Revolusi Jingga

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Revolusi Jingga
Sebahagian daripada Revolusi Warna
Penunjuk perasaan berpakaian serba jingga berkumpul di Medan Kemerdekaan Kyiv pada 22 November 2004.
Tarikh22 November 2004 – 23 January 2005
(2 bulan dan 1 hari)
Lokasi
Ukraine, terutamanya di Kyiv
Punca
Matlamat
  • Pembatalan keputusan pusingan kedua pilihan raya presiden 2004[2]
  • Langkah-langkah anti‐oligarki dan anti-rasuah[3]
KaedahDemonstrasi, keingkaran awam, penentangan awam, tindakan mogok
Kesan
Tokoh dan pemimpin utama
Bilangan
Kyiv Pusat: ratusan ribu hingga satu juta mengikut beberapa anggaran[4]
Korban
Maut1 lelaki maut akibat serangan jantung[5]

Revolusi Jingga (Bahasa Ukraine: Помаранчева революція) ialah satu siri tunjuk perasaan dan peristiwa politik yang berlaku di Ukraine dari akhir November 2004 hingga Januari 2005, sejurus selepas pusingan akhir pilihan raya presiden Ukraine 2004. Pilihan raya itu yang didakwa dicemari oleh rasuah besar-besaran, ugutan pengundi dan penipuan pilihan raya. Kyiv, ibu negara Ukraine, adalah titik tumpuan kempen penentangan awam bagi gerakan itu, dengan beribu-ribu penunjuk perasaan berdemonstrasi setiap hari.[6] Di seluruh negara,[7] revolusi itu diserlahkan oleh beberapa siri tindakan keingkaran awam, duduk-duduk, dan mogok umum yang dianjurkan oleh gerakan pembangkang.

Tunjuk perasaan itu didorong oleh laporan daripada beberapa pemantau pilihan raya dalam dan luar negara serta persepsi umum yang meluas bahawa keputusan undian larian pada 21 November 2004 antara calon utama Viktor Yushchenko dan Viktor Yanukovych telah ditipu oleh pihak berkuasa yang memihak kepada yang terakhir.[8] Bantahan di seluruh negara berjaya apabila keputusan pusingan akhir asal telah dibatalkan, dan undian semula telah diarahkan oleh Mahkamah Agung Ukraine untuk 26 Disember 2004. Di bawah penelitian yang ketat oleh pemerhati domestik dan antarabangsa, pusingan kedua yang diadakan semula telah diisytiharkan sebagai "bebas dan adil". Keputusan akhir menunjukkan kemenangan jelas untuk Yushchenko, yang menerima kira-kira 52% undian, berbanding Yanukovych 45%. Yushchenko telah diisytiharkan sebagai pemenang rasmi dan dengan perasmiannya pada 23 Januari 2005 di Kyiv, Revolusi Jingga berakhir. Pada tahun-tahun berikutnya, Revolusi Jingga mempunyai konotasi negatif dalam kalangan pro-pemerintah di Belarus dan Rusia.[9][10][11][12]

Dalam pilihan raya presiden 2010, Yanukovych menjadi pengganti Yushchenko sebagai Presiden Ukraine selepas Suruhanjaya Pilihan Raya Pusat dan pemerhati antarabangsa mengisytiharkan bahawa pilihan raya presiden dijalankan secara adil.[13] Yanukovych telah digulingkan daripada kuasa empat tahun kemudian berikutan pertempuran Euromaidan pada Februari 2014 di Medan Kemerdekaan Kyiv. Tidak seperti Revolusi Jingga tanpa darah, protes ini mengakibatkan lebih 100 kematian, kebanyakannya berlaku antara 18 dan 20 Februari 2014.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Pembunuhan Gongadze dan Skandal Kaset[sunting | sunting sumber]

Georgiy Gongadze, seorang wartawan Ukraine dan pengasas Ukrayinska Pravda (akhbar Internet yang terkenal kerana membongkar kegiatan rasuah atau kelakuan tidak beretika ahli politik Ukraine) telah diculik dan dibunuh pada 2000. Walaupun tiada siapa yang menuduh Presiden Ukraine Leonid Kuchma membunuhnya secara peribadi, berterusan khabar angin mencadangkan bahawa Presiden telah mengarahkan pembunuhan itu.[14][15] Jeneral Oleksiy Pukach, bekas pegawai polis, dituduh melakukan pembunuhan di bawah arahan bekas menteri yang membunuh diri pada 2005. Pukach telah ditahan pada 2010[16] dan dijatuhi hukuman penjara seumur hidup pada 2013.[17][18] Pembunuhan ini mencetuskan gerakan menentang Kuchma pada tahun 2000 yang boleh dilihat sebagai asal usul Revolusi Jingga pada 2004.[15] Selepas dua penggal jawatan presiden (1994-1999) dan Skandal Kaset 2000 yang merosakkan imejnya secara tidak dapat diperbaiki, Kuchma memutuskan untuk tidak bertanding untuk penggal ketiga dalam pilihan raya 2004 dan sebaliknya menyokong Perdana Menteri Viktor Yanukovych dalam kempen pemilihan presiden menentang Viktor Yushchenko dari Blok Nasha Ukrayina-Narodna Samooborona.

Punca Revolusi Jingga[sunting | sunting sumber]

Negeri Ukraine semasa pilihan raya presiden 2004 dianggap sebagai "keadaan ideal" untuk cetusan orang ramai. Pada masa ini, orang Ukraine tidak sabar menunggu perubahan ekonomi dan politik. Keputusan pilihan raya dianggap sebagai satu penipuan.

