Retorik anti-LGBT

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Demonstrasi anti-LGBT di Seattle, Washington, Amerika Syarikat

Retorik anti-LGBT dan retorik anti-gay ialah tema, frasa, dan slogan yang telah digunakan untuk menentang homoseksual atau orientasi seksual bukan heteroseksual lain untuk merendahkan orang-orang lesbian, gay, biseksual, dan transgender (LGBT). Mereka terdiri dari merendahkan dan menghina hingga ungkapan permusuhan terhadap homoseksual yang didasarkan pada alasan agama, perubatan, atau moral. Ini ialah bentuk ucapan kebencian[1][2] yang tidak sah di negara-negara seperti Belanda,[3] Norway,[4] dan Sweden.[5]

Retorik umumnya mempunyai asas ideologi dalam heteroseksisme, dan dapat didorong oleh homofobia, bifobia, dan transfobia.

Slogan yang disenaraikan di sini bukan hanya istilah invektif tetapi mewakili hujah yang biasanya digunakan untuk menyampaikan penentangan terhadap hak LGBT atau penerimaan penuh orang LGBT.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Hate Speech and Hate Crimes against LGBT Persons" (PDF). European Union Agency for Fundamental Rights. 2009. Dicapai pada 20 June 2019.
  2. ^ "Hate crime & hate speech". ILGA-Europe. Dicapai pada 20 June 2019.
  3. ^ "Dutch penal code – article 137c". Dicapai pada 20 June 2019.
  4. ^ "Norwegian Penal code, Straffeloven, section 135 a." Dicapai pada 20 June 2019.
  5. ^ Morén, Kristoffer (24 July 2012). "Lag om hets mot folkgrupp innefattar homosexuella - DN.SE". Dagens Nyheter. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 July 2012. Dicapai pada 20 June 2019.