Roma Street Parkland

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Roma Street Parkland
Roma Street Parklands memandang ke arah DPP Brisbane
Map
LokasiBrisbane, Australia
Keluasan16 hektar (40 ekar)
Dibangunkan
6 April 2001[1]
Dikendalikan olehCity Parklands Transition Services Pty Ltd through Brisbane City Council,[1]
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Terdapat juga tempat letak kereta, dengan akses jalan dari persimpangan antara Wickham Terrace , College Road dan Gregory Terrace . Roma Street Parkland adalah taman subtropika terbesar di dunia di pusat bandar. [2] Taman ini mempunyai pelbagai taman bertema dan kawasan riadah, dengan jalan dan laluan tepi jalan melintasi laluan air yang mengalir dan singkapan batu, dan juga karya seni di situ oleh 16 seniman tempatan.

Sejarah kawasan Roma Street Parkland[sunting | sunting sumber]

Masyarakat Orang Asli Tempatan menggunakan kawasan itu untuk beribu-ribu tahun yang mengadakan mesyuarat dan upacara.

Pada tahun 1825 kawasan Roma Street Parkland adalah sebahagian daripada penyelesaian Brisbane yang asli. Pada 1875 stesen terminal keretapi di Roma Street telah dibina sebagai sebahagian daripada keretapi Main Line yang menghubungkan Brisbane ke Ipswich dan Toowoomba .

Terminal itu berkembang menjadi halaman utama bagi Brisbane dan, antara tahun 1911 dan 1934, kawasan itu berkembang dengan pesat untuk menyokong peningkatan perkhidmatannya. Pada tahun 1920 penggalian yang luas, mengeluarkan 554,300 meter padu bumi, secara kekal mengubah rupa bumi yang curam yang membuat kerangka artifak buatan hari ini dan sempadan bekas Taman Albert. Semasa Perang Dunia II , terminal itu penting untuk mengangkut bahan perang dan anggota tentera utara.

Berlanjutan untuk berkembang, stesen keretapi Roma Street telah dibangunkan untuk menyediakan rangkaian kereta api metropolitan dan jarak jauh. Kerana keterbatasan tapak yang diturunkan melalui peningkatan mekanisasi pengendalian fret dan penggunaan bekas, kemudahan tersebut akhirnya dipindahkan ke Acacia Ridg e pada tahun 1991.

Pembinaan bermula dari Parkland pada tahun 2000 dan taman terbuka dibuka kepada orang ramai pada tahun 2001. Isu undang-undang yang kompleks telah dikendalikan oleh rakan kongsi Freehills Michael Back dan Christopher Blue. [3] Projek ini memenangi anugerah pertama sebelum ia dibuka: penghargaan dalam Persatuan Simen dan Konkrit Australia Streetsmart anugerah untuk kemasan konkrit inovatif yang dicipta oleh penggunaan konkrit berwarna dan corak konkrit yang agak rawak daripada konkrit cast kasar yang dihasilkan oleh pembuat kerja yang membuat kemasan itu kelihatan berubah sepanjang hari bergantung pada sudut matahari dan panjang bayang-bayang yang dibuang oleh perincian di dinding. Teknik ini dibuat melalui kerjasama reka bentuk dan pembinaan antara pereka projek PARC yang menguruskan kontraktor Abigroup dan Jabatan Kerja Raya Queensland . [4]

Amfiteater[sunting | sunting sumber]

Roma Street Parkland dan Amphitheatre

Roma Street Parkland mempunyai amfiteater terbuka, yang sebelum ini dikenali sebagai Amfiteater Albert Park, yang telah menjadi ciri Albert Park selama beberapa dekad sebelum Roma Street Parkland ditubuhkan.

Pertunjukan dilakukan di Amfiteater oleh Syarikat Teater Queensland, dan Ensiklopedia Shakespeare Queensland , serta oleh kumpulan teater lain, dengan banyak drama oleh William Shakespeare yang telah dilakukan di amfiteater. [5]

Produksi teater lain, termasuk konsert orkestra, juga telah dilakukan di sana. Satu konsert sedemikian, di mana muzik itu oleh Johann Strauss , dipanggil " Strauss Beneath the Stars ", yang dibentangkan pada Oktober 1983.

Krismas Carol Lord Mayor, Carols Brisbane oleh konsert Candlelight , diadakan di Amphitheatre Albert Park sebelum Riverstage dibina di City Botanic Gardens.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Senarai taman di Brisbane

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "About us". Diarkibkan daripada yang asal pada 4 March 2014. Dicapai pada 21 June 2014. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ Roma Street Parkland
  3. ^ "Brushing up the legalities". Courier Mail. Brisbane, Queensland: Queensland Newspapers Pty Ltd. 6 April 2001. m/s. 7.
  4. ^ "Award set in concrete". Courier Mail. Brisbane, Queensland: Queensland Newspapers Pty Ltd. 6 April 2001. m/s. 6.
  5. ^ Amfiteater Albert Park - dimainkan di amfiteater (penyenaraian tidak lengkap)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]