Faktor yang membolehkan Revolusi Jingga[sunting | sunting sumber]

Rejim Ukraine yang berkuasa sebelum Revolusi Jingga mencipta laluan kepada masyarakat demokratik untuk muncul. Ia berdasarkan "rejim autoritarian yang kompetitif" yang dianggap sebagai "rejim hibrid", membolehkan demokrasi dan ekonomi pasaran dihidupkan. Penipuan pilihan raya menekankan keinginan rakyat Ukraine untuk jenis pemerintahan yang lebih pluralistik.

Skandal Kaset mencetuskan keinginan orang ramai untuk mewujudkan gerakan reformasi sosial. Ia bukan sahaja menjejaskan penghormatan rakyat terhadap Kuchma sebagai presiden, tetapi juga kepada kelas pemerintah elit secara amnya. Kerana tingkah laku skandal Kuchma, dia kehilangan ramai penyokongnya yang mempunyai jawatan tinggi kerajaan. Ramai pegawai kerajaan yang berada di pihaknya terus menyokong penuh kempen pilihan raya Yushchenko serta idea-ideanya secara umum.

Selepas kekurangan kepercayaan yang jelas terhadap kerajaan telah diterapkan dalam populasi Ukraine, peranan Yushchenko tidak pernah menjadi lebih penting kepada revolusi. Yushchenko adalah seorang calon berkarisma yang tidak menunjukkan tanda-tanda rasuah. Yuschenko berada pada tahap yang sama dengan konstituennya dan membentangkan ideanya dengan cara "bukan Soviet". Pengundi muda Ukraine sangat penting untuk keputusan pilihan raya Presiden 2004. Gelombang baru golongan muda ini mempunyai pandangan yang berbeza tentang tokoh utama di Ukraine. Mereka terdedah kepada banyak perkara negatif daripada Kuchmagate dan oleh itu mempunyai visi yang sangat menyeleweng tentang Kuchma dan keupayaannya untuk memimpin negara mereka.

Limpahan golongan muda yang menyertainya menunjukkan peningkatan semangat nasionalisme yang semakin berkembang di negara ini. Revolusi Jingga mempunyai kesan popular yang cukup sehingga menarik minat orang ramai dari semua peringkat umur.[19]

Keadaan politik sebelum Revolusi Jingga[sunting | sunting sumber]

Viktor Yushchenko, penentang Yanukovych
Viktor Yanukovych, lawan utama Yushchenko
Reben jingga, simbol Revolusi Jingga Ukraine.[20] Reben adalah simbol umum tunjuk perasaan tanpa kekerasan.

Perikatan politik[sunting | sunting sumber]

Pada akhir 2002, Viktor Yushchenko (Ukraine Kita), Oleksandr Moroz (Parti Sosialis Ukraine), Petro Symonenko (Parti Komunis Ukraine) dan Yulia Tymoshenko (Blok Yulia Tymoshenko) mengeluarkan kenyataan bersama mengenai "permulaan revolusi negara di Ukraine ". Komunis meninggalkan perikatan: Symonenko menentang idea calon tunggal daripada perikatan dalam pilihan raya presiden Ukraine 2004; tetapi tiga parti lain kekal bersekutu[21] sehingga Julai 2006.[22] (Pada musim luruh tahun 2001 kedua-dua Tymoshenko dan Yushchenko telah membicarakan idea untuk menubuhkan gabungan sedemikian.[23])

Pada 2 Julai 2004 Ukraine Kita dan Blok Yulia Tymoshenko telah menubuhkan Pasukan Rakyat, sebuah gabungan yang bertujuan untuk menghentikan "proses pemusnah yang telah, hasil daripada pihak berkuasa penyandang, menjadi ciri bagi Ukraine" - pada masa itu Presiden Leonid Kuchma dan Perdana Menteri Viktor Yanukovych adalah "pihak berkuasa penyandang" di Ukraine. Perjanjian itu termasuk janji Viktor Yushchenko untuk mencalonkan Tymoshenko sebagai Perdana Menteri jika Yushchenko memenangi pilihan raya presiden Oktober 2004.[23]

Pilihan raya presiden Ukraine 2004[sunting | sunting sumber]

Pilihan raya presiden 2004 di Ukraine akhirnya menampilkan dua calon utama:

  • penyandang Perdana Menteri Viktor Yanukovych, sebahagian besarnya disokong oleh Leonid Kuchma (Presiden Ukraine yang akan keluar yang telah pun berkhidmat dua penggal sejak 1994 dan dihalang daripada bertanding kerana melebihi had penggal dalam perlembagaan)
  • calon pembangkang Viktor Yushchenko, ketua puak Ukraine Kita di parlimen Ukraine dan bekas Perdana Menteri (menjawat 1999–2001)

Pilihan raya berlangsung dalam suasana yang sangat mencabar, dengan pasukan Yanukovych dan pentadbiran presiden yang akan keluar menggunakan kawalan mereka ke atas pemerintah dan peralatan milik negara untuk menakut-nakutkan Yushchenko dan penyokongnya. Pada September 2004 Yushchenko mengalami keracunan dioksin yang diselubungi dalam keadaan misteri. Semasa beliau terselamat dan kembali ke jejak kempen, keracunan itu telah menjejaskan kesihatannya dan mengubah penampilannya secara dramatik (mukanya kekal cacat akibat dari peristiwa itu hingga ke hari ini).

