Romantic Doctor, Teacher Kim 2

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dr. Romantic 2 (Bahasa Korea: 낭만 닥터 김 사부 2; RR: Nangmandakteo Gimsabu 2; lit. Romantic Doctor, Teacher Kim 2) ialah siri televisyen Korea Selatan 2020 yang dibintangi oleh Han Suk-kyu sebagai watak utama bersama Ahn Hyo -seop, Lee Sung-kyung dan Kim Joo-hun. Ia sekuel Dr Romantic siri 2016. Ia disiarkan di TV SBS pada hari Isnin dan Selasa pada slot waktu 21:40 (KST) dari 6 Januari hingga 25 Februari 2020. Ia tersedia untuk streaming di Netflix dari 23 Oktober 2020, dan juga IQIYI.

Dr. Romantic 2
Genre
Ditulis olehKang Eun-kyung
PengarahYoo In-sik
Dibintangi oleh
Penggubah lagu tema
Jeon Chang-yeop
Negara asalKorea Selatan
BahasaKorea
Bilangan episod21
Penerbitan
Penerbit
  • Ahn Jae-hyun
  • Shin Sang-yoon
SinematografiLee Gil-bok
Tempoh siaran70 minutes
Syarikat penerbitan
Samhwa Networks
Syarikat pengedaran
SBS
Penyiaran
Saluran asalSBS TV
Format gambar1080i (HDTV)
Format audioDolby Digital
Siaran asal6 Januari 2020 (2020-01-06) – 25 Februari 2020 (2020-02-25)
Kronologi
MengikutiDr. Romantic (2016)
Pautan luar
Laman sesawang

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Tiga tahun setelah peristiwa Dr. Romantik, Kim Sa-bu (Han Suk-kyu) datang ke Geosan University Hospital untuk merekrut pakar bedah umum. Dia menemui Seo Woo-jin (Ahn Hyo-seop), seorang doktor dengan masa lalu yang bermasalah yang dikucilkan oleh rakan-rakan doktornya, dan menawarkan pekerjaan itu kepadanya. Sementara itu, Cha Eun-jae (Lee Sung-kyung) ditangguhkan setelah melakukan kesalahan lain di bilik operasi dan tidak mempunyai pilihan lain selain mengikuti kedua doktor tersebut ke Hospital Doldam.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Watak utama[sunting | sunting sumber]

Satu-satunya pakar bedah di Korea Selatan yang memperoleh tiga papan yang disahkan dalam pembedahan am, pembedahan kardiothoracik jantung dan pembedahan saraf. Hospital Doldam memerlukan pakar bedah umum, dia datang ke Geosan University Hospital di Seoul untuk merekrut satu dan dengan cepat menjadi tertarik pada Woo-jin dan Eun-jae. Setelah mengetahui tentang kemahiran dan perjuangan mereka melalui doktor lain, dia memutuskan untuk merekrut mereka.

Seorang rakan pembedahan umum tahun kedua. Semasa kecil, dia hampir mati ketika ibu bapanya membunuh diri. Sejak itu dia berjuang untuk bertahan hidup, melakukan pekerjaan sambilan untuk membayar pengajian perubatannya dan membayar hutang keluarganya. Dia dipecat dari dua rumah sakit, pertama kerana dia dilabel sebagai pemberi maklumat setelah memberi keterangan terhadap mentornya, kemudian kerana khabar angin palsu mengenai pekerjaan sambilan terus menerus mengelilinginya. Dengan memerlukan wang, dia akhirnya menerima tawaran pekerjaan Teacher Kim tetapi yang terakhir tidak yakin dengan motif Woo-Jin lagi. Dia telah jatuh cinta dengan Eun jae sejak sekolah perubatan tetapi merahsiakannya.

