Robot and Monster

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Robot and Monster
Fail:Robot and Monster title.png
GenreKomedi
Pengembaraan
Animasi
PenciptaDave Pressler
Joshua Sternin
J.R. Ventimilia
Pelakon suara
Curtis Armstrong
Harland Williams
Jonathan Slavin
Maurice LaMarche
Jeff Bennett
Megan Hilty
Cree Summer
Penggubah lagu tema
Brad Joseph Breeck
PenggubahJeff Sudakin
Negara asalUnited States
BahasaEnglish
Bilangan musim1
Bilangan episod26 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutifDave Pressler
Joshua Sternin
J.R. Ventimilia
PenerbitMonique Beatty
Supervising Producers:
Martin Leeper
Jim Schumann
Tempoh siaran22 minutes (11 minutes per segment)
Syarikat penerbitan
Smasho! Productions
LowBar Productions
Nickelodeon Animation Studio
Penyiaran
Saluran asalNickelodeon (2012)
Nicktoons (2013–2015)
Noggin (app) (2015)
TV9 (Malaysia)
Format gambarHDTV 1080i
Siaran asal4 Ogos 2012 (2012-08-04) – 4 Mac 2015 (2015-03-04)
Laman sesawang

Robot and Monster ialah siri televisyen animasi CGI Amerika yang dicipta oleh Dave Pressler, Joshua Sternin dan JR Ventimilia . [1] Watak utama Robot dan Monster disuarakan oleh Curtis Armstrong dan pelawak Harland Williams, masing-masing. [1] Ia memulakan pengeluaran pada 2009 dan ditempah untuk musim penuh 26 episod pada 2010, sebelum akhirnya ditayangkan di Nickelodeon pada 4 Ogos 2012. [2] Keseluruhan siri ini dikeluarkan pada DVD eksklusif untuk Amazon.com pada tahun 2014. Siri ini telah dikeluarkan dari Nickelodeon pada tahun yang sama ia ditayangkan dan episod selebihnya disiarkan di Nicktoons. Satu episod masih belum disiarkan tetapi ia masih dikeluarkan pada DVD 2014 dan kemudian melalui aplikasi Noggin.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Siri ini memfokuskan pada pengembaraan sehari-hari Robot Default, seorang pencipta genius, tinggal bersama rakan sebiliknya Monster Krumholtz, makhluk ungu yang ceria dan bersemangat, dan Marf yang menjadi haiwan perosak mereka.

Kedua-duanya bekerja di Kilang Blinking Light, yang dimiliki oleh abang Robot yang sombong, Gart, yang suka membuat adik lelakinya sengsara yang mungkin; serta berselisih dengan jiran mereka Ogo, yang taksub dengan mereka berdua.

Watak[sunting | sunting sumber]

Utama[sunting | sunting sumber]