Dua calon utama saling kejar mengejar dalam undian pusingan pertama yang diadakan pada 31 Oktober 2004, memenangi 39.32% (Yanukovych) dan 39.87% (Yushchenko) daripada undian yang diberikan. Calon yang mendapat tempat ketiga dan keempat mengumpul lebih sedikit: Oleksandr Moroz dari Parti Sosialis Ukraine dan Petro Symonenko dari Parti Komunis Ukraine masing-masing menerima 5.82% dan 4.97%. Memandangkan tiada calon telah memenangi lebih daripada 50% undi pemutus, undang-undang Ukraine mewajibkan undi larian antara dua calon utama. Selepas pengumuman pusingan akhir, Oleksandr Moroz memberikan sokongannya kepada Viktor Yushchenko. Natalia Vitrenko dari Parti Sosialis Progresif, yang memenangi 1.53% undi, menyokong Yanukovych, yang mengharapkan sokongan Petro Simonenko tetapi tidak menerimanya.[24]

Selepas pusingan pertama pilihan raya, banyak aduan timbul mengenai penyelewengan pengundian yang memihak kepada Yanukovych yang disokong kerajaan. Walau bagaimanapun, memandangkan jelas bahawa kedua-dua penama tidak cukup hampir untuk mengutip majoriti langsung pada pusingan pertama, mencabar keputusan awal tidak akan menjejaskan keputusan pusingan itu. Jadi aduan itu tidak diteruskan secara aktif dan kedua-dua calon menumpukan perhatian pada larian yang akan datang, yang dijadualkan pada 21 November.

Aktivis-aktivis Pora! telah ditangkap pada Oktober 2004, tetapi pembebasan ramai (dilaporkan atas arahan peribadi Presiden Kuchma) memberikan keyakinan yang semakin meningkat kepada pembangkang.[25]

Penyokong Yushchenko pada asalnya menggunakan warna jingga sebagai warna menandakan kempen pilihan rayanya. Kemudian, warna itu memberikan namanya kepada keseluruhan siri label politik, seperti Jingga (Pomaranchevi dalam bahasa Ukraine) untuk kem politik dan penyokongnya. Pada masa protes besar-besaran berkembang, dan terutamanya apabila ia membawa perubahan politik di negara ini, istilah Revolusi Jingga muncul untuk mewakili keseluruhan siri peristiwa.

Memandangkan kejayaan menggunakan warna sebagai simbol untuk menggerakkan penyokong, kem Yanukovych memilih warna biru untuk diri mereka sendiri.

Tunjuk perasaan[sunting | sunting sumber]

Tunjuk perasaan semasa Revolusi Jingga

Tunjuk perasaan bermula pada malam sebelum pusingan kedua pengundian, kerana kiraan rasmi berbeza dengan ketara daripada keputusan pengundian keluar yang memberikan Yushchenko mendahului 11%, manakala keputusan rasmi memberikan kemenangan pilihan raya kepada Yanukovych sebanyak 3%. Walaupun penyokong Yanukovych mendakwa bahawa hubungan Yushchenko dengan media Ukraine menjelaskan perbezaan ini, pasukan Yushchenko mengumumkan bukti banyak insiden penipuan pilihan raya yang memihak kepada Yanukovych yang disokong kerajaan, disaksikan oleh ramai pemerhati tempatan dan asing. Tuduhan ini diperkuatkan oleh dakwaan yang sama, walaupun pada skala yang lebih kecil, semasa pemilihan presiden pertama pada 31 Oktober.

Kempen Yushchenko secara terbuka menyeru bantahan pada awal hari pilihan raya, 21 November 2004, apabila dakwaan penipuan mula tersebar dalam bentuk risalah yang dicetak dan diedarkan oleh yayasan 'Inisiatif Demokrasi', mengumumkan bahawa Yushchenko telah menang, atas dasar daripada tinjauan keluarnya.[1] Bermula pada 22 November 2004,[26] tunjuk perasaan besar-besaran[nb 1] bermula di bandar-bandar di seluruh Ukraine:[26] yang terbesar, di Medan Kemerdekaan Kyiv, telah menarik kira-kira 500,000 peserta,[4] yang pada 23 November 2004, berarak secara aman di hadapan ibu pejabat Verkhovna Rada, parlimen Ukraine. Ramai yang memakai pakaian atau lilitan berwarna jingga atau membawa bendera oren, warna gabungan kempen Yushchenko. Salah seorang aktivis yang paling terkenal pada masa itu ialah Paraska Korolyuk, yang kemudiannya dianugerahkan dengan Darjah Puteri Olga. Mulai 22 November parti Pora! menjalankan pengurusan protes di Kyiv sehingga tamat demonstrasi.

Majlis tempatan di Kyiv, Lviv,,[28] dan beberapa bandar lain diluluskan, dengan sokongan popular luas kawasan mereka, penolakan yang sebahagian besarnya simbolik untuk menerima kesahihan keputusan pilihan raya rasmi, dan Yushchenko mengangkat sumpah presiden yang disifatkan simbolik.[29] "Sumpah" ini yang dibuat oleh Yushchenko di dalam dewan parlimen yang separuh kosong, tidak mempunyai kuorum kerana hanya faksi yang berhaluan Yushchenko yang hadir, tidak ada sebarang kesan undang-undang. Tetapi ia adalah isyarat simbolik penting yang bertujuan untuk menunjukkan keazaman kempen Yushchenko untuk tidak menerima keputusan pilihan raya yang terjejas. Sebagai tindak balas, penentang Yushchenko mengecamnya kerana mengangkat sumpah tidak sah, malah beberapa penyokong sederhananya meragui tindakan ini, manakala pihak yang lebih radikal dari kem Yushchenko menuntutnya untuk bertindak lebih tegas. Sesetengah pemerhati berhujah bahawa sumpah presiden simbolik ini mungkin berguna kepada kem Yushchenko sekiranya peristiwa mengambil laluan yang lebih konfrontasi.[perlu petikan] Dalam senario sedemikian, "sumpah presiden" yang dibuat oleh Yushchenko ini boleh digunakan untuk memberikan kesahihan kepada tuntutan itu. bahawa beliau, bukannya pesaingnya yang cuba mendapatkan jawatan presiden melalui penipuan yang didakwa, adalah panglima tertinggi sejati yang diberi kuasa untuk memberi arahan kepada agensi tentera dan keselamatan.

