapai pada 11 Mei 2011.
  4. ^ Reeves, Ben (30 Disember 2011). "Guinness World Records 2012 Gamer's Edition Preview". Game Informer (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 31 Disember 2011.
  5. ^ "Ten Years Later, Fans Bring Resident Evil Outbreak Back Online" (dalam bahasa Inggeris). Kotaku. Dicapai pada 18 November 2014.
  6. ^ Calvert, Justin (26 Mac 2004). "Resident Evil Outbreak offline in Europe". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 Januari 2013. Dicapai pada 15 Julai 2012.
  7. ^ a b >"Resident Evil Outbreak for PlayStation 2". GameRankings (dalam bahasa Inggeris). CBS Interactive. Dicapai pada 15 Julai 2012.
  8. ^ a b "Resident Evil Outbreak for PlayStation 2 Reviews". Metacritic (dalam bahasa Inggeris). CBS Interactive. Dicapai pada 16 Mac 2019.
  9. ^ a b "Review: Resident Evil Outbreak" (dalam bahasa Inggeris). 1UP. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Julai 2012. Dicapai pada 15 Julai 2012.
  10. ^ "Review: Resident Evil Outbreak" (dalam bahasa Inggeris). Allgame. Dicapai pada 10 Disember 2010.
  11. ^ "Review: Resident Evil Outbreak" (dalam bahasa Inggeris). Eurogamer. Dicapai pada 10 Disember 2010.
  12. ^ "Review: Resident Evil Outbreak" (dalam bahasa Inggeris). Gamepro. Dicapai pada 10 Disember 2010.
  13. ^ "Review: Resident Evil Outbreak" (dalam bahasa Inggeris). Game Revolution. Dicapai pada 10 Disember 2010.
  14. ^ "Review: Resident Evil Outbreak" (dalam bahasa Inggeris). Game Spot. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-29. Dicapai pada 10 Disember 2010.
  15. ^ "Review: Resident Evil Outbreak". GameSpy. Dicapai pada 2010-12-10.
  16. ^ "Review: Resident Evil Outbreak" (dalam bahasa Inggeris). GamesRadar. Dicapai pada 10 Disember 2010.
  17. ^ "Review: Resident Evil Outbreak" (dalam bahasa Inggeris). GameZone. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 Jun 2012. Dicapai pada 2010-12-10.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]