  • Robot Default ( Curtis Armstrong ) ialah robot oren dan merupakan Pemeriksa Kawalan Kualiti di Kilang Lampu Berkedip. Robot sentiasa merasakan dunia cuba menghalangnya, malah abangnya Gart yang tahu segala-galanya tidak membantu sama sekali. Nasib baik, selepas bertemu Monster, yang percaya kepadanya sepanjang jalan, Robot kini berkawan baik dengan Monster. Dia adalah yang lebih bijak, lebih licik daripada mereka berdua. Dia kerap cuba membuat peranti, selalunya tidak berjaya. Dia dan Monster berkawan sejak mereka kecil, walaupun Monster telah diberi amaran untuk menjauhinya dan ciptaan berbahayanya.
  • Monster Krumholtz ( Harland Williams ) ialah raksasa seperti minotaur ungu. Monster adalah optimis abadi yang hidup dengan moto bahawa "Perkara yang baik berlaku kepada orang yang baik," dan semua orang adalah baik. Monster ialah Organik yang sangat mesra dan terpesona tanpa henti oleh perkara-perkara kecil dalam kehidupan. Monster didorong untuk membuat semua orang gembira, dan keperluan untuk meneroka "perkara yang berkilat." Tetapi kerana ketertarikan Monster dengan dunia, dia sangat mudah tertipu. Tidak seperti Robot, Monster merasakan segala-galanya berjalan dengan lancar, walaupun tidak, menjadikannya kawan yang sangat baik untuk dimiliki.
  • Marf (Curtis Armstrong, Jeff Bennett dalam "Speak, Marf, Speak") ialah haiwan peliharaan Robot dan Raksasa. Dia adalah bongkah logam yang bertindak seperti anjing, dan hanya berkata "marf".
  • Ogo ( Jonathan Slavin ) ialah roda ketiga persahabatan Robot dan Monster. Dia mempunyai obsesi besar untuk Robot dan Monster, yang menjalar keluar dan mengganggu mereka tanpa henti. Dia sentiasa cuba melibatkan dirinya dalam perbuatan kedua-duanya, dan nampaknya tidak dapat memahami bahawa dia bukan sebahagian daripada pasukan. Ogo telah dikenali untuk bertahan dalam pengalaman hampir kematian. Dalam "Ogo's Cool", Ogo merakam dirinya sendiri dengan sinar robot yang keren untuk menjadi popular, sekali gus menyebabkan Robot dan Monster menjadi taksub dengan Ogo dan dia berasa takut. Dalam "Hari Lahir Ogo" Monster masih menghargai Ogo sebagai salah seorang rakannya, walaupun Robot tidak. Dia alah kepada bacon yang menyebabkan dia mengantuk/mual.
  • Perry ( Maurice LaMarche ) ialah rakan sekerja robot Robot dan Monster. Dia sentiasa mempunyai senyuman di wajahnya, tetapi ia disebabkan oleh masalah fungsi, seperti yang didedahkan dalam "Ayuh, Bergembira". Dia kelihatan sangat terluka, dan apabila sesuatu dilemparkan, ia hampir selalu mengenainya. Dia sentiasa berasa sengsara dan satu-satunya perkara yang membuatkan dia benar-benar gembira adalah nasib malang Robot. Dia berbentuk seperti paip kumbahan, berwarna oren dengan kuning "2".

Berulang[sunting | sunting sumber]

