Rob Thomas (pemuzik)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Rob Thomas)
Rob Thomas
Rob Thomas membuat persembahan di Fox Theater in Atlanta, Georgia pada September 30, 2009
Latar belakang
Nama lahirRobert Kelly Thomas
Berasal dariLandstuhl, West Germany
GenreAlternative rock
Post-grunge
Pop rock
Adult contemporary
PekerjaanSinger-songwriter
InstrumenVocals, piano, guitar, Percussion, Drums
Tahun aktif1996 – present
Syarikat rakaman
Atlantic, Emblem Music
Pengkarya berkait
Matchbox Twenty, Carlos Santana, Tabitha's Secret
Laman sesawang
robthomasmusic.com

Robert Kelly "Rob Thomas (lahir 14 Februari 1972) adalah penyanyi dan penulis lagu rock Amerika. Dia adalah penulis lagu utama dan penyanyi utama band Matchbox Twenty. Thomas juga merekod dan mempersembahkan sebagai artis solo. Thomas memperoleh tiga anugerah Grammy untuk co-menulis dan bernyanyi dalam Carlos Santana triple-platinum hit "Smooth", di album Supernatural pada tahun 1999.

Dia juga meminjamkan bakat menulis lagu untuk artis seperti Tom Petty, Willie Nelson, Mick Jagger, Marc Anthony, Pat Green, Taylor Hicks, Travis Tritt dan Daughtry.

Sejak tahun 1996, kumpulan musik-nya telah menerbitkan sebuah single hit di radio termasuk "Push", "3 A.M.", "Real World", "Back 2 Good", "Bent", "If You're Gone", "Mad Season", "Disease", "Unwell", "Bright Lights", and "How Far We've Come". Pada tahun 2004, Songwriters Hall of Fame meanugerahkan Thomas Starlight Award pertamanya, dikenali sebagai penulis lagu muda yang telah mempunyai pengaruh yang abadi dalam industri muzik.

Rob juga membuat penampilan khas dirinya sendiri dan dengan Sinbad di rangcangan It's Always Sunny in Philadelphia dalam episod berjudul "Dennis Reynolds: An Erotic Life" musim 4 episod 9. Dia adalah tetamu paling kerap di rancangan Real Time with Bill Maher.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.