Pada masa yang sama, pegawai tempatan di Timur dan Selatan Ukraine, kubu kuat Viktor Yanukovych, memulakan beberapa siri tindakan yang merujuk kepada kemungkinan perpecahan Ukraine atau persekutuan luar perlembagaan negara itu, sekiranya kemenangan yang didakwa calon mereka tidak dikenali. Demonstrasi sokongan orang ramai terhadap Yanukovych telah diadakan di seluruh Timur Ukraine dan beberapa penyokongnya tiba di Kyiv. Di Kyiv penunjuk perasaan pro-Yanukovych jauh lebih ramai daripada penyokong Yushchenko, yang barisan mereka terus meningkat oleh pendatang baru dari banyak wilayah di Ukraine. Skala demonstrasi di Kyiv tidak pernah berlaku sebelum ini. Mengikut banyak anggaran, pada beberapa hari mereka menarik sehingga satu juta orang ke jalanan, dalam cuaca sejuk.[30]

Secara keseluruhan 18.4% rakyat Ukraine telah mendakwa telah mengambil bahagian dalam Revolusi Jingga (di seluruh Ukraine).[1]

Perkembangan politik[sunting | sunting sumber]

Walaupun Yushchenko mengadakan rundingan dengan Presiden Leonid Kuchma yang akan tamat jawatan dalam usaha untuk menyelesaikan keadaan secara aman, rundingan itu terputus pada 24 November 2004. Yanukovych secara rasmi disahkan sebagai pemenang oleh Suruhanjaya Pilihan Raya Pusat, yang sendiri didakwa terlibat dalam pemalsuan pilihan raya keputusan dengan menahan maklumat yang diterima daripada daerah tempatan dan menjalankan pelayan komputer haram selari untuk memanipulasi keputusan. Keesokan paginya selepas pensijilan berlangsung, Yushchenko bercakap dengan penyokong di Kyiv, menggesa mereka untuk memulakan beberapa siri protes besar-besaran, mogok umum dan duduk dengan niat untuk melumpuhkan kerajaan dan memaksanya untuk mengaku kalah.

Memandangkan ancaman kerajaan tidak sah mengambil alih kuasa, kem Yushchenko mengumumkan penubuhan Jawatankuasa Penyelamat Negara yang mengisytiharkan mogok politik di seluruh negara.

Pada 1 Disember 2004, Verkhovna Rada meluluskan resolusi yang mengutuk sekeras-kerasnya tindakan pro-pemisahan dan federalisasi, dan meluluskan undi tidak percaya dalam Kabinet Menteri Ukraine, keputusan Perdana Menteri Yanukovych enggan mengiktiraf. Mengikut Perlembagaan Ukraine, undi tidak percaya mewajibkan peletakan jawatan pemerintah, tetapi parlimen tidak mempunyai cara untuk menguatkuasakan peletakan jawatan tanpa kerjasama Perdana Menteri Yanukovych dan Presiden Kuchma yang akan tamat jawatan.

Pada 3 Disember 2004, Mahkamah Agung Ukraine akhirnya memecahkan kebuntuan politik. Mahkamah memutuskan bahawa disebabkan oleh skala penipuan pilihan raya adalah mustahil untuk menetapkan keputusan pilihan raya. Oleh itu, ia membatalkan keputusan rasmi yang akan memberikan Yanukovych jawatan presiden. Sebagai resolusi, mahkamah memerintahkan pembatalan larian itu diadakan pada 26 Disember 2004.[31] Keputusan ini dilihat sebagai satu kemenangan untuk kem Yushchenko manakala Yanukovych dan penyokongnya lebih menggemari tayangan semula keseluruhan pilihan raya dan bukannya sekadar larian, sebagai pilihan kedua terbaik jika Yanukovych tidak dianugerahkan jawatan presiden. Pada 8 Disember 2004 parlimen meminda undang-undang untuk menyediakan rangka kerja undang-undang bagi pusingan baharu pilihan raya. Parlimen juga meluluskan perubahan kepada Perlembagaan, melaksanakan reformasi politik yang disokong oleh Presiden Kuchma yang akan keluar sebagai sebahagian daripada kompromi politik antara pihak berkuasa yang bertindak dan pembangkang.

Pada November 2009 Yanukovych menyatakan bahawa walaupun kemenangannya dalam pilihan raya telah "dirampas", beliau menyerahkan kemenangan ini untuk mengelakkan pertumpahan darah. "Saya tidak mahu ibu kehilangan anak dan isteri suami mereka. Saya tidak mahu mayat dari Kyiv mengalir ke Dnipro. Saya tidak mahu mengambil alih kuasa melalui pertumpahan darah."[32]

Pengundian semula pada 26 Disember itu diadakan di bawah pengawasan ketat pemerhati tempatan dan antarabangsa. Keputusan awal, yang diumumkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya Pusat pada 18 Disember, memberikan Yushchenko dan Yanukovych 51.99% dan 44.20% daripada jumlah undi yang mewakili perubahan dalam undian sebanyak +5.39% kepada Yushchenko dan −5.27% daripada Yanukovych masing-masing jika dibandingkan dengan tinjauan November.[33] Pasukan Yanukovych cuba melancarkan cabaran undang-undang yang sengit terhadap keputusan pilihan raya menggunakan kedua-dua mahkamah Ukraine dan prosedur aduan Suruhanjaya Pilihan Raya. Walau bagaimanapun, semua aduan mereka telah ditolak sebagai tanpa merit oleh kedua-dua Mahkamah Agung Ukraine dan Suruhanjaya Pilihan Raya Pusat.[26] Pada 10 Januari 2005 Suruhanjaya Pilihan Raya secara rasmi mengisytiharkan Yushchenko sebagai pemenang pilihan raya presiden[26] dengan keputusan akhir jatuh dalam 0.01% daripada keputusan awal. Pengumuman Suruhanjaya Pilihan Raya[34] ini membuka jalan bagi pelantikan dan perasmian Yushchenko sebagai Presiden Ukraine. Majlis rasmi berlangsung di bangunan Verkhovna Rada pada 23 Januari 2005 dan diikuti dengan "pelantikan awam" Presiden yang baru mengangkat sumpah di Medan Kemerdekaan hadapan ratusan ribu penyokongnya.[35] Peristiwa ini membawa Revolusi Jingga Ukraine kepada pengakhiran yang aman.[36]