  • JD ( Megan Hilty ) ialah anak ayam biker yang keren dan memberontak yang kawan baiknya ialah basikal robotik yang sama pinggulnya, Spitfire. Dia juga setan yang baik dengan Robot dan Raksasa. Robot, Monster dan hampir setiap lelaki di Makin' Bacon sangat menyukainya. Robot dan Monster ada kalanya cuba menarik perhatian JD tetapi akhirnya gagal.
  • Spitfire ( Cree Summer ) ialah basikal robotik JD yang sama pinggulnya. Mereka adalah kawan baik yang tidak dapat dipisahkan dan tetap di kedai daging tempatan, Makin' Bacon. Mereka seperti Robot dan Monster versi wanita yang lebih sejuk. JD boleh menjadi panas kepala pada masa-masa manakala Spitfire lebih rasional dan bersedia untuk mengelakkan pergaduhan, tetapi akan berjuang untuk rakannya. Spitfire boleh menjadi bossy, seperti yang dinyatakan dalam "Biker Girls". Robot telah menunjukkan sedikit minat terhadap Spitfire sebelum ini.
  • Gart Default (Maurice LaMarche) ialah abang Robot yang sombong dan sombong. Dia seorang narsis dan sentiasa mengejek Robot. Dia mengusahakan kilang Blinking Light keluarga mereka. Dia berwarna emas, lebih berkilat daripada Robot, mempunyai enam roda untuk kaki, manakala Robot mempunyai empat, dan mempunyai tangan sebenar berbanding kuku Robot. Dalam episod "JD suka Gart", Gart berkencan dengan JD Namun sebaik sahaja dia secara tidak sengaja mendedahkan dia hanya mencintainya kerana dia panas, dia berhadapan dengan JD dan Spitfire, dan kemudian JD melancarkannya ke udara.
  • Nessie ( Rhea Perlman ) ialah pemilik enam sesungut dan pengurus Makin' Bacon.
  • Punch Morley ( Fred Tatasciore ) pernah menjadi pemain Pole-O dan kemudiannya bersara. Dia kini menjadi tukang di kilang lampu Blinking. Dia mengalami kehilangan ingatan jangka pendek sejak dia memukul kepalanya dengan galah dari permainan Pole-O.
  • Crikey ( Nolan North ) ialah robot sadis yang bercakap dalam loghat Cockney . Dia juga mempunyai sepupu yang sama bernama Blimey dan biasanya menyeksa Robot & Monster dan dipukul oleh JD dan Spitfire dalam beberapa episod.
  • En. Wheelie ( Kurtwood Smith ) ialah tuan tanah Robot dan Monster yang marah dan sarkastik dengan kepala berduri biru besar dan roda basikal untuk kaki. Dia mengancam untuk menendang Robot dan Monster keluar dari apartmen mereka jika dia menjumpai Marf haiwan peliharaan mereka, kerana haiwan peliharaan tidak dibenarkan.
  • Master Grabmirist ( Ping Wu ) ialah Sensei yang bertemu dengan Robot & Monster setiap kali mereka memerlukan bantuan, namun kaedahnya cenderung gagal dengan cepat.
  • Hal Worth-a-ton (Nolan North) ialah jurujual beraksen Texas yang berbohong tentang produknya di dalam tiub.
  • Pendulum Depot (Nolan North) ialah Mekanikal yang memiliki Kilang Solid Light dan merupakan saingan utama kepada Default dan Kilang Blinking Light mereka. Dia bercadang untuk mencuri Formula Cahaya Berkelip Default, dan membuat mereka terkeluar dari perniagaan. Dia biasanya membawa payung roket untuk pertunjukan.
  • Arpa Default ( April Winchell ) ialah ibu Gart dan Robot yang kesombongannya diambil oleh Gart. Di sebalik pilihannya dalam Gart, beberapa kali telah ditunjukkan bahawa Arpa masih menyayangi anak lelakinya yang lain, Robot, dengan menyimpan gambarnya di ruang dadanya.
  • Nenek Default (April Winchell) ialah nenek Gart dan Robot serta ibu Arpa, ahli keluarga pemarah yang bercakap binari komputer (hanya menyebut "satu" dan "sifar") dan membenci Organik.
  • Gizmo Default ( Alan Tudyk ) ialah sepupu gila Robot yang bercakap dengan orang khayalan dan dianggap memalukan keluarga Default.
  • Uncle Kuffley Krumholtz (Nolan North) ialah bapa saudara Monster yang lantang yang merupakan seorang pegawai polis dan seorang guru di Traffic Walking School.
  • Globitha Krumholtz (Cree Summer) ialah kakak kanak-kanak Monster yang hiperaktif yang mempunyai kasih sayang yang besar (dan menjengkelkan) terhadap Robot (Kecemburuan Monster). Namun, Monster menunjukkan kasih sayang/empatinya. Robot tidak mahu dia membantu dia dengan ciptaan kerana dia merosakkan semua yang dia sentuh.
  • Lev Krumholtz ( Bill Fagerbakke ) ialah ayah Monster yang tanduknya lebih besar daripadanya. Tanduknya menjadikannya berbakat tetapi didedahkan sebagai palsu dalam "Hornica".
  • Lucy ( Jennifer Cody ) ialah Mekanikal yang merupakan saingan lama Robot. Untuk mengakali Robot dalam pertandingan membuat lampu berkelip dua warna, dia berkawan dengan Ogo supaya dia boleh menggunakan otaknya sebagai cip pemproses untuk menghidupkan lampu berkelip dalam "Ogo's Friend". Dia sentiasa menafikan kewujudan Robot, mengatakan bahawa dia tidak tahu siapa dia.
  • Putera Scamtown (Fred Tatasciore) ialah seorang Mekanikal yang berketurunan diraja. Dia pemurah walaupun namanya. Dalam "The Prince of Scamtown", Robot tidak percaya dia adalah seorang putera sebenar walaupun Monster percaya.
  • Loudmouth (Maurice LaMarche) ialah Mekanikal yang kecil tetapi sangat pemarah yang merupakan salah seorang rakan sekerja Robot dan Monster di Kilang Blinking Lights.
  • Snap Winsome ( Jeff Bennett ) ialah seorang Organik dan pengacara pelbagai rancangan seperti That's Amazing! dan Ow! Sakitlah! .
  • Dame Lady Madame ( Ruth Williamson ) ialah Mekanikal wanita berprestij masyarakat tinggi.
  • Bea Holder ( Harriet Sansom Harris ) ialah Organik sikloptik yang merupakan penentu arah aliran.
  • Howly (Maurice LaMarche) ialah monyet siber yang marah apabila mengambil gambar. Monster berkawan dengannya dalam "The Dark Night".
  • Lil' Lugnuts (Nolan North) ialah seorang Organik dan menjadi idola Monster sehingga Robot mendapati bahawa Lil' Lugnuts sebenarnya seorang penjenayah.
  • Katie ( Carol Ann Susi ) ialah seorang wanita mekanikal, dan pemilik Narf. Dia mendapati Robot dan Monster menjengkelkan, dan menganggap Marf adalah nama yang bodoh.
  • Pemain Pole-O Organik ialah siri pemain yang nampaknya tidak menyukai Robot, Monster dan Punch Morley.

