Robert Bobby Tufts

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Datuk Bandar Dorset

Robert Bobby Tufts
Memegang jawatan
Ogos 2012
Memegang jawatan
4 Ogos 2013
Butiran peribadi
LahirMinnesota
KerakyatanAmerika Syarikat

Robert Bobby Tufts merupakan seorang datuk bandar di Dorset, Minnesota. Beliau merupakan seorang datuk bandar yang termuda di dunia.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Semasa beliau berumur tiga tahun, beliau telah terpilih menjadi datuk bandar ketika Pesta Selera Dorset yang diadakan pada Ogos 2012.[1][2] Pada tahun berikutnya, beliau sekali lagi dipilih sebagai datuk bandar Dorset untuk penggal kedua.[3]

Sepanjang pemerintahannya, beliau merupakan seorang pemimpin yang mempunyai rekod terbersih di dunia. Antara kegemaran beliau ialah ais krim dan aktiviti memancing.[4]

Tarikan[sunting | sunting sumber]

Kerana rupa parasnya yang comel, beliau telah menarik pelancong di seluruh dunia. Undang-undang yang digubal sangat ringan kerana kependudukannya sangat sedikit tidak sampai 28 orang.

Lampiran[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Pint-size politician: Mayor of Minnesota town is 4 years old" (dalam bahasa Inggeris). Today.com. 16 Mei 2013. Dicapai pada 1 Januari 2014.
  2. ^ "4-Year-Old Meior Robert Tufts 'Runs' Tiny Town Of Dorset, Minnesota (VIDEO)" (dalam bahasa Inggeris). Huffington Post. 14 Mei 2013. Dicapai pada 1 Januari 2014.
  3. ^ "4-year-old mayor is re-elected in northern Minn" (dalam bahasa Inggeris). Berita Yahoo!. Dicapai pada 1 Januari 2014.
  4. ^ "In tiny tourist town of Dorset, Minn., mayor is 4-year-old boy who likes ice cream and fishing" (dalam bahasa Inggeris). Fox News. 10 Julai 2013. Dicapai pada 1 Januari 2014.

Sumber[sunting | sunting sumber]