Peranan agensi perisikan dan keselamatan Ukraine[sunting | sunting sumber]

Menurut satu versi peristiwa yang diceritakan oleh The New York Times,[37] agensi keselamatan Ukraine memainkan peranan yang luar biasa dalam Revolusi Jingga, dengan agensi pengganti KGB di negara bekas Soviet memberikan sokongan yang layak kepada pembangkang politik. Menurut laporan kertas, pada 28 November 2004 lebih 10,000 askar MVS (Kementerian Dalam Negeri) telah digerakkan untuk menghentikan tunjuk perasaan di Medan Kemerdekaan tengah Kyiv atas arahan komander mereka, Lt. Jeneral Sergei Popkov.[38] SBU (Perkhidmatan Keselamatan Ukraine, pengganti KGB di Ukraine) memberi amaran kepada pemimpin pembangkang tentang tindakan keras itu. Oleksander Galaka, ketua GUR (perisikan tentera) membuat gesaan untuk "mencegah pertumpahan darah". Kol Jeneral Ihor Smeshko (ketua SBU) dan Mej. Jeneral Vitaly Romanchenko (ketua kontra-perisikan tentera) kedua-duanya mendakwa telah memberi amaran kepada Popkov untuk menarik balik tenteranya, yang dilakukannya, menghalang pertumpahan darah.

Sebagai tambahan kepada keinginan untuk mengelakkan pertumpahan darah, artikel New York Times mencadangkan bahawa siloviki, seperti yang sering dipanggil pegawai keselamatan di negara-negara bekas Kesatuan Soviet, telah didorong oleh keengganan peribadi untuk kemungkinan perlu berkhidmat kepada Presiden Yanukovych, yang pada masa mudanya disabitkan dengan rompakan dan serangan dan telah didakwa mempunyai kaitan dengan ahli perniagaan yang korup, terutamanya jika beliau akan naik ke jawatan presiden melalui penipuan. Perasaan peribadi Jeneral Smeshko terhadap Yanukovych mungkin juga memainkan peranan. Bukti tambahan mengenai populariti Yushchenko dan sekurang-kurangnya sokongan separa di kalangan pegawai SBU ditunjukkan oleh fakta bahawa beberapa bukti memalukan penipuan pilihan raya, termasuk rakaman penyadapan perbualan yang membebankan di kalangan kempen Yanukovych dan pegawai pemerintah yang membincangkan tentang cara menipu pilihan raya, telah disediakan untuk kem Yushchenko.[39] Perbualan ini mungkin telah dirakam dan diberikan kepada pembangkang oleh golongan yang bersimpati terhadap Yushchenko dalam Perkhidmatan Keselamatan Ukraine.

Menurut Abel Polese, Kuchma bimbang tentang reputasinya di Barat; kerana kekurangan sumber asli untuk membiayai rejimnya dia terpaksa menunjukkan komitmen terhadap demokrasi agar menjadi sasaran bantuan kewangan Barat.[40]

Legasi[sunting | sunting sumber]

Presiden Viktor Yushchenko menetapkan pada tahun 2005 bahawa 22 November (hari permulaan Revolusi Jingga) akan menjadi cuti umum "Hari Kebebasan".[41] Tarikh ini telah dipindahkan ke 22 Januari (dan digabungkan dengan Hari Penyatuan) oleh Presiden Viktor Yanukovych lewat Disember 2011.[42][43][44] Presiden Yanukovych menyatakan beliau memindahkan "Hari Kebebasan" kerana "banyak rayuan daripada orang ramai".[43][nb 2]

Penipuan undi secara terang-terangan berkurangan selepas pilihan raya presiden 2004.[46][47][48][49] Tiada pegawai yang terlibat dalam pilihan raya 2004 sebelum Revolusi Jingga disabitkan kesalahan kerana penipuan pilihan raya.[50][51][52]

Sebuah penyelidikan pada 2007 mendedahkan bahawa pendapat tentang sifat Revolusi Jingga hampir tidak berubah sejak 2004 dan bahawa sikap mengenainya di negara ini kekal dibahagikan mengikut garis geografi yang sama seperti semasa revolusi (Barat dan Ukraine Tengah). menjadi lebih positif tentang peristiwa dan Selatan dan Timur Ukraine lebih sinis (golongan senior juga)).[1]

Semasa kempen pilihan raya pada pilihan raya parlimen Ukraine 2012, kempen Parti Kawasan memberi tumpuan kepada (apa yang mereka panggil) huru-hara dan kerosakan 5 tahun kepimpinan jingga.[53][54]

Luar Ukraine[sunting | sunting sumber]

Dari 4 Februari 2012 Tunjuk perasaan "Anti-Jingga" di Rusia; sepanduk berbunyi (dalam Bahasa Rusia) "Revolusi Jingga tidak akan lepas!"