Episod[sunting | sunting sumber]

  • Susunan kronologi siri ini adalah mengikut kod pengeluaran, bukannya mengikut cara episod disiarkan atau cara ia disenaraikan pada DVD.
No.TajukDiarahkan olehDitulis olehTarikh keluaran asal [3]Kod
Prod.
Penonton US
Malaysia
(juta)
1a"Monster's Great Escape"Sam LevineJulia Miranda04 Ogos 2012 (2012-08-04)1102.9[4]
Monster terkejut apabila mendapati Robot telah memainkan jenaka praktikal kepadanya semasa zaman kanak-kanak mereka. Monster memutuskan untuk membalas dendam dengan melakukan gurauan yang rumit pada Robot. Walau bagaimanapun, jenaka praktikal tidak datang secara semula jadi kepada Monster dan jenaka yang dia tarik akhirnya menjadi pada dirinya sendiri.
1b"Game Boys"
"Permainan Boys"
Gary ConradJulia Miranda04 Ogos 2012 (2012-08-04)1062.9[4]
Monster membantu Robot mencapai impian sepanjang hayatnya untuk bermain dalam permainan Pole-O (sukan paling popular di dunia ini, persilangan antara bola sepak dan caber). Ini boleh menjadi kemuncak kehidupan Robot, dengan mengandaikan dia bertahan walaupun gagal.
2a"Between Brothers"
"Antara Abang"
Sam LevineJoshua Sternin and J.R. Ventimilia11 Ogos 2012 (2012-08-11)114N/A
Apabila Gart abang Robot yang kejam menjadi tuan tanah bangunan Robot & Monster, budak-budak lelaki itu mesti bersatu hati untuk mendapatkan semula apartmen mereka.
2b"Safety First"
"Utamakan Keselamatan"
Sam LevineGary Conrad11 Ogos 2012 (2012-08-11)113N/A
Selepas kecederaan lain di Kilang Blinking Light, Gart menugaskan Robot dan Monster untuk membuat filem keselamatan. Robot adalah pengarah, jawatan yang dia suka, sehingga dia terpaksa menggantikan Monster, bintang filem itu, dengan Ogo.
3a"How to Train Your Marf"
"Bagaimana Melatih Marf Anda"
Adam HenryJulia Miranda11 Ogos 2012 (2012-08-11)111N/A
Tingkah laku Marf berubah menjadi lebih buruk, memaksa Robot & Monster untuk memulakan latihan haiwan peliharaan kecemasan. Mereka masing-masing menggunakan kekuatan peribadi mereka untuk merangka kaedah latihan untuk haiwan kesayangan mereka, hanya untuk mendapati dia mungkin bukan semua yang dia muncul.
3b"Blinking Light"
"Cahaya Berkelip"
Sam LevineDave Schiff11 Ogos 2012 (2012-08-11)112N/A
Gart meninggalkan kilang untuk menerima anugerah. Disebabkan ini, dia meninggalkan Robot bertanggungjawab ke atas Kilang Cahaya Berkelip, tetapi perkara tidak berjalan seperti yang dirancang.
4a"The Blimp"
"Si Blimp"
Adam HenryKacey Arnold12 Ogos 2012 (2012-08-12)1032.5[5]
Robot dan Monster ingin membeli balon, tetapi obsesi mereka terhadap bacon menghalang. Apa yang akan mereka lakukan apabila mereka mempunyai banyak lemak bacon di dalam badan mereka sehingga blimp tidak dapat terbang bersama mereka di dalamnya?
4b"Come On, Get Happy"Gary ConradJoshua Sternin and J.R. Ventimilia12 Ogos 2012 (2012-08-12)1022.5[5]
When Robot and Monster discover Perry, a mechanical co-worker of theirs who always seems to be smiling, Monster is distressed that he may no longer be The Happiest Guy in the World. Robot takes it upon himself to help his friend regain his smile, but then Perry's smile turns out to be just the way his face is stuck.
5a"Nobody Panic"Adam HenryLaurie Israel and Rachel Ruderman12 Ogos 2012 (2012-08-12)1072.5[5]
When Nessie takes her first vacation, Robot and Monster agree to fill in for her - cooking and serving bacon at The Makin' Bacon. The arrangement, however, soon sends the eatery out of control.
5b"Adventures in Babysitting"Adam HenryJulia Miranda12 Ogos 2012 (2012-08-12)1192.5[5]
When Globitha (Monster's younger sister who has a fanatical crush on Robot) comes to stay with the boys, she inadvertently wreaks havoc on Robot's preparations for the city's Big Blimp Race.