Seorang rakan pembedahan kardiotoraks tahun kedua. Dia adalah pelajar terbaik di sekolah perubatan, sering bersaing dengan Woo-jin dengan siapa dia mempunyai hubungan yang rumit, tetapi dia tidak tahan melakukan pembedahan tanpa muntah atau tertidur ketika dia mengambil ubat. Oleh itu, dia digantung dan harus bekerja untuk Guru Kim sebelum dia dapat kembali ke hospital utama. Dia menyedari cintanya kepada Woo Jin pada akhir siri ini.

Seorang profesor pembedahan umum dan pengarah baru Hospital Doldam. Dia pernah melarikan diri dari kemalangan bas sementara Guru Kim mempertaruhkan nyawanya untuk menyelamatkan orang yang tidak sedarkan diri dan sejak itu memutuskan untuk melampaui kemahiran doktor.

Orang di Doldam Hospital[sunting | sunting sumber]

Pakar pembedahan ortopedik. Dia adalah senior Woo-jin dan Eun-jae di sekolah perubatan dan mula bekerja di Hospital Doldam sebulan sebelum kedatangan juniornya.

Seorang penduduk perubatan kecemasan tahun keempat. Dia mempunyai keperibadian yang cerah dan melamar ke Hospital Doldam setelah melihat Guru Kim menolong pesakit di bilik kecemasan Hospital Universiti Geosan.

Pakar perubatan kecemasan. Dia adalah satu-satunya doktor yang tinggal di Doldam di antara beberapa orang yang terpaksa meninggalkan Hospital Universiti Geosan ke cawangan itu, pada tahun 2016.

Pakar perubatan dalaman dan bekas pengarah Doldam Hospital. Dia terkenal dengan hati yang baik dan keperibadian yang tenang, walaupun dia jarang bercakap ketika masalah berlaku.

Ketua jururawat di Doldam Hospital. Dia kelihatan tegas, tetapi mempunyai hati yang hangat dan mengambil berat akan pesakitnya. Dia adalah salah satu dari sedikit yang berani untuk berdiri dengan Guru Kim.

Pengurus Hospital Doldam. Dia terkenal sebagai oportunis dan selalu menginginkan yang terbaik untuk hospital, berusaha mencari jalan untuk mempromosikannya dengan cara yang dia boleh.

Seorang ahli anestesiologi bebas. Dia biasanya mengendalikan restoran, tetapi kerana kemahiran memasaknya rata-rata, satu-satunya pelanggannya biasanya doktor Doldam.

Seorang jururawat di Doldam Hospital. Dia pertama kali bertemu dengan Guru Kim setelah dimasukkan sebagai pesakit. Ini adalah pertemuan yang mengubah hidup kerana dia kemudian memutuskan untuk pergi ke sekolah kejururawatan dan akhirnya mula bekerja di Doldam Hospital sendiri.

Jururawat bilik kecemasan.

Jururawat bilik kecemasan. Dia baru-baru ini mula bekerja di Hospital Doldam.

Seorang yang teratur yang juga berfungsi sebagai penjaga ketika ada pesakit atau orang yang terkilan di hospital.

Ketua Pentadbiran di Doldam Hospital.

Kakitangan Park Min-gook[sunting | sunting sumber]

Seorang rakan pembedahan umum tahun ketiga. Dia adalah pembantu pakar bedah Park Min-gook. Walaupun Ho-joon takut kepadanya, kesetiaannya kepada Min-gook membawanya mengikuti doktor ke Hospital Doldam.

Seorang profesor anestesiologi di Geosan University Hospital. Dia adalah wanita yang berwibawa tetapi baik yang mengalami kematian dan penderitaan dalam hidupnya.

Seorang jururawat di Geosan University Hospital.

Orang di Yayasan[sunting | sunting sumber]

Pengerusi Yayasan Universiti Geosan. Berikutan kematian Shin Myung-ho, Yoon-wan membuat kemunculan semula tiga tahun setelah bersara dari profesion Dr. Romantic. Walaupun dia tidak cemerlang sebagai doktor, kemahiran politiknya diakui dan dia berniat menggunakannya untuk membentuk Hospital Doldam seperti yang dia bayangkan.