Pada Mac 2005, Menteri Luar Ukraine Borys Tarasyuk menyatakan bahawa Ukraine tidak akan mengeksport revolusi.[55]

Semasa perasmian Aleksandr Lukashenko (upacara) sebagai Presiden Belarus pada 22 Januari 2011 Lukashenko berikrar bahawa Belarus tidak akan pernah mempunyai versi Revolusi Jingga sendiri dan Revolusi Mawar 2003 Georgia..[9] Selepas pilihan raya presiden Ossetia Selatan 2011 (pada Disember 2011) dan semasa protes berikutan pilihan raya Rusia 2011 (juga pada Disember 2011) Duta Besar Ossetia Selatan ke Persekutuan Rusia Dmitry Medoyev dan Perdana Menteri Rusia Vladimir Putin dan para penyokong Putin menamakan Revolusi Jingga sebagai pengetahuan awal tentang 'kejahatan' untuk negara mereka.[10][56][57] Putin juga mendakwa bahawa penganjur tunjuk perasaan Rusia pada Disember 2011 adalah bekas penasihat (berbangsa Rusia) kepada Yushchenko semasa menjadi presiden dan telah memindahkan Revolusi Jingga ke Rusia.[10] Perhimpunan 4 Februari 2012 yang memihak kepada Putin dinamakan sebagai "tunjuk perasaan anti-Jingga".[58] Pada 2013, ahli Duma Negara Rusia Oleg Nilov dan bekas ahli politik Rusia Sergey Glazyev merujuk kepada musuh politik sebagai "keperibadian yang berbeza dalam sejenis seluar pendek jingga atau cerah" dan "diplomat dan birokrat yang muncul selepas bertahun-tahun histeria 'jingga'".[12][59][12] Pada 2016 akhbar Rusia Izvestia mendakwa, "di Asia Tengah rejim lemah sudah diserang oleh pelampau dan 'Revolusi Jingga'."[60][nb 3]