6a"Speeding Ticket"Gary ConradKenny Byerly18 Ogos 2012 (2012-08-18)1172.6[6]
When Monster's Uncle Cuffley loses his confidence, Robot and Monster set out to ignite his passion for the law.
6b"Hornica"Sam LevineJoshua Sternin and J.R. Ventimilia18 Ogos 2012 (2012-08-18)1182.6[6]
Monster's father comes to visit, and Monster loses his horns just before Hornica.
7a"Cheer Up Wheelie"Sam LevineJeremy Shipp18 Ogos 2012 (2012-08-18)1482.2[6]
After Mr. Wheelie raises their rent, Robot and Monster set out to discover what makes him so angry in the hopes that, once they cheer him up, he'll stop being cruel to everybody.
7b"Ogo's Friend"Sam LevineKenny Byerly18 Ogos 2012 (2012-08-18)1262.2[6]
Ogo befriends Robot's nemesis, Lucy. Together, they create a two-color blinking light before Robot can create even one, to Robot's surprise and jealousy.
8a"Biker Girls"Adam HenryKenny Byerly19 Ogos 2012 (2012-08-19)1152.4[6]
J.D. comes to stay with Robot and Monster after she and Spitfire have a big fight. However, Robot and Monster feel she might not be the best roommate.
8b"The Prince of Scamtown"Adam HenryKenny Byerly19 Ogos 2012 (2012-08-19)1042.4[6]
Monster starts giving all of the money Robot gives him to pay the house bills to a strange figure called The Prince of Scamtown who promises to pay Monster back.
9a"Pinball Wizard"Gary ConradJeremy Shipp19 Ogos 2012 (2012-08-19)1081.7[6]
Robot becomes Monster's guinea pig when Monster starts playing "pinball", a game where you have to throw spiky balls at a target.
9b"Speak Marf Speak"Adam HenryPeter Tibbals and Eric Goldberg19 Ogos 2012 (2012-08-19)1161.7[6]
Robot invents a device to translate Marf's speech into English, but when the pet tires of being treated as such, he enslaves Robot and Monster through blackmail.
10a"Security Risk"Gary ConradKenny Byerly25 Ogos 2012 (2012-08-25)1092.4[7]
Robot decides to create a dangerous security system after having his apartment burglarized.
10b"Ogo's Birthday"Gary ConradPeter Goldfinger25 Ogos 2012 (2012-08-25)1052.4[7]
While attempting to avoid attending Ogo's birthday party, Robot and Monster visit the city's Sewage Treatment Plant and discover it is a wondrous theme park. Soon, they discover they were the only ones invited to Ogo's party and they end up going anyway.
11a"Doctor? No!"Gary ConradDave Schiff25 Ogos 2012 (2012-08-25)1232.0[7]
After contracting a disease called "robies" from being bitten by Marf, Robot decides to endure the ever-worsening symptoms in order to avoid seeing a doctor. Unfortunately, he soon turns into a mime as a side-effect of the robies, so Monster has to find a way to help him.
11b"Monster Invention"Sam LevineKenny Byerly25 Ogos 2012 (2012-08-25)1452.0[7]
Robot creates laser-pointed pop-bacon and hopes for it to become a great invention. However, he becomes jealous when Monster creates a head-scratching invention made of found objects that becomes an overnight success.
12a"Litterbug"Sam LevineDave Schiff01 September 2012 (2012-09-01)1212.8[8]
Monster believes that Robot has been unfairly accused of littering and takes his case to court.
12b"Model Citizen"Gary ConradLaurie Israel and Rachel Ruderman01 September 2012 (2012-09-01)1222.8[8]
Robot is declared the new standard of beauty by a famous fashionista.
13a"Grandma's Day Out"Adam HenryJulia Miranda01 September 2012 (2012-09-01)1202.5[8]
Robot must find his Grandma when she goes missing.
13b"Spare Robot"Gary ConradGabriel Garza01 September 2012 (2012-09-01)1462.5[8]
Robot creates a replica of himself to do tedious tasks.
14a"Apartment 3 1/2"Adam HenryKenny Byerly08 September 2012 (2012-09-08)1432.6[9]

Robot teaches Monster how to be an adult, but soon Robot starts to see Monster's imaginary friend, Fuzzy Slippers.