Ketua Pembedahan di Geosan University Hospital.

Watak lain[sunting | sunting sumber]

Seorang profesor pembedahan kardiothorasik di Geosan University Hospital.

Seorang banduan dan pesakit.

Seorang penderma paramedik dan organ.

Menteri Pertahanan Nasional.

Penampilan khas[sunting | sunting sumber]

Produksi[sunting | sunting sumber]

Pembacaan skrip pertama berlaku pada bulan September 2019 di SBS Ilsan Production Studios di Goyang, Provinsi Gyeonggi, Korea Selatan.

Han Suk-kyu, Kim Hong-pa, Jin Kyung, Im Won-hee, Byun Woo-min, Kim Min-jae, Choi Jin-ho, Jang Hyuk-jin, Yang Se-jong, Lee Gyu-ho dan Yoon Na -moo mengulangi peranan mereka dari musim pertama.

Berikutan kejayaan drama ini, para pelakon dan kru dijadualkan menjalani percutian selama empat hari ke Saipan pada 27 Februari 2020. Pada 26 Februari, diumumkan bahawa percutian telah dibatalkan untuk para pelakon kerana wabak coronavirus, tetapi beberapa kakitangan akan pergi sambil berhati-hati.

Anugerah & pencalonan[sunting | sunting sumber]

Tahun Anugerah Kategori Penerima Keputusan Rujukan
2020 56th Baeksang Arts Awards Best New Actor (TV) Ahn Hyo-seop Menang [1]
1st APAN Music Awards Best OSTdouble-dagger "My Love" (Baekhyun) Tercalon [2]
Asia Artist Awards 2020 AAA Best Actor Ahn Hyo Seop Menang [3]
AAA Best Actress Lee Sung Kyung Menang
28th SBS Drama Awards Grand Prize (Daesang) Han Suk-kyu Tercalon [4][5]
Top Excellence Award, Actor in a Miniseries Genre/Action Drama Tercalon
Excellence Award, Actor in a Miniseries Genre/Action Drama Ahn Hyo-seop Menang
Excellence Award, Actress in a Miniseries Genre/Action Drama Lee Sung-kyung Menang
Best Supporting Actor Kim Joo-hun Menang
Best Supporting Actress Jin Kyung Menang
Best Supporting Team Dr. Romantic 2 Tercalon
Best Couple Award Lee Sung-kyung and Ahn Hyo-seop Tercalon
Best New Actress So Joo-yeon Menang
2020 Art Awards Best Viewership Ratings Dr. Romantic 2 Menang [6]
double-dagger Denotes categories that were determined through votes.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ MacDonald, Joan (June 5, 2020). "2020 Baeksang Arts Awards Honor The Best Korean Dramas And Films". Forbes. Diarkibkan daripada yang asal pada June 5, 2020. Dicapai pada June 6, 2020.
  2. ^ Park, Yoon-jin (November 30, 2020). 강다니엘·BTS·아이유·아이즈원…'2020 APAN AWARDS' 인기상 수상 [Kang Daniel, BTS, IU, IZ*ONE..."2020 APAN AWARDS" Popularity Award Winners]. HanKyung (dalam bahasa Korea). Diarkibkan daripada yang asal pada November 30, 2020. Dicapai pada December 11, 2020.
  3. ^ "Winners Of The 2020 Asia Artist Awards". soompi.com. November 28, 2020.
  4. ^ "SBS Drama Awards 2020 Nominees - Dramas". HanCinema (dalam bahasa Inggeris). 18 December 2020. Dicapai pada 24 December 2020.
  5. ^ "Winners Of 2020 SBS Drama Awards". soompi.com. January 1, 2021.
  6. ^ "[2020 아투 어워드] 임영웅부터 도하영까지, 2020년 특별한 인물은 누구?". asiatoday.co.kr. December 27, 2020.