Dalam kalangan nasionalis Rusia, Revolusi Jingga telah dikaitkan dengan fasisme kerana, walaupun sedikit, kumpulan sayap kanan ekstrem nasionalis Ukraine dan warga Amerika Ukraine (termasuk isteri Viktor Yushchenko, Kateryna Yushchenko, yang dilahirkan di Amerika Syarikat) terlibat dalam demonstrasi; Kumpulan nasionalis Rusia melihat kedua-duanya sebagai cabang dari pokok fasisme yang sama.[61] Penglibatan rakyat Amerika Ukraine menyebabkan mereka percaya bahawa Revolusi Jingga diketuai oleh CIA.[61]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Pada 6 November 2013 Pora! telah menganjurkan perkhemahan kem pertama di Kyiv.[27]
  2. ^ Pertengahan Oktober 2014 Presiden Petro Poroshenko membatalkan penggabungan yang dibuat oleh Yanukovych berkaitan Hari Penyatuan apabila beliau memutuskan bahawa 21 November akan disambut sebagai "Hari Martabat dan Kebebasan" sebagai penghormatan kepada Euromaidan, suatu peristiwa tunjuk perasaan yang bermula pada 21 November 2013.[45]
  3. ^ Menulis tentang pilihan raya presiden AS 2016 Izvestia mendakwa "Jika yang si perang, Pembenci Rusia Hillary Clinton memenangi pilihan raya AS, barisan ketiga boleh dibuka di Caucasus; wang akan mengalir masuk untuk menyokong pengganas, seperti yang berlaku semasa dua perang Chechnya. Malah mungkin terdapat barisan keempat di Asia Tengah, di mana rejim yang lemah sudah diserang oleh pelampau dan 'Revolusi Jingga'."[60]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d The Colour Revolutions in the Former Soviet Republics: Ukraine Diarkibkan 1 Ogos 2017 di Wayback Machine by Nathaniel Copsey, Routledge Contemporary Russia and Eastern Europe Series (page 30-44)
  2. ^ Ukraine profile Diarkibkan 12 Oktober 2019 di Wayback Machine, BBC News
  3. ^ Ukrainian Politics, Energy and Corruption under Kuchma and Yushchenko Diarkibkan 29 Oktober 2013 di Wayback Machine oleh Taras Kuzio, Universiti Harvard (7 Mac 2008)
  4. ^ a b Veronica Khokhlova, New Kids On the Bloc Diarkibkan 6 November 2012 di Wayback Machine, The New York Times, 26 November 2004
  5. ^ "Savik Shuster: I'm the only thing to remain after 'orange revolutionTemplat:'". Diarkibkan 23 September 2009 di Wayback Machine. Novaya Gazeta, 2 Februari 2008
  6. ^ Andrew Wilson, "Ukraine's 'Orange Revolution' of 2004: The Paradoxes of Negotiation", in Adam Roberts and Timothy Garton Ash (eds.), Civil Resistance and Power Politics: The Experience of Non-violent Action from Gandhi to the Present, Oxford University Press, 2009, pp. 295–316.[1] Diarkibkan 20 Mac 2017 di Wayback Machine
  7. ^ Karatnycky, Adrian (15 September 2015). "Ukraine's Orange Revolution". Foreign Affairs: America and the World (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0015-7120. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 Mei 2020. Dicapai pada 28 Mei 2020.
  8. ^ Paul Quinn-Judge, Yuri Zarakhovich, The Orange Revolution Diarkibkan 23 Julai 2019 di Wayback Machine, Time, 28 November 2004
  9. ^ a b Lukashenko Growls at Inauguration Diarkibkan 2 Jun 2016 di Wayback Machine, (dalam bahasa Inggeris) The Moscow Times (24 Januari 2011)
  10. ^ a b c Putin calls 'color revolutions' an instrument of destabilisation Diarkibkan 16 Disember 2011 di Wayback Machine, Kyiv Post (15 Disember 2011)
  11. ^ Ukraine is Not Russia:Comparing Youth Political Activism Diarkibkan 16 Mei 2014 di Wayback Machine by Taras Kuzio, Johns Hopkins University Press, 2006
    (dalam bahasa Rusia) «В оранжевых и радужных трусах» In orange and red shorts Diarkibkan 29 Januari 2013 di Wayback Machine, Vzglyad (25 Januari 2013)
  12. ^ a b c (dalam bahasa Rusia) «В оранжевых и радужных трусах» In orange and red shorts Diarkibkan 29 Januari 2013 di Wayback Machine, Vzglyad (25 Januari 2013)
  13. ^ Polityuk, Pavel; Balmforth, Richard (15 Februari 2010). "Yanukovich declared winner in Ukraine poll". The Independent (dalam bahasa Inggeris). London. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 Julai 2018. Dicapai pada 7 September 2017.
    "Viktor Yanukovych sworn in as Ukraine president". BBC News (dalam bahasa Inggeris). 25 Februari 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 Julai 2018. Dicapai pada 24 Januari 2011.
  14. ^ "Suspected killers of journalist Georgy Gongadze named | Reporters without borders". RSF (dalam bahasa Inggeris). 9 Ogos 2005. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Oktober 2021. Dicapai pada 8 Mac 2021.
  15. ^ a b Williams, Matthias (22 Mac 2016). "Murdered journalist buried in Ukraine 16 years after beheading". Reuters (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Oktober 2021. Dicapai pada 8 Mac 2021.
  16. ^ "Georgiy Gongadze murder tied to late Ukrainian minister". BBC News (dalam bahasa Inggeris). 14 September 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Mac 2021. Dicapai pada 8 Februari 2021.
  17. ^ "Kiev police chief jailed for Gongadze murder". www.ft.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Mac 2021. Dicapai pada 8 Mac 2021.
  18. ^ "Ukrainian policeman gets life for murder of journalist". The Guardian (dalam bahasa Inggeris). 30 Januari 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 November 2020. Dicapai pada 8 Mac 2021.
  19. ^ BBC News. "Ukraine Country Profile." 2012. http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/country_profiles/1102303.stm Diarkibkan 9 Jun 2012 di Wayback Machine. 2 Disember 2012; Encyclopædia Britannica. Kuchma's Presidency.; The Economist. "Catching Kuchma". 2011. http://www.economist.com/node/18488564 Diarkibkan 1 Mei 2012 di Wayback Machine. 3 Dis 2012.; Konieczna, Joanna. "The Orange Revolution in Ukraine. An Attempt to Understand the Reasons." 2005. http://www.osw.waw.pl/en/publikacje/osw-studies/2005-07-13/orange-revolution-ukraine-attempt-to-understand-reasons Diarkibkan 2 September 2012 di Wayback Machine. 3 Dec 2012; Kuzio, Taras. Eight Necessary Factors for the Orange Revolution.; Kuzio, Taras. Five Contributing Factors.
  20. ^ Stanisławski, Wojciech (2005). "The Orange Ribbon: A Calendar of the Political Crisis in Ukraine Autumn 2004" (PDF) (dalam bahasa Inggeris). Warsaw: Centre for Eastern Studies. Dicapai pada 5 Oktober 2022.
  21. ^ Understanding Ukrainian Politics: Power, Politics, and Institutional Design Diarkibkan 9 Jun 2016 di Wayback Machine by Paul D'Anieri, M.E. Sharpe, 2006, ISBN 978-0-7656-1811-5, page 117
  22. ^ Ukraine coalition born in chaos Diarkibkan 21 Oktober 2017 di Wayback Machine, BBC News (11 Julai 2006) (dalam bahasa Inggeris)
  23. ^ a b Revolution in Orange: The Origins of Ukraine's Democratic Breakthrough Diarkibkan 13 Mei 2016 di Wayback Machine oleh Anders Aslund and Michael A. McFaul, Carnegie Endowment for International Peace, 2006, ISBN 978-0-87003-221-9 (dalam bahasa Inggeris)