Special guest star: Adam Wylie as Fuzzy Slippers.
14b"Don't! Walk!"Gary ConradJase Ricci08 September 2012 (2012-09-08)1442.6[10]
After a tragic fair accident, Monster loses his walking license.
15a"Lil' Lugnuts"Sam LevineSindy Boveda-Spackman15 September 2012 (2012-09-15)1312.7[11]
Robot discovers that Monster's childhood idol is a thief.
15b"Letterology"Adam HenryJulia Miranda15 September 2012 (2012-09-15)1322.7[11]
Monster and Robot find out about "letterology," a new form of horoscopes that has to do with what "letter" you are. When Monster finds out Robot's "letter," he tries to keep Robot awake because he thinks Robot will wake up to disaster.
16a"The Party"Gary ConradJulia Miranda22 September 2012 (2012-09-22)1352.7[12]
Robot must keep his crazy cousin Gizmo from learning about a family party, because he's afraid Gizmo will ruin the party.
16b"First Impressions"Sam LevineJim Mortensen22 September 2012 (2012-09-22)1362.7[12]

Robot's hero is in town and looking for an apprentice.

Special guest star: Jon Polito as Sir Cranklin.
17a"Game On"Adam HenryDave Schiff26 September 2012 (2012-09-26)1371.7[13]
Robot and Monster compete with J.D. and Spitfire on a game show, threatening their friendship.
17b"Bad News Baconeers"Gary ConradKenny Byerly26 September 2012 (2012-09-26)1381.7[13]
Robot coaches a team of young Pole-O players.
18a"Anger Management"Adam HenryDave Schiff13 Oktober 2012 (2012-10-13)1471.5[14]
Monster takes classes to learn how to be angry.
18b"Family Business"Chuck AustenJase Ricci13 Oktober 2012 (2012-10-13)1501.5[14]
After being disrespected by his family, Robot quits their business to go work for a competitor.
19a"The Bacon Tree"Sam LevinePeter Goldfinger27 Oktober 2012 (2012-10-27)1241.6[15]
Robot and Monster are growing bacon trees. Robot tries to engineer one with an invention, but fails. Monster successfully grows a bacon tree exclusively with love, so when the bacon tree becomes jealous, it turns evil and attacks all of his friends.
19b"The Dark Night"Chuck AustenJoshua Sternin and J.R. Ventimilia27 Oktober 2012 (2012-10-27)1341.6[15]
Monster befriends Howly, the rampaging cyber-monkey, so Robot decides to learn self-defense.
20a"The Package"Chuck AustenKacey Arnold03 November 2012 (2012-11-03)1402.1[16]
Robot and Monster decide to make a little extra money for a color Tube by delivering a secret package to a series of suspicious characters, but they realize too late that they've entangled themselves into something much bigger.
20b"Ogo's Cool"Adam HenryGary Rolin03 November 2012 (2012-11-03)1392.1[16]
After testing Robot's latest invention, the Cool Ray, Robot and Monster find themselves desperate for thecool Ogo's attention.
21a"Super Pole"Gary ConradJulia Miranda10 November 2012 (2012-11-10)1251.6[17]
Monster becomes overly aggressive while rooting for a rival sports team, resulting in tension between him and Robot.
21b"Boomerang"Chuck AustenDave Schiff10 November 2012 (2012-11-10)1491.6[17]
Monster sets out to prove the existence of karma. In a subplot, Robot tries to find a way to get revenge on Gart.
22"Baconmas"Gary Conrad
Adam Henry
Joshua Sternin and J.R. Ventimilia08 Disember 2012 (2012-12-08)129/1302.1[18]

Tensions run high when both Robot and Monster's families are invited to celebrate Baconmas at their apartment.

