Rimba Ekor Pendek

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rimba Ekor Pendek
frames
Pengelasan saintifik


Rimba Ekor Pendek adalah salah satu daripada haiwan yang boleh didapati di Malaysia. Nama sainsnya ialah Malacocincla malaccensis.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Burung Rimba Ekor Pendek ialah haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam : haiwan, filum : kordata, sub-filum : bertulang belakang (vertebrata), kelas : burung. Rimba Ekor Pendekialah haiwan berdarah panas, mempunyai sayap dan badan yang dilitupi bulu pelepah. Paruh Rimba Ekor Pendek tidak bergigi.

Makanan[sunting | sunting sumber]

Pembiakan[sunting | sunting sumber]

Rimba Ekor Pendek membiak dengan bertelur. Telur Rimba Ekor Pendek bercangkerang keras.

Taburan[sunting | sunting sumber]

Burung Rimba Ekor Pendek terdapat di kawasan berpaya dari selatan Tenasserim, Myanmar, semenanjung Thailand, Sabah, Sarawak dan Semenanjung Malaysia, Singapore, Kalimantan (termasuk kepulauan Natunas dan Anamba) dan Sumatera (termasuk pulau persisiran), Indonesia dan Brunei.

Habitat[sunting | sunting sumber]

Burung Rimba Ekor Pendek biasa terdapat di hutan malar hijau tanah rendah, termasuk hutan paya, sehingga 1,000 m (Smythies 1981, Mann 1987, Lekagul and Round 1991, MacKinnon and Phillipps 1993, Robson 2000). Kemusnahan hutan di tanah rendah Sundaic di Indonesia amat meluas sehinggakan kesemua kawasan utama terancam hapus menjelang 2010, dan keadaan yang sama berlaku di Thailand dan Malaysia. bagaimanapun ia mampu hidup di kawasan hutan lereng bukit dan tumbuhan kedua (King et al. 1975, Robson 2000) membayangkan bahawa ia tidak segera terancam.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Senarai burung Burung merpati
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z