  24. ^ Ukrainiустафа Найем, "С Президентом на «вы» Diarkibkan 12 Mac 2008 di Wayback Machine", Фокус, 2 April 2007, №13
  25. ^ Civil Resistance and Power Politics: The Experience of Non-violent Action from Gandhi to the Present Diarkibkan 25 April 2016 di Wayback Machine disunting oleh Adam Roberts dan Timothy Garton Ash, Oxford University Press, 2009, ISBN 978-0-19-955201-6 (page 345) (dalam bahasa Inggeris)
  26. ^ a b c d "Timeline: Battle for Ukraine Diarkibkan 28 Jun 2006 di Wayback Machine". BBC NEWS, 23 January 2005. URL Retrieved 12 September 2006
  27. ^ Ukraine 2004: Informal Networks, Transformation of Social Capital and Coloured Revolutions Diarkibkan 15 Mei 2017 di Wayback Machine oleh Abel Polese, Routledge (1 Jun 2009)
  28. ^ Kamil Tchorek, Protest grows in western city Diarkibkan 29 Jun 2011 di Wayback Machine, {[in lang|en}} The Times, 26 November 2004
  29. ^ Yushchenko takes reins in Ukraine Diarkibkan 17 November 2006 di Wayback Machine. (dalam bahasa Inggeris) BBC NEWS. 23 Januari 2005. URL Dicapai pada 17 November 2006
  30. ^ USAID Report Democracy Rising (PDF) Diarkibkan 1 Mac 2006 di Wayback Machine
  31. ^ Supreme Court of Ukraine decision regarding the annulment of 21 November vote. Full text in Ukrainian Diarkibkan 12 Februari 2007 di Wayback Machine and Summary in English
  32. ^ Yanukovych says presidential election scenario of 2004 won't be repeated in 2010 Diarkibkan 16 November 2012 di Wayback Machine, Interfax-Ukraine (27 November 2009)
  33. ^ "Results of Voting in Ukraine Presidential Elections 2004", Central Election Commission of Ukraine Diarkibkan 20 Ogos 2008 di Wayback Machine. URL Dicapai pada 12 September 2006
  34. ^ Official CEC announcement of results as of 10 January 2005 Diarkibkan 12 Mac 2005 di Wayback Machine, Central Election Commission. URL Dicapai pada 12 September 2006 (dalam bahasa Ukrainian)
  35. ^ Finn, Peter. "In a Final Triumph, Ukrainian Sworn In Diarkibkan 8 Julai 2017 di Wayback Machine". Washington Post, 24 Januari 2005. URL Dicapai pada 12 September 2006 (dalam bahasa Inggeris)
  36. ^ Ukraine: A History 4th Edition Diarkibkan 26 April 2016 di Wayback Machine by Orest Subtelny, University of Toronto Press, 2009, ISBN 1442609915
  37. ^ C. J. Chivers, BACK CHANNELS: A Crackdown Averted; How Top Spies in Ukraine Changed the Nation's Path The New York Times, 17 Januari 2005.
  38. ^ Untuk soalan mengenai sumber utama pesanan dan butiran mobilisasi lihat Lehrke, Jesse Paul. The Transition to National Armies in the Former Soviet Republics, 1988–2005. Oxfordshire, UK: Routledge (2013), 188–89.
  39. ^ "How Yanukovych Forged the Elections. Headquarters' Telephone Talks Intercepted" (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 23 Disember 2005. Dicapai pada 7 April 2014., Ukrainska Pravda, 24 November 2004.
  40. ^ Russia, the US, “the Others” and the “101 Things to Do to Win a (Colour)Revolution”: Reflections on Georgia and Ukraine Diarkibkan 8 Julai 2020 di Wayback Machine oleh Abel Polese, Routledge (26 Oktober 2011) (dalam bahasa Inggeris)
  41. ^ Day of Freedom: here comes the end to revolutions Diarkibkan 26 November 2011 di Wayback Machine, ForUm (23 November 2011)
  42. ^ Yanukovych signs decree on new holiday replacing Ukrainian Independence Day Diarkibkan 5 Januari 2012 di Wayback Machine, Kyiv Post (30 Disember 2011)
  43. ^ a b Yanukovych cancels Freedom Day on 22 Nov. Diarkibkan 24 Februari 2019 di Wayback Machine, Z I K (31 Disember 2011) {[in lang|en}}
  44. ^ Yanukovych abolishes Day of Liberty on 22 November Diarkibkan 19 Februari 2014 di Wayback Machine, "Observer" (30 Disember 2011)
  45. ^ "Ukrainians to celebrate Day of Dignity and Freedom on November 21, Unity Day on Januari 22". Interfax-Ukraine. 13 November 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 Mac 2022. Dicapai pada 26 Ogos 2020.
  46. ^ Understanding Ukrainian Politics:Power, Politics, And Institutional Design Diarkibkan 10 Mei 2016 di Wayback Machine by Paul D'Anieri, M.E. Sharpe, 2006, ISBN 978-0-7656-1811-5 (page 63)
  47. ^ EU endorses Ukraine election result Diarkibkan 5 Jun 2011 di Wayback Machine, euobserver (8 Februari 2010) (dalam bahasa Inggeris)
  48. ^ International observers say Ukrainian election was free and fair Diarkibkan 12 Oktober 2020 di Wayback Machine, Washington Post (9 Februari 2010) (dalam bahasa Inggeris)
  49. ^ European Parliament president greets Ukraine on conducting free and fair presidential election Diarkibkan 11 Februari 2010 di Wayback Machine, Kyiv Post (9 February 2010)
  50. ^ Ukraine on its meandering path between East and West Diarkibkan 3 Jun 2016 di Wayback Machine oleh Andrej Lushnycky and Mykola Riabchuk, Peter Lang, 2009, ISBN 303911607X (page 52)
  51. ^ Ukraine:Has Yushchenko Betrayed The Orange Revolution? Diarkibkan 26 November 2015 di Wayback Machine, Radio Free Europe/Radio Liberty (30 September 2005)
  52. ^ Independent standpoint on Ukraine:Dismissal of Prosecutor-General, Closure of Poroshenko Case Create New Diarkibkan 3 November 2013 di Wayback Machine, ForUm (28 Oktober 2005)
  53. ^ Draft Campaign Program of the Party of Regions Diarkibkan 26 Mac 2014 di Wayback Machine, Party of Regions (2012)
    The upcoming parliamentary elections in Ukraine [Summary], WSN (23 Oktober 2012)
  54. ^ Q&A:Ukrainian parliamentary election Diarkibkan 21 Oktober 2020 di Wayback Machine, (dalam bahasa Inggeris) BBC News (23 Oktober 2012)
  55. ^ BEREZOVSKY HOPES TO SELL ORANGE REVOLUTION TO RUSSIA Diarkibkan 4 Mac 2016 di Wayback Machine, The Jamestown Foundation (17 March 2005)
  56. ^ 'Orange' methods will fail in South Ossetia Diarkibkan 4 Disember 2011 di Wayback Machine, (dalam bahasa Inggeris) Kyiv Post (2 Disember 2011)
  57. ^ Russians Rally as Putin Hints Reforms, Warns of Regime Change Diarkibkan 16 Jun 2013 di Wayback Machine RIAN (4 Februari 2012) (dalam bahasa Inggeris)
  58. ^ (dalam bahasa Rusia) Антиоранжевый митинг проходит на Поклонной горе Diarkibkan 29 Oktober 2013 di Wayback Machine RIAN (4 Februari 2012)
  59. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan GlazyevUEU tidak disediakan
  60. ^ a b Russian media's love affair with Trump Diarkibkan 14 April 2018 di Wayback Machine, BBC News (2 November 2016)
  61. ^ a b New Extremely Right-Wing Intellectual Circles in Russia: The Anti-Orange Committee, the Isborsk Club and the Florian Geyer Club Diarkibkan 12 Ogos 2019 di Wayback Machine oleh Andreas Umland, International Relations and Security Network (5 Ogos 2013)

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]