Special guest star: Jeffrey Tambor as Saint Crispy.
23a"Dirty Money"Gary ConradDave Schiff26 Disember 2013 (2013-12-26) (Nicktoons)127N/A
Robot and Monster want to be caught up on the newest trend, "Giggle Sticks." They think it's their lucky day when they find money on the ground, but problems arise when they argue about what to do with the money.
23b"What J.D. Wants"Sam LevineJulia Miranda26 Disember 2013 (2013-12-26) (Nicktoons)128N/A
Robot and Monster compete and try to impress J.D. to see who can win her over.
24a"J.D. Loves Gart"Adam HenryKenny Byerly and Jase Ricci14 Februari 2015 (2015-02-14) (Nicktoons)1410.13[19]
When it appears that J.D. has fallen for Gart, Robot sets out to reveal Gart's true character to J.D., while Monster desperately clings to his ideals of true love.
Note: This episode was first released November 17, 2012 on Amazon Video, and later on November 11, 2014 on DVD.
24b"Misery Date"Gary ConradJulia Miranda14 Februari 2015 (2015-02-14) (Nicktoons)1420.13[19]
Robot is forced to be Globitha's date to the school dance.
Note: This episode was first released on November 17, 2012 on Amazon Video, and later on November 11, 2014 on DVD.
25a"A Better Marf Trap"Sam LevineJoshua Sternin and J.R. Ventimilia04 Mac 2015 (2015-03-04) (Noggin)101N/A
Robot and Monster recount on how they got their pet Marf. They found a mysterious mechanical creature living in the wall of their apartment, which they named Marf and made their pet.
Note: This episode was first released on November 11, 2014 on DVD.
25b"Monster Lie"Adam HenryKenny Byerly04 Mac 2015 (2015-03-04) (Noggin)133N/A
Robot and Monster lie to Perry that his homemade, terrible-smelling cologne smells good. To keep up the lie, they must continue to buy and wear the cologne, no matter how much it makes them stink.
Note: This episode was first released on November 11, 2014 on DVD.
26"Monster Hit"Chuckles Austin
Gary Conrad
Joshua Sternin and J.R. Ventimilia19 Julai 2014 (2014-07-19) (Nicktoons)151/152N/A

Robot and Monster become a musical sensation when Robot's invention creates a catchy song for Monster to perform. In a not-so-subtle parallel to the break-up of The Beatles, Monster then falls for a rival performer, the screeching "Robo Ono," whom everyone else considers terrible; Ono proceeds to drive a wedge between Robot and Monster, jeopardizing the latter's chance at stardom.

Special guest stars: Kari Wahlgren as Robo Ono, Leon Thomas III as Monster's Singing Voice in the song "I Love Love", Greg Cipes as Vapid Milquetoast and Maurice LaMarche as Jerry.

Note: This episode is 30 minutes in length.

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Emily Ashby dari Common Sense Media memberikan siri 4 daripada 5 bintang; berkata, “ Robot and Monster ialah siri animasi kelakar yang meraikan persahabatan dan meneroka isu berkaitan kanak-kanak dengan komedi dan keanehan. [. . . ] Setiap cerita mengandungi pengajaran tentang menjadi kawan baik, mengatasi ketakutan atau beberapa isu lain yang akan dikaitkan dengan kanak-kanak.” [20]

Broadcast[sunting | sunting sumber]

In Bahasa Malaysia, Dalam disiarkan pada TV9 (Malaysia)

Keluaran rumah[sunting | sunting sumber]

Pada 11 November 2014, keseluruhan siri ini dikeluarkan dalam DVD sebagai pembuatan atas permintaan eksklusif Amazon di rantau 1 (walaupun dua episod kekal tidak disiarkan pada masa ia dikeluarkan sehingga episod pertama disiarkan di Nicktoons dan episod kedua dikeluarkan melalui aplikasi Noggin).

Siri lengkap telah disediakan untuk penstriman sebagai sebahagian daripada aplikasi Noggin Nickelodeon pada 4 Mac 2015.

Rancangan itu juga telah ditambahkan ke Paramount+ pada 10 November 2020. [21]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Robot & Monster". BCDB. 2012-08-03.
  2. ^ Crump, William D. (2019). Happy Holidays—Animated! A Worldwide Encyclopedia of Christmas, Hanukkah, Kwanzaa and New Year's Cartoons on Television and Film. McFarland & Co. m/s. 20–21. ISBN 9781476672939.
  3. ^ "Robot And Monster - Nickelodeon" (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada August 13, 2022. Dicapai pada 2023-02-01.
  4. ^ a b "Sunday Cable Ratings:'True Blood' Wins Night, 'Keeping Up With the Kardashians', 'Falling Skies', 'Breaking Bad', 'Army Wives', 'Leverage'& More". Tvbythenumbers.zap2it.com. August 7, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada December 4, 2014. Dicapai pada October 10, 2012.
  5. ^ a b c d "Sunday Cable Ratings: 'True Blood' Beats 'Comedy Central Roast of Roseanne' + 'Falling Skies', NASCAR, 'Army Wives' & More". Tvbythenumbers.zap2it.com. August 14, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada August 16, 2012. Dicapai pada October 10, 2012.
  6. ^ a b c d e f g h "Sunday Cable Ratings: 'True Blood' Wins Night, 'Fallling Skies', 'Breaking Bad', 'Army Wives', 'The Newsroom','Leverage' & More". Tvbythenumbers.zap2it.com. August 21, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada August 24, 2012. Dicapai pada October 10, 2012.
  7. ^ a b c d "Sunday Cable Ratings: 'True Blood' Finale Dominates, + 'Keeping Up with the Kardashians', 'Breaking Bad', 'Real Housewives of NJ', 'Army Wives' & More". Tvbythenumbers.zap2it.com. August 28, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada August 30, 2012. Dicapai pada October 10, 2012.
  8. ^ a b c d "Sunday Cable Ratings: NASCAR Wins Night, 'Breaking Bad', 'Keeping Up With the Kardashians', 'Leverage', 'Hell on Wheels', 'Married to Jonas', & More". Tvbythenumbers.zap2it.com. September 5, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada September 8, 2012. Dicapai pada October 10, 2012.
  9. ^ "Sunday Cable Ratings: 'Keeping Up With The Kardashians' Wins Night + 'Real Housewives of New Jersey', 'NFL Countdown', 'Long Island Medium', 'Breaking Amish' & More". Tvbythenumbers.zap2it.com. Diarkibkan daripada yang asal pada October 29, 2012. Dicapai pada October 10, 2012.
  10. ^ "Sunday Cable Ratings: 'Keeping Up With The Kardashians' Wins Night + 'Real Housewives of New Jersey', 'NFL Countdown', 'Long Island Medium', 'Breaking Amish' & More - Ratings | TVbytheNumbers". Tvbythenumbers.zap2it.com. Diarkibkan daripada yang asal pada October 29, 2012. Dicapai pada October 10, 2012.
  11. ^ a b "Sunday Cable Ratings: 'Keeping Up With the Kardashians' Wins Night, 'Boardwalk Empire', 'Real Housewives of New Jersey', 'Breaking Amish', 'Leverage', 'Hell on Wheels' & More". Tvbythenumbers.zap2it.com. September 18, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada September 20, 2012. Dicapai pada October 10, 2012.
  12. ^ a b "Sunday Cable Ratings: 'Real Housewives of New Jersey' Wins Night + 'NFL Countdown', 'Breaking Amish', 'Long Island Medium', 'Boardwalk Empire' & More". Tvbythenumbers.zap2it.com. September 25, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada September 27, 2012. Dicapai pada October 10, 2012.
  13. ^ a b Daily Preliminary Broadcast Cable Finals Broadcast Finals. "Wednesday Cable Ratings: 'Here Comes Honey Boo Boo' Wins Night + 'South Park' Premiere, 'The Challenge: Battle of the Seasons' + More". Tvbythenumbers.zap2it.com. Diarkibkan daripada yang asal pada October 2, 2012. Dicapai pada October 10, 2012.
  14. ^ a b TV by the Numbers Diarkibkan 2013-11-05 di Wayback Machine
  15. ^ a b TV by the Numbers Diarkibkan 2013-11-02 di Wayback Machine
  16. ^ a b TV by the Numbers
  17. ^ a b "Private Site". Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-11-01.
  18. ^ TV by the Numbers
  19. ^ a b Pucci, Douglas (February 18, 2015). "Saturday Final Nationals: Most-Viewed 'NBA All-Star Saturday Night' on TNT in Three Years". TV Media Insights. Cross Mediaworks. Dicapai pada February 20, 2015. Note: The ratings are in the comments section.
  20. ^ Ashby, Emily (8 December 2012). "Robot and Monster review". Common Sense Media.
  21. ^ "Robot and Monster - Nickelodeon - Watch on Paramount Plus".

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Former Nickelodeon original series