Royal Air Maroc

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Royal Air Maroc
IATA ICAO Pengenal
AT RAM ROYAL AIR MAROC
Ditubuhkan1957 (1957)
HabLapangan Terbang Antarabangsa Mohammed V
Bandar tumpuan
Program kesetiaanSafar Flyer
PerikatanOneworld
Subsidiari
Pesawat60
Destinasi104
Syarikat indukMoroccan Government
Ibu pejabatLapangan Terbang Casablanca-Anfa
Casablanca, Morocco
Orang pentingAbdelhamid Addou (Presiden)
PendapatanAS$1.7 bilion (FY 2017)
Pendapatan operasiAS$48.5 juta (FY 2017)
Pekerja5,413
Laman webroyalairmaroc.com

Royal Air Maroc (Sebutan bahasa Perancis: [ʁwajal ɛʁ maʁɔk]; Arab: الخطوط الملكية المغربية, al-Khuṭūṭu l-Malakiyyatu l-Maghribiyyah, secara harfiah Royal Moroccan Lines atau Royal Moroccan Airlines; ⴰⵎⵓⴷⴷⵓ ⵓⴳⴻⵏⵏⴰ ⴰⴳⴻⵍⴷⴰⵏ ⵓⵎⴻⵔⵔⵓⴾ, Amuddu Ugenna Ageldan Umerruk), lebih dikenali sebagai RAM, merupakan pembawa kebangsaan Maghribi, dan juga syarikat penerbangan terbesar negara itu. RAM dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan Maghribi, dan mempunyai ibu pejabatnya di lapangan Lapangan Terbang Casablanca-Anfa. Dari pangkalannya di Lapangan Terbang Antarabangsa Mohammed V, ia mengendalikan rangkaian domestik di Maghribi, penerbangan antarabangsa yang dijadualkan ke Afrika, Asia, Eropah, dan Amerika Utara dan Selatan, dan piagam penerbangan sesekali yang termasuk perkhidmatan Haji.[1]

Petikan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Background" (PDF). Boeing. Ogos 2012. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 29 December 2012. Dicapai pada 28 December 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Guttery, Ben R. (1998). Encyclopedia of African Airlines. Jefferson, North Carolina 28640: Mc Farland & Company, Inc. ISBN 0-7864-0495-7.CS1 maint: location (link) CS1 maint: ref=